Familiefoto laten drukken, waarop en bij wie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

Illuminatus schreefCOLONDe uitvoering is overigens ook afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en het licht dat direct op het object valt.
Ik had je er al op gewezen. Eerst kijken waar die moet hangen en hoe het licht is dat erop valt. In uitzonderlijke gevallen moet je dan iets donkerder of lichter laten afdrukken. Volg ook het advies van Benny en laat je goed voorlichten door een professional op het gebied van afdrukken, (in)lijsten en ophangen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En daarnaast, als er te weinig licht is, dan kan er nog wel een spotje op.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Spotje kan, maar ik zou dan wel een spotje doen met 5000 of 6500 Kelvin. Afhankelijk van of je warm of koel wit licht erop wilt hebben.

sprokeq,

Zoals Illuminatus ook zegt, is licht héél belangrijk bij het ophangen. Dus de plek waar het komt te hangen, is zeer zekers zeer belangrijk. Bepaal de ophangplek dus goed. Wat vaak ook zo is, als het niet erg opvalt, dan is de afdruk voor die ophangplek gewoonweg té klein. Iets groter, kan dan soms net het verschil maken. Je hebt nu 40x60cm las ik, maar het kan best zijn als je voor die ophangplek 50x75cm had gekozen, dat het dan wel meer opviel, zonder dat het overheerst. Maar een andere ophangplek kan ook wonderen doen...

Even een beetje offtopic:

Wat ik nooit zo goed snap bij tentoonstellingen, is dat men van die vieze gele lichtspots op de fotowerken laat schijnen! Dat bederft de hele blik van de foto, en kleur- en grijstinten worden dan helemaal onjuist waargenomen. Daarom, zet er lichtspots op van 5000 of 6500 Kelvin. Eigenlijk, moet je de hoeveelheid Kelvin nemen, waarin de fotograaf ook zijn afdrukken beoordeelt cq controleert. Dus normverlichting...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb vandaag meer dan honderd schilderijen gezien. De aanlichting gebeurde in ALLE gevallen niet met normlicht. Zou dat zelf ook niet zo snel doen denk ik. Het maakt het toch heel klinisch. Waarom overdag bij daglicht niet gewoon verlicht zoals het hoort en s'avonds lekker warm met een gelig sfeerlicht?

Iets wat aan de muur hangt gaat over beleving en niet over een reeële weergave
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Het hoeft ook niet speciaal normlicht te zijn hoor, maar van die vieze gele spots erop, vind ik persoonlijk maar niets. Persoonlijk, zou ik de weergave zo willen hebben, dat ze ook overéén komen met wat de fotograaf bedoeld had. Een foto in geelachtig licht oogt heel anders, dan een foto in warm- of koelwit licht. Echter, is dit natuurlijk ook weer zéér persoonlijk, zoals zo vaak in de fotografie. :wink:

Het gaat me dus niet zozeer om een reëele weergave, maar wel om het feit dat ik die geelachtige spotjes maar niets vind. :) Witachtig licht, vind ik persoonlijk fijner kijken.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

sprokeq schreefCOLON Het is alleen een beetje jammer dat de foto bij weinig licht slecht zichtbaar is, en bij veel licht ook... het is dus nog even kijken waar we 'm in het huis op gaan hangen.

Iedereen bedankt voor jullie advies!
Heb je de slaapkamer van je ouders al geprobeerd?
Of mag je daar niet komen? :lol: :oops:
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

We hebben hem boven de eettafel opgehangen (aan de muur uiteraard). Bij daglicht is hij nog mooier ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar