Familiefoto laten drukken, waarop en bij wie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Omdat mijn ouders laatst 25 jaar getrouwd waren, zijn wij een weekje op vakantie geweest in Kusadasi, Turkije. Daar hebben we een familiefoto gemaakt die wij (mijn broer en ik) als cadeau willen geven. Ik ben me nu aan het oriënteren waarop ik de foto wil laten afdrukken en bij wie, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nog een kortingscode van PosterXXL maar ik lees verschillende ervaringen. Sommigen zijn heel tevreden, anderen heel ontevreden. Wat is jullie ervaring met PosterXXL tegenover bijvoorbeeld Foto Konijnenberg of Profonet?

En welk materiaal raden jullie aan? Canvas is leuk, maar ik denk dat bijvoorbeeld Acrylglas mooier is. Of toch Alu-Dibond of op Forexplaat?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en meningen.

Met vriendelijke groet,
Sem van der Wal
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

tja, ieder substraat heeft zijn eigen voor- en nadelen en eigenschappen. Acryl is erg mooi, maar wel weer wat duurder. Aluminium heeft weer een heel andere uitstraling.
En waar laat je het doen? Profotonet is in ieder geval altijd in orde en goede service, maar niet de goedkoopste.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb een keer een kalender besteld bij poster xxl en ik was zeer teleurgesteld over de kleuren. Na een klacht was de 2e kalender wel beter, maar niet goed genoeg om er nog eens te bestellen. Aan mij hebben ze dus geen klant gewonnen.

Profotonet vind ik zelf geweldig in kwaliteit, daar kan niets tegenop! Dat zou mijn keuze zijn voor een afdruk.

Wat betreft het materiaal: ik heb laatst een afdruk gezien op forex, en dat vond ik persoonlijk super mooi. Aluminium vind ik ook erg mooi, maar forex vond ik nog mooier. Glas vind ik niet geschikt voor familiefoto's vanwege het toch wat glanzende materiaal.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik zou allereerst eens kijken naar de plek waar je het in huis op wilt hangen en daar dan het afdrukmateriaal op afstemmen.. Een canvas doek boven een bank staat anders dan hetzelfde canvas in de keuken of in de wc. En als je dan weet op welk materiaal dan komt de keuze pas van het wie..
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rocker,

Inderdaad! :wink:

Algemeen,

Wat ook belangrijk is: Hoe groot is de ruimte waar je de foto gaat neerhangen? In een grotere ruimte komt een grotere foto beter tot zijn recht, terwijl in een kleine ruimte een té grote foto al te overheersend kán zijn.

Dus stem de grote van je foto af op de ruimte waar je 'm gaat neerhangen.

Als ik klanten moet adviseren, dan vraag ik altijd naar de grote van hun ruimte waar de foto komt te hangen, en ik stem daar mijn advies op af. Je gaat geen 20x30cm foto in een ruimte neerhangen van wel tig vierkante meter; dat valt in het niet. :wink:

sprokeq,

Wat dacht je van een hele mooie lijst + een mooi passepartout en een mooie print? Ik noem maar wat. Ieder materiaal heeft z'n eigen eigenschappen. Zelf, vind ik geborstelt aluminium erg mooi, maar dat is smaak.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Toen wij onze ouders een paar jaar geleden een dergelijk cadeau aan wilden bieden hebben we ze daarom in eerste instantie ook enkel maar een tegoedbon gegeven.. Eerst mochten ze zelf uit gaan zoeken waar ze het leuk zouden vinden om dat op te gaan hangen, en pas toen ze daar uit waren zijn we dus gaan kijken wat daar het mooiste zou staan
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rocker,

Dat is inderdaad verstandig.

Wat ik regelmatig (goeden niet aangesproken!) ben tegen gekomen, is dat men een klant gelijk de grootste en duurste materiaal aansmeert. Vandaar, dat ik ook in mijn vorige post zei: Kijk hoe groot de ruimte is waar je iets gaat neerhangen. In een kamertje van 2 bij 2, is een foto van 100x100/150cm al gauw overdone, terwijl in een ruimte van tig vierkante meter een foto van 100x100/150cm helemaal niet overdreven zou zijn. Echter, willen sommigen iedereen een 100x100/150cm aansmeren, terwijl de ruimte zich er helemaal niet voor leent.

Dus aan de TS: Laat je goed voorlichten! Meet bijvoorbeeld de ruimte op waar hij moet komen te hangen.

Een goed en eerlijk advies, betaalt zich op termijn altijd terug. :wink: Ik zie liever tevreden opdrachtgevers, dan dat ik ze wat aansmeer. Bovendien, zou ik me daar persoonlijk ook niet goed bij voelen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Ook ik heb een jaar geleden een familiefoto gemaakt.
Zelf afgedrukt op A4. Ik zou mezelf en alle anderen niet groter op de foto willen hebben.
Mijn schoonmoeder heeft er nog een jaar lang trots van genoten.
Mooi lijstje erom en klaar.

Buiten dat zou ik er niet aan moeten denken dat ik ergens levensgroot aan een muur geplakt zou zitten.
Anoniem 4

Telescoop schreefCOLONBuiten dat zou ik er niet aan moeten denken dat ik ergens levensgroot aan een muur geplakt zou zitten.
Dat zou ik ook wel iets teveel van het goede vinden. :mrgreen:

Vind overigens wel dat familiefoto's niet al te groot aan de muur moeten komen. Houd het bescheiden en in overeenstemming met de omgeving.
De uitvoering is overigens ook afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en het licht dat direct op het object valt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het hangt er ook nog wel vanaf hoeveel mensen er op die foto staan. Naarmate dat aantal stijgt, gaat ook het vereiste minimale formaat omhoog. Je wilt immers iedereen wel goed kunnen zien.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Het zijn gelukkig maar vier personen die op de foto staan... de foto komt in onze woonkamer te hangen, die niet heel veel groter is dan een normaal twee onder een kap huis. Wel veel ramen en dus licht. De wand waar de foto op komt te hangen is wit. Ik zat zelf te denken een het formaat 60 * 40, dan is het ook niet supergroot. Je moet er wel elke dag tegenaan kijken ;-)

Ik zit nu nog te twijfelen tussen aluminium en forexplaat. Nu lees ik dat geborsteld aluminium erg mooi is bij zwart/wit foto's... wat zijn jullie meningen daarover?
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

sprokeq,

Wat Illuminatus zegt, is ook (goede aanvulling!) belangrijk:
De uitvoering is overigens ook afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en het licht dat direct op het object valt.
Daarop aanvullend, zou ik de foto op een plek hangen waar niet de gehele dag de zon erop staat. Zonnestraling doet een foto snellerder verouderen, dus heeft de foto meer te lijden.

Zwart/wit op geborstelt aluminium, vind ik persoonlijk zéér mooi, maar dat is uiteraard ook een smaak kwestie die van persoon tot persoon verschillend zal zijn. Zelf vind ik een fotoprint + lijst + passepartout ook erg mooi, als voorbeeld, maar dan wel een lijst en passepartout van een ambachtelijk lijstenmaker. Dus smaken verschillen.

De grote van een foto, is uiteraard ook smaak gebonden. Echter, vind ik, dat hóe groter de ruimte waar de foto komt te hangen, hóe groter de foto mág zijn. Ik geef dit vrijblijvende advies dan ook altijd. Mocht ik door hebben dat men toch liever een kleiner formaat wil, dan zal ik dat heus niet opdringen. Maar nogmaals: Dit is ook smaak gebonden. En uh, ik ga liever zelf ook niet op de foto, laat staan dat ik op een print van 100x100/150cm te zien ben! :lol:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Canon Benny schreefCOLON Wat ook belangrijk is: Hoe groot is de ruimte waar je de foto gaat neerhangen? In een grotere ruimte komt een grotere foto beter tot zijn recht, terwijl in een kleine ruimte een té grote foto al te overheersend kán zijn.
Weet je dat ik daar vaak niet eens naar kijk, expres niet. Ik ben het met je eens dat een ruimte maar een bepaald formaat kan hebben.
Maar aan de andere kant denk ik vaak; "deze foto verdient deze afmetingen." En die krijgt hij dan ook. :D


p.s. over canvas, het is hier gelukkig niet zo vaak genoemd; Canvas is voor schilders, niet voor fotografen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je kiest voor canvas hou er dan rekening mee dat je canvas eigenlijk altijd van een afstandje moet bekijken. Canvas lijkt inderdaad een beetje op schilderwerk en dat is niet zo scherp als een afdruk. Kan best mooi zijn maar niet altijd als je foto hebt met veel detail.

Afdrukken op op andere materialen als alu-dibond en acrylglas geven weer een hele andere uitstraling. Het is allemaal erg smaakafhankelijk. Er zijn mensen (waaronder ikzelf) die canvas zonder lijst ophangen maar er zijn er ook dit dat lelijk vinden en daar een lijst omheen maken.

Ik zou zelf een leuke print maken en daar een tegoedbon bij doen zodat je ouders dan naar eigen smaak iets kunnen bestellen.

Ben zelf erg tevreden over Posterxxl

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jasmino schreefCOLONProfotonet vind ik zelf geweldig in kwaliteit, daar kan niets tegenop!
Dat komt door je eigen ervaringen en kennis. Je moet eens een keer iets bij een echt vaklab af laten drukken, dan zie je dat Profotonet ook niet heilig is. Is wel behoorlijk veel duurder vaak, maar een goed vaklab maakt echt een mooiere print hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb eens iets laten afdrukken door een vaklab in A'dam, maar ik zag weinig kwaliteitsverschil met Profotonet destijds. Ik heb vorige week ook weer een aantal afdrukken van profotonet binnen gekregen, de kleuren zijn echt supermooi. Maar goed, er is natuurlijk altijd baas boven baas.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,
Weet je dat ik daar vaak niet eens naar kijk, expres niet. Ik ben het met je eens dat een ruimte maar een bepaald formaat kan hebben.
Maar aan de andere kant denk ik vaak; "deze foto verdient deze afmetingen." En die krijgt hij dan ook.
Soms, is dat inderdaad ook een gevoels kwestie. Wat ik noem, zijn gewoon richtlijnen, maar zeker geen wet van meden of perzen. :wink: Wanneer iemand het mooi vindt om een kleine afdruk in een grote ruimte neer te hangen, dan moet hij of zij dat gewoon doen. Niemand die zegt dat het niet mag. :D
Dat komt door je eigen ervaringen en kennis. Je moet eens een keer iets bij een echt vaklab af laten drukken, dan zie je dat Profotonet ook niet heilig is. Is wel behoorlijk veel duurder vaak, maar een goed vaklab maakt echt een mooiere print hoor.
Dit kan ik met 100% beamen!

Ik laat fotowerk voor klanten alleen maar afwerken bij een fotovaklab. Het is inderdaad duur, zowel voor mij als inkoop- als verkoopprijs voor de klant, maar dan heeft men ook wat. De kwaliteit gaat er echt mee strijken. Niet, dat ik Profotonet slecht vind, dat niet, maar een fotovaklab is toch wel ietsje beter in kwaliteit. Vooral de detailering in een adruk/print is om van te smullen. En zoveel keuze in materiaal en dergelijk, dat mogelijkheden legio zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Na er lang over nagedacht te hebben, heb ik de foto op geborsteld aluminium (dibond, 60*40 cm) besteld bij Foto Konijnenberg. Dit omdat zij nog redelijk bij mij in de buurt zitten, mocht er toch iets fout gegaan zijn...

Ik laat jullie weten wanneer ik de foto binnen heb en wat ik er van vindt!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ben benieuwd Sem, lijkt me supermooi!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

De foto is gisteravond binnengekomen (erg snel dus!) en ik ben erg tevreden met de kwaliteit. Het is alleen een beetje jammer dat de foto bij weinig licht slecht zichtbaar is, en bij veel licht ook... het is dus nog even kijken waar we 'm in het huis op gaan hangen.

Iedereen bedankt voor jullie advies!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar