Fotografie en hangjeugd & ander "tuig"

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Bij het fotograferen kom je natuurlijk veel mensen tegen.
Nu zal het soort mensen wat je tegen komt dag en nacht verschillen.
*even lekker dubbel*

Savonds/snachts zal de kans op mensen met slechte bedoelingen groter zijn.
Een camera kan bij hangjeugd en anderen een reactie oproepen. Ze kunnen er vanuit gaan dat je komt om hun op de foto te zetten.
Terwijl je in werkelijkheid een mooi verlicht gebouw of iets anders fotograferen wilt.

Hoe gaan jullie om met hangjeugd & ander "tuig"?

Ga je uitvoorzorg met 2 "man"
Of ga je gewoon alleen en vertrek je wanneer er mensen rondhangen?

Of je maakt de foto en hoopt dat je geen last van ze krijgt?

Meestal kies ik dan een standpunt dat verder van de groep weg is. Ook dat ze niet in mijn rug zijn.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Klinkt alsof je bang bent voor deze "criminelen"?

Mijn advies: Ga van te voren met deze jeugd in gesprek en leg uit wat je komt doen.
In veel gevallen zullen ze een andere plek zoeken, of niets van je aantrekken.

Waneer je niet "welkom" bent zal dit vaak al snel duidelijk zijn.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Anoniem 3

Ik zou meer wederzijds respect proberen te krijgen.
Jouw benadering getuigt daar niet echt van.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb eigenlijk nooit geen last van de "hangjeugd" en we hebben er zat hier.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dagelijkse kost soms :D

Moest een tijdje terug in een echte 'volksbuurt' een pand fotograferen.
De bewoners waren eerder die dag door de politie van hun bed gelicht en gearresteerd op de verdenking van moord.
Ik reed de straat in en ik denk dat er wel een man of 25 voor de deuren stond. Het was warm en in dat soort buurten is het dan gebruikelijk om voor de deur op straat een biertje te drinken en te kletsen. Iedereen kent elkaar ook, de sociale controle is groot.

Wanneer je stopt, uitstapt en foto's gaat maken, dan heb je binnen no-time de breedste mannen naast je staan met de vraag wat je aan het doen bent. Zijn ze het er niet mee eens, dan wordt je vaak niet gevraagd om te stoppen. Dat regelen ze wel anders.

Dus je stapt uit, zonder camera. Loopt naar een groepje en staat eerst 10 minuten te ouwehoeren over van alles en nog wat voordat je ook maar vertelt wat je nu daadwerkelijk komt doen. Natuurlijk vertel je wel meteen wie je bent en waarom je komt, maar niet te opdringerig. Eerst kennis maken en vertrouwen winnen.
Pluspunt is dat je dan ook nog wel eens dingen te weten komt, en dat is weer interessante informatie die je naar je klant kunt doorspelen.

En je kunt vervolgens 999 van de 1000 ongestoord fotograferen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Je beschouwt hangjeugd al als tuig, getuige de titel van je topic; dat biedt imo weinig opening om tot een leuk contact te komen...
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONJe beschouwt hangjeugd al als tuig, getuige de titel van je topic; dat biedt imo weinig opening om tot een leuk contact te komen...
Ik bedoel er meer zwervers, drugsdealers, ect mee.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D!ck schreefCOLON Of je maakt de foto en hoopt dat je geen last van ze krijgt?

Meestal kies ik dan een standpunt dat verder van de groep weg is. Ook dat ze niet in mijn rug zijn.
Dat zou ik eigenlijk nooit doen. Weet je dat er soms hele interessante verhalen achter die mensen zitten. Als je op een afstandje blijft, dan kom je daar nooit achter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Dick,

Drugsdealers hebben het druk met hun zaakjes. Zolang ze niet het idee hebben dat je daar bent om hun op de foto te zetten (ook niet per ongeluk) dan kun je vast gewoon je ding doen.
En juist daar ligt de clue... als je eerst even "polst" door te kletsen en aangeeft dat je "alleen maar een fotograaf bent die voor de hobby wat plaatjes komt schieten en zeker geen mensen op de foto erbij wil" dan zal het niet snel fout gaan.

Zwervers vinden het vaak niet fijn als er "volk" in de buurt is en die gaan dan vaak vanzelf weg als ze door hebben dat jij er nog wel even bent.
Komen dan later vanzelf weer terug als jij al naar huis bent.

Mensen zijn mensen, als je er mee praat komt het meestal goed.
En als ze geen "camera mensen" dulden dan kun je er nog voor kiezen om de camera niet uit de auto/rugtas te halen en gewoon te vertrekken.

Zo was een grote groep mensen die Graffiti maken in het begin erg argwanend richting mij, maar door veel te kletsen zien ze me inmiddels graag komen en hebben we zelfs regelmatig schik met elkaar. En ik kan je zeggen dat er in die groep ook echt wel rotte appels bij zitten hoor...

ps. Meteen met veel dure apparatuur tentoon lopen is wellicht niet slim :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Nu gaat het over verschillende mensen wat mij betreft, overal zijn er buurten zoals Jeroen beschrijft, een hoop mensen daar houden niet van pottekijkers om wat voor reden dan ook.
Die mensen beschouw ik niet als hang jongeren.
later worden het zwervers en drugsdealers, zwervers zijn mensen waar inderdaad vaak een verhaal achter zit, loont zeker de moeite om eens met die mensen te praten.
waarom deze mensen in Eén adem genoemd worden met drugsdealers is mij niet duidelijk maar dat een drugsdealer niet op de foto wil dat begrijp ik, hoe je ze zo zou herkennen, ik weet het niet, maar uiterlijk bedriegt vaak.
stom voorbeeld, ik werk in de ploegendienst, zodoende loop ik overdag vaak met de honden buiten.
ook even naar de buurtsuper om de hoek gebeurt dan regelmatig op tijden dat andere mensen werken.
nu zijn ze hier in de wijk bezig met de straten, ze zien mij meerdere malen lopen, in mijn oude kleren, ben namelijk thuis bezig wat aan het rommelen en ik blijf me niet omkleden om even naar de buurtsuper te gaan of de honden uit te laten en ik hoor de mensen die in de wijk bezig zijn en mij de derde dag voorbij zien lopen tegen elkaar zeggen dat hen aan het werk zijn voor dat werkschuwe tuig zoals ik. Jammer voor ze, maak meer uren dan hen en heb dan ook vriendelijk gevraagd of ze niet wat harder konden werken zodat ik overdag geen last van hen had.
moraal van dit verhaal, kijk uit met mensen veroordelen, zoals eerder gezegd, praat er eerst eens mee, als je respect voor een ander heb, dan hebben ze het meestal voor jou ook.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

De algemene mening is dat de TS eerst moet praten met de in zijn ogen "onprettige" personen om met rust gelaten te worden. Als hij daar dus niet voor kiest en er volgt een onplezierige kennismaking....dan wat...is het zijn eigen schuld ??

Overigens denk ik dat de TS zich een beetje ongelukkig uitdrukt door zwervers/drugsdealers/hangjongeren aan te duiden, maar hij gebruikt ook de term "mensen met slechte bedoelingen". En die hebben per definitie slechte bedoelingen :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Nah eigen schuld is geen sprake van.
Ik bedoel te zeggen dat als je eerst een praatje maakt de kans groter is dat je zonder issues foto's kan gaan maken.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Gewoon normaal doen, dat is meestal de beste oplossing. Al deze mensen zijn ook gewoon mensen die hun eigen ding willen doen. Praten helpt, maar hoeft niet als je dat niet wilt. Een blik van verstandhouding helpt en zorgen dat je er uit ziet of het de gewoonste zaak van de wereld is wat je doet (is het toch ook?). Als je uitstraalt dat je iets doet dat niet hoort, dan zullen ze daar op reageren. Dus, behalve wanneer je drugsdealers op de foto zet, zal er meestal niets gebeuren! Spreken ze je onprettig aan? Wees vriendelijk, bied eventueel excuses aan en ga weg.

Overigens, hangjongeren zijn geen criminelen, zwervers of drugsdealers, ik vind het een vervelende link die je daar legt, die is volstrekt ten onrechte.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Je hebt wel gelijk dat het wat ongelukkig gekozen is. Maar wou er alleen maar een bepaald soort mensen mee aanduiden. Wanneer er een oud omaatje loopt met haar hondje geeft dat een ander gevoel dan een groepje opgeschoten jeugd. Wil verder niemand veroordelen
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

fotojeroen schreefCOLONDagelijkse kost soms :D

Moest een tijdje terug in een echte 'volksbuurt' een pand fotograferen.
De bewoners waren eerder die dag door de politie van hun bed gelicht en gearresteerd op de verdenking van moord.
Ik reed de straat in en ik denk dat er wel een man of 25 voor de deuren stond. Het was warm en in dat soort buurten is het dan gebruikelijk om voor de deur op straat een biertje te drinken en te kletsen. Iedereen kent elkaar ook, de sociale controle is groot.
Haha herkenbaar, dat zijn de wijken waar ik de hele dag mijn werk mag doen ;) En de benadering van Jeroen (gewoon relax, babbeltje en respect tonen) werkt eigenlijk altijd, zelfs voor iemand als ik die per definitie iets kom doen waar men niet blij van wordt :mrgreen:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONDagelijkse kost soms :D

Moest een tijdje terug in een echte 'volksbuurt' een pand fotograferen.
De bewoners waren eerder die dag door de politie van hun bed gelicht en gearresteerd op de verdenking van moord.
Ik reed de straat in en ik denk dat er wel een man of 25 voor de deuren stond. Het was warm en in dat soort buurten is het dan gebruikelijk om voor de deur op straat een biertje te drinken en te kletsen. Iedereen kent elkaar ook, de sociale controle is groot.

Wanneer je stopt, uitstapt en foto's gaat maken, dan heb je binnen no-time de breedste mannen naast je staan met de vraag wat je aan het doen bent. Zijn ze het er niet mee eens, dan wordt je vaak niet gevraagd om te stoppen. Dat regelen ze wel anders.

Dus je stapt uit, zonder camera. Loopt naar een groepje en staat eerst 10 minuten te ouwehoeren over van alles en nog wat voordat je ook maar vertelt wat je nu daadwerkelijk komt doen. Natuurlijk vertel je wel meteen wie je bent en waarom je komt, maar niet te opdringerig. Eerst kennis maken en vertrouwen winnen.
Pluspunt is dat je dan ook nog wel eens dingen te weten komt, en dat is weer interessante informatie die je naar je klant kunt doorspelen.

En je kunt vervolgens 999 van de 1000 ongestoord fotograferen
En zo is het.
Ik kom zelf uit zo'n buurt, en ga echt niet met mijn camera hier rondlopen.
ik kan dat wel gewoon doen.
Waarom het niet echt gewaardeerd word is eigenlijk vrij simpel
Iemand die niet uit de buurt komt, en er ineens ongevraagd fotos komt maken, word echt als inbreuk gezien.
Jeroens benaderingswijze is de juiste. :wink:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

fotojeroen schreefCOLONDagelijkse kost soms :D

Moest een tijdje terug in een echte 'volksbuurt' een pand fotograferen.
De bewoners waren eerder die dag door de politie van hun bed gelicht en gearresteerd op de verdenking van moord.
Ik reed de straat in en ik denk dat er wel een man of 25 voor de deuren stond. Het was warm en in dat soort buurten is het dan gebruikelijk om voor de deur op straat een biertje te drinken en te kletsen. Iedereen kent elkaar ook, de sociale controle is groot.

Wanneer je stopt, uitstapt en foto's gaat maken, dan heb je binnen no-time de breedste mannen naast je staan met de vraag wat je aan het doen bent. Zijn ze het er niet mee eens, dan wordt je vaak niet gevraagd om te stoppen. Dat regelen ze wel anders.

Dus je stapt uit, zonder camera. Loopt naar een groepje en staat eerst 10 minuten te ouwehoeren over van alles en nog wat voordat je ook maar vertelt wat je nu daadwerkelijk komt doen. Natuurlijk vertel je wel meteen wie je bent en waarom je komt, maar niet te opdringerig. Eerst kennis maken en vertrouwen winnen.
Pluspunt is dat je dan ook nog wel eens dingen te weten komt, en dat is weer interessante informatie die je naar je klant kunt doorspelen.

En je kunt vervolgens 999 van de 1000 ongestoord fotograferen

+1

Mijn ouders wonen ook in een volksbuurt.Ben er zelf ook opgegroeit.Mijn ervaring is dat die mensen altijd in zijn voor een praatje.
Dat doen ze namelijk ook heel de dag in de voortuin :mrgreen: .
Als je gewoon vertelt wie je bent en wat je komt doen kan je gewoon je gang gaan.Als je geluk hebt krijg je nog een pilsje :mrgreen:

Drugsdealers kom ik nooit tegen,Althans ik herken ze niet.
Snap tegenwoordig niet wat het probleem is met "hangjongeren".Vroeger toen ik 15/16 jaar was zat ik met mijn vrienden ook vaak in een parkje op een bankje tot laat te ouwehoeren.Als die mensen andere bedoelingen hebben kom je daar al heel snel achter.
Weet niet of je met auto erheen gaat.Je zou ook je tas in de auto kunnen laten liggen en eerst een praatje mee maken om te "peilen".

Als ik na buiten ga om te foto's te maken neem ik mijn maatje(duitse herder) altijd mee.Hij wandelt graag met mij mee en als er mensen mochten zijn met slechte bedoelingen denken ze wel 2x na.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar