Herfstblad klopte aan

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi,

Dit blaadje lag naast mijn voordeur... "mag ik op de foto"....

Tuurlijk mag zo'n mooie rooie op de foto :)

Heb er 8 foto's van gemaakt, maar alleen deze is denk ik de moeite waard:

41872

Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/8 sec
F-nummer: F/3.5
ISO gevoeligheidsnorm: 100

Wilde perse F3.5 dus sluitertijd was een issue aangezien ik uit de hand schoot...
Misschien had ik ook wat hoger in de ISO kunnen gaan zitten, maar mijn ervaring met deze camera is dat het dan al snel ruis oplevert.

Wat denken jullie
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Leuk experiment.

Met een Tv van 1/8 uit je hand een foto schieten? Dat kan imo nooit genoeg scherpte opleveren en dat toont je foto ook aan. Er is nergens
scherpte en dat geeft een onrustig gevoel. Mijn ogen zoeken toch onbewust naar deze scherpte en vinden deze dan niet.

Een belangrijk ander nadeel is dat als de rode blaadjes het onderwerp van je foto zijn dat je er dan niet genoeg in geslaagd bent om de overige elementen te elimineren. Ook dat levert een erg onrustige foto op zonder een duidelijk rustpunt. Fotograferen is vaak ook de kunst van het
weglaten.

Slechts mijn mening.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

eens met mijn voorganger.
ik zie dat je de iso op 100 hebt staan, had toch makkelijk naar 400 of zelfs 800 gekunnen ?
dan heb je meer speling met je sluitertijd en is de kans op een scherpe foto vele malen groter.
scheelt een paar stops :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

brrrr het wil me echt niet lukken, maar ben blij met jullie feedback!

Ben meteen weer ff naar buiten gegaan.
Deze keer mijn Hama statiefje van mijn oude webcam die ik nooit gebruik mee genomen (die houdt mijn camera net met ik).

En testen maar op verschillende iso standen etc.
Hopelijk niet teveel om naar te kijken.
Per foto de exif erbij gezet.
Ben benieuwd welke jullie de beste vinden....

-1-
Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/60 sec (uit de hand)
F-nummer: F/3.5
ISO gevoeligheidsnorm: 800

41873

-2-
Brandpuntsafstand: 26 mm
Sluitersnelheid: 1/1.6667 sec
F-nummer: F/4
ISO gevoeligheidsnorm: 400

41879

-3-
Brandpuntsafstand: 28 mm
Sluitersnelheid: 1/1.6667 sec
F-nummer: F/4.5
ISO gevoeligheidsnorm: 200

41878

-4-
Brandpuntsafstand: 28 mm
Sluitersnelheid: 1/1.6667 sec
F-nummer: F/4.5
ISO gevoeligheidsnorm: 100

41877

-5-
Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/1.6667 sec
F-nummer: F/3.5
ISO gevoeligheidsnorm: 100

41876

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hallo Dave,

Zo moet je het volgens mij niet zien. Als jij een foto maakt waar je heel blij mee bent dan is imo je eigen gevoel bepalend.

Je plaatst nu een hele reeks van hetzelfde onderwerp met een afwijkende Tv, Av, iso etc. maar ik kaats je vraag nu ff terug. Welke twee foto's van je nieuwe reeks
hebben je eigen voorkeur en op grond van welke overweging(en) dan?

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Voor mij zijn foto 2 en 5 beter dan de andere en de waterdruppels komen er mooi uit.
Maar of ze echt goed scherp zijn...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Goed dan geef ik mijn mening. Just my 2 cents dus heel persoonlijk!

Wat je wilt fotograferen is een rood herfstblad dus als mensen naar je foto kijken moet dit ook meteen de blikvanger zijn.
Commentaar verder bij je aanvullende reeks =>

#1 Iso 800 is blijkbaar te hoog voor je camera onder de gegeven condities. Deze foto heeft heel veel kleurruis dus deze zou voor mij
sowieso meteen afvallen. Mocht je vaardigheden hebben in PS, LR of ruisonderdrukkende programma's (NIK) dan valt dit nog wel redelijk
goed te op te lossen.

Overige

Hier zie je doordat je vanuit een hoog camerastandpunt fotografeert dat het is moeilijk is om elementen goed te isoleren. Omdat je je focus
legt op het achterste blad valt het voorste blad vooraan altijd buiten de scherptediepte. Dit onscherpe element wordt dan toch een onbedoelde
blikvanger. Hiervoor is een hele simpele niet fotografische oplossing namelijk dat blaadje oprapen en in je GFT-container gooien :D Daarmee is dat
probleem opgelost en komt de focus geheel te liggen op alleen het achterste en dan enige blad.

Storende elementen zijn imo verder de groene onkruidjes rechts en links en zoals gezegd vind ik je camerastandpunt te hoog. Daardoor krijgen deze
onkruidjes maar ook de stenen links, gele streepje ook links en witte vlekje net achter achterste blaadje voor mij teveel aandacht. Je moet
er dus imo zorg voor dragen dat het object dat je aan andere mensen wilt tonen zo min mogelijk concurrentie heeft van overige niet voor je foto
relevante elementen.

Zoals gezegd mijn persoonlijke visie!

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

hmmm ahaaa....
Ik loop ff naar buiten om het rode blaadje veilig te stellen....
Wordt vervolgt :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Edit:

Herkansing...

Beide op:
Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/1 sec
F-nummer: F/3.5
ISO gevoeligheidsnorm: 400

-h1-

41895

-h2-

41896

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar