De natuur is mooi

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hoi, ben ik weer :)

Ben toch nog eens goed gaan kijken naar de foto's die ik in Breda heb gemaakt.
Na bewerken in LR5 ben ik eigenlijk best trots op de volgende foto's en ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Deze bloem heb ik ivm de achtergrond met verschillende diafragma instelling gemaakt. Allebei hebben ze wel iets denk ik.
1: Met F/36 om zoveel mogelijk van de achtergrond duidelijk te krijgen

41098

2: Met F/10 om toch wat achtergrond te zien / niet heel blurry te krijgen

41097

3: Een hommel gespot in een prachtig paarse plant... oh had ik maar een macrolens :) (niets met saturatie gedaan, hij was zo fel paars)

41096

4: Leuk straatje, lage stand gekozen ivm de keien op de grond

41094

5: Zelfde straatje, maar hier verticaal geschoten ivm de leuke herhaling links in het pand + ik kreeg het kerkje er leuk bij

41093

6: Als afsluiter deze foto waar ik de zon door de boom er erg mooi uit vond zien

41099

Bedankt weer voor het kijken.
Ik hoop dat deze foto's van betere kwaliteit zijn (ik denk het zelf wel).
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kijkend naar resultaten en je commentaar erbij denk ik dat je voor jezelf eens moet gaan afvragen wat nu eigenlijk het onderwerp moet zijn van je foto,s.

1 is daar gelijk een voorbeeld van. Wil je nu de bloem laten zien of de achtergrond.
F32 is trouwens wel heeeel klein. Vaak niet sterktste punt van een lens, wat onscherpte in de hand werkt. Neem desnoods wat meer afstand en zoom wat in op je onderwerp. Wordt je scherptediepte ook groter dan wanneer je dicht op je onderwerp zit. Kun je groter diafragma gebruiken.

Bij 2 krijgt de bloem al veel meer aandacht. Groter diafragma was nog beter geweest.

Zo ook de hommel. Daar is wel heeeel veel afleiding en weinig hommel.
Van de straatfoto,s is de 2e voor mij het beste. Daar een lager standpunt had hem nog wat spannender gemaakt. Bij de 1e is de lantaanpaal in het midden erg aanwezig. Stuk schuiven naar rechts had heel ander (beter) beeld gegeven,
Kan trouwens niet zien wat je aan nabewerking gedaan hebt trouwens.

Verdiep je eens in wat theorie over beeldvulling en composities.
En vooral veel voorbeelden bekijken en je afvragen waarom ze je aanspreken (of juist niet)
En dat vervolgens zelf toepassen. Vaak heel leerzaam.
Oefening baart kunst, ook met foto,s maken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Frank,

Fijn dat je de tijd neemt het me uit te leggen, waardeer ik enorm.

Over de bloem:
Ik had net gelezen over diafragma en wilde proberen wat het verschil was tussen hoge en lage F-waarden. Maar doordat ik de achtergrond zo apart vond ben ik vergeten een foto te maken van de bloem op de laagste F-waarde (3.5 in mijn geval). Ik had ook een foto scherp gesteld op de achtergrond met de bloem in de voorgrond (onscherp) maar die vond ik niet mooi geworden.
Het onderwerp kiezen, dat moet ik inderdaad leren... :)

De hommel:
Ik was daar met een groep en had helaas niet de tijd om lang te wachten totdat de hommel beter zichtbaar was (bij bleef diep in de bloem grazen) of totdat hij weg ging.
Mijn doel was de paarse bloem, de hommel zat daar toevallig in :)
En om het beestje eruit te jagen... dat hoort niet.

Theorie beeldvulling en composities... ga ik zoeken / doen.
Oefenen... check! Binnenkort eens met een kenner afspreken :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Let inderdaad bij het fotograferen goed op wat je precies doet!! Bij foto 4 zie je de toren op foto 5 niet door de lantaarnpaal. Idd dus 2 stappen naar rechts en 1 naar voren (mis je in elk geval ook het bord aan de rechterkant :D ) Laag standpunt foto 5 kan ik in meegaan.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Grappig, het bord rechts staat er in het origineel in zijn geheel op.
Valt me nu pas op dat de correctie door LR5 niet alleen de foto recht heeft gezet maar dus ook gecropt heeft.
Iets meer croppen was beter geweest, zodat het bord er helemaal af valt.
Foto 5 heb ik 2x gemaakt (ik probeerde het kerkje achter de lantaarnpaal doen verdwijnen maar was net niet gelukt), bij de 2e ipv iets naar rechts te stappen was ik iets naar links gestapt zodat het kerkje weer zichtbaar was.

Zo zie ik maar, er valt nog veel te leren. Ik neem jullie tips zeker mee bij een volgende keer als ik met de camera "op stap" ga!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik kan er weinig aan toevoegen, maar ik vind het wel leuk om te zien hoe je aan het experimenteren bent. En geweldig dat je je foto's laat zien en vraagt om feedback. Persoonlijk wel jammer dat er dan zo weinig reacties komen. Maar als ik eerlijk ben, weet ik ook niet zo goed wat ik nog kan toevoegen bij de anderen.

Maar toch nog even ter aanvulling: het licht van de bloem-foto's (1,2 en 3) vind ik persoonlijk erg hard, en dat maakt de foto minder interessant. Bij dit soort onderwerpen is het inderdaad mooier om te werken met een beperkte scherptediepte zodat duidelijk is wat het onderwerp is. Zo'n trapje maken van 1 compositie met steeds verschillende instellingen is trouwens wel een heel goede manier om te leren wat nu precies de effecten zijn van die instellingen. Ik zou het zeker nog eens proberen, en dan ook de kleinste diafragmawaardes eens proberen. En kijk dan ook wat de effecten zijn van de verschillende brandpunten...

Ik vind foto 4 de meest geslaagde foto, al is het wel jammer dat de kerktoren hier gelijk valt met de lantaarnpaal. Maar het lage standpunt is creatief gekozen en past heel goed bij het onderwerp hier. Ik zou alleen proberen om de voorgrond nog iets meer op te lichten hier.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hierbij de foto 4 "opnieuw".
Dit is niet dezelfde zoals je zal zien ben ik hier iets naar links gestapt.
Heb LR5 niet de lenscorrectie uit laten voeren deze keer.
Nu zie je een stuk meer van de stenen vooraan (en het bierbord staat er nu helemaal op)...

Beter denk ik:

41109

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zonder lantaarnpaal zou hij veel sterker zijn. Ook staat de plaat scheef.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Tsja.. de gemeente Breda zou het niet best vinden als ik die paal zou verwijderen denk ik :)
En de foto is inderdaad scheef. De vorige foto (bovenaan) had ik door LR laten recht zetten, maar toen cropte hij van alles van de foto.
Maar wellicht beter croppen en recht dan alles op de foto en scheef...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar