Bootreis - statief??

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Hoi allemaal!

Ik heb even een hele gekke vraag. Ik ga in januari 10 dagen met mijn moeder op reis naar Noorwegen, op zoek naar het Noorderlicht! Supergaaf natuurlijk, we gaan helemaal naar het Noorden, tot aan de grens met Rusland, en dus ook de poolcirkel over, en het grootste deel van de reis met een boot. Nou wil ik natuurlijk veeeeeeeeeel gaan fotograferen die reis! In mijn planning van wat er mee moet, staat natuurlijk mijn 7D met strap, m'n Canon 17-55 F2.8 voor alle landschapsfotografie, en ik denk dat ik een Canon 100-400 L ga huren, omdat we ook een orca-excursie gaan doen, hopelijk zeearenden zullen zien, en ik natuurlijk wel voldoende bereik en kwaliteit daarvoor wil hebben!
Het enige punt waar ik nog niet uit kom, is een statief. Ik had een tripod, maar in de categorie wiebelding van een paar tientjes, die tot nu toe prima voldeed (ik stond er toch altijd bij), maar die is laatst gesneuveld dankzij het enthousiasme van mijn kat. (Camera zat er niet op natuurlijk!) Dus ik moet sowieso op zoek naar een nieuwe tripod. Nou zit ik dus te twijfelen wat ik zal doen, en zeker wat de beste keuze is ook met oog op deze reis. Als we daadwerkelijk noorderlicht gaan zien, moet dat natuurlijk op de foto, en zal ik aan vrij lange sluitertijden moeten komen om dat goed vast te leggen schat ik. Dan heb je dus een statief nodig, en een goede stabiele ook. Maar een groot deel van de tijd zijn we ook op een boot! En boten, tja... die wiebelen he? Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van een statief op een boot, en mij kunnen aangeven a) of dat überhaupt een beetje te doen is, en b) of er speciale dingen zijn waar ik dan extra op moet letten bij de aankoop van het statief?
Ik wil het statief natuurlijk ook daarvoor en na gewoon blijven gebruiken, en was dus van plan nu wel voor een goed, degelijk statief te gaan. Had de "statief-handleiding" van ik meen Schoffie? er al bij gepakt, en dat had me al wel wat verder geholpen in mijn orientatie, maar dat was voor ik van deze reis wist, dus vandaag mij vraag of er nog extra dingen zijn waar ik in dit geval specifiek op zou moeten letten.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ga je met de Hurtigrute mee? Twee maal het geluk gehad daarmee te varen, supermooi! (Helaas slechts een deeltraject). Maar de cruises of de Hurtigrute, ze gaan langs dezelfde kust en daar ga je zeker van genieten!

Het zal je verbazen hoe rustig de zee bij Noorwegen kan zijn, maar een boot zal inderdaad altijd wat met de deining meebewegen. Maar dat probleem heb je ook als je uit de hand fotografeert. Waar je denk ik meer op moet letten is dat je een statief niet op een plek zet waar het dek trilt, zoals bijvoorbeeld het achterdek. Die trillingen zetten door in het statief. Wellicht kunnen rubber of neopreendopjes deze trillingen al wat absorberen. Succes!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Jaaa, de Hurtigrute! :D :D Haha, ik verheug me er zooooooo op! (Na al zo'n 16 jaar forse gezondheidsproblemen en daardoor zeer beperkt in wat ik kon, hebben ze in het ziekenhuis mijn ziekte nu eindelijk goed onder controle en gaat het dus voor het eerst in jaren echt goed met me, en ben ik bijna aan het einde gekomen van mijn PhD, en dat gaan we vieren dus, mijn moeder en ik, met deze reis! :D Het lijkt me zo gaaf!)

Thanks voor de tips, enige deining zal nog wel te overkomen zijn, trillingen is een goede inderdaad! *gaat zorgen voor dopjes*
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

ik kom net van de Hurtigruten (Ms Trollfjord), helemaal top! Je eet alleen veel te veel en veel te lekker! 7 kilo aangekomen.
Statief op de boot is niet aan te bevelen door de deining. 's Zomers is het fotograferen goed te doen, maar 's Winters heb je maar een uurtje schemer. Jammer, dat je weinig tijd hebt als je aangelegd ben. Ze varen op een strak schema.
De 100-400L heeft als nadeel: lichtsterkte.
Als je het licht nu wil beoordelen, kijk dan even naar: http://nordkapp.livecam360.com. Dit is een webcam die continue ronddraait. Het is ook mogelijk om een datum in te geven en een tijdstip te kiezen.
Ik gebruik vaak de plaatselijke webcams om het weer in de Artic in te schatten.
Zeearenden heb ik dit jaar niet gezien, omdat het weer te erg was. 's Winters spookt het goed op de Lofotten. De Zeearend safari is in het Noorden van de Lofotten.
Neem veel tijd voor de polaire luchten! Absoluut mijn hoofddoel als ik boven de 72 str BG kom.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met die boot, maar een statief op een boot voor lange sluitertijden?
Volgens mij is een statief bedoeld om je camera stil en stabiel te houden, als je deze dus gaat gebruiken op een boot zal je camera wel stabiel staan, maar elke deining, hoe licht ook, zal bij lange sluitertijden toch onscherpe foto's opleveren.
Voor een statief op land zijn er vele mogelijkheden, wat wil je, zwaar, voor maximale stabiliteit, wat lichter zodat je hem wat makkelijker mee kan nemen, nog lichter ( carbon )?
En de vraag voor de hoofdprijs, wat mag tie gaan kosten, je heb leuke statieven met balhoofd voor ongeveer 150euro, je heb uitmuntende statieven voor 1000euro, en daar tussen in zit nog een heleboel goede statieven in allerlei prijsklassen.
Ik heb zelf een carbon statief van Benro, met een balhoofd van Benro erop, bevalt uitstekend, spikes erbij, rubberen voetjes erbij, tas erbij. Gitzo blijft natuurlijk top, zowel als statief en met zijn prijzen.
Manfrotto heeft ook goede statieven, ook in allerlei prijsklassen en uitvoeringen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Statief op een schip is al eerder besproken : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=108465" onclick="window.open(this.href);return false; (hoe doe je dat eigenlijk met alleen "viewtopic' ???) >>>> gaat vanzelf zie ik :oops:

Het moet bij rustig weer dus wel kunnen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

XXXL schreefCOLONStatief op een schip is al eerder besproken : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=108465" onclick="window.open(this.href);return false; (hoe doe je dat eigenlijk met alleen "viewtopic' ???) >>>> gaat vanzelf zie ik :oops:

Het moet bij rustig weer dus wel kunnen.
Maar daar zijn het foto's van het schip, dat als het goed is gelijk met de camera mee beweegt.
De achtergronden zijn allemaal wat minder, althans dat idee heb ik, je ziet de beweging in het water.
Maar als het niet om het schip gaat, maar je alleen "eraf" fotografeert is het verhaal anders...
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Michiel, dat klopt inderdaad. Maar gewoon proberen! Ik heb genoeg dia's gemaakt (uit de hand) in de schemering waarbij de horizon en het water scherp waren. Lukt nog wel zolang het niet te hard deint. En sommigen waren ook onscherp. Helaas geen voorbeelden meer van die dia's sinds de universiteit wél een projector had maar daarin géén koeling.... :evil: :evil:

Daarnaast zijn de moderne boten zo goed gestabiliseerd dat ze überhaupt al weinig bewegen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Bedankt voor de tips! Haha, met de ervaringen die ik hier lees krijg ik acuut nog meer zin in de reis! Vandaag alle reispapieren binnengekregen, en me heerlijk vermaakt met het bekijken van de route, foto's van de boot, etc.

Ik ga het gewoon proberen inderdaad! Zag bijvoorbeeld ook dit topic, met statieffoto's vanaf een boot:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... atief+boot" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoewel het daar natuurlijk wel licht is, maar toch, ziet er wel echt goed uit.

En ach, een goed statief heb ik hoe dan ook nodig, want we zitten natuurlijk niet de hele tijd op die boot, en bovendien fotografeer ik meer dan alleen maar op die vakantie. Als het niet werkt op de boot, gebruik ik hem gewoon alleen wanneer we wel aan land zijn.
Wat ik zoek, niet al te zwaar zodat ik hem ook makkelijk mee kan nemen, voldoende draagvermogen voor 7D + medium-zware telelens, natuurlijk wel stabiel, met balhoofd voor maximale flexibiliteit, en prijs zo rond 200-300 euro? Heb al heel wat rond zitten kijken, maar ik zie eerlijk gezegd soms door de bomen het bos niet meer. Kom er heus wel uit hoor, met nog wat meer tijd en goed zoeken en me er nog wat meer in verdiepen, en heb al een paar kandidaten gezien die me wel wat leken, maar tips zijn zeker welkom.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

eerst een grove keuze maken en je eigen verdiepen in de verschillende elementen, carbon, hout, aluminium ed
bal hoofd, 3 stap kop enz. Hoogte, Prijs, gewicht.

Maar dan komt het belangrijkste, Uitproberen, vasthouden, dragen, opzetten, enz en dat kun je toch het beste doen in een winkel met fysiek product, daar kan internet nog steeds niet tegen op.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Assegaai1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2011 16:50

Hallo Staartjager, misschien ben je al weg, maar dan als algemene info: wij hebben een stuk Hurtigruten gedaan in september en het noorderlicht gezien. Echter, helaas een kleine oude boot die gewoon schommelde. Dan kan je goede foto's vergeten. Toch heb ik geen spijt gehad dat ik mijn statief mee had. Ik heb hem ook aan land veel gebruikt. Ik heb een carbon statief, lekker licht voor het reizen en wandelen. Mijne is van Redged.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Dank je wel voor het bericht! We zijn nog niet weg, de 23e vertrekken we. Gisteren alle laatste inkopen gedaan qua kleding enzo.
Vorige maand heb ik mijn nieuwe statief gekocht. In de winkel van alles uitgeprobeerd eerst, het is er eentje van Manfrotto geworden, zeer stevig, maar niet te zwaar om mee te kunnen nemen, en ik heb er al lekker veel mee geoefend zodat het goed in m'n vingers zit als we daar zijn. Ben er erg blij mee! Wij hebben ook een oudere boot, dus de kans is best aanwezig dat ik hem op de boot niet goed kan gebruiken. Maar inderdaad: die boot legt toch ook elke keer aan, en op land zal ik hem zeker kunnen gebruiken! En daarnaast zitten we de laatste 3 dagen van onze reis (eerst 9 dagen Hurtigruten) op de Lofoten in een hotel, en daar zal ik dus ook zeker mijn statief kunnen gebruiken! Hopelijk voor het Noorderlicht, maar zou het ook leuk vinden iets aan sterrenfotografie te doen, aangezien daar een stuk minder lichtvervuiling zal zijn dan hier, en het echt heel donker wordt.
Bedankt voor het meedenken nog!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij aangename golfslag zou een camera + objectief met IS op statief goed kunnen werken. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ok, dan ga ik dat wel even uitproberen op de boot! Normaal zet ik IS natuurlijk uit op statief, dus was ik niet direct op gekomen, thanks!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Advies qua statief.. Gorillapod!!!
In 2011 van Kirkeness naar Bergen gevaren met de Hurtigruten.. schitterend.
Grotere statieven werken alleen op het grote dek de gorillapod gewoon om de reling klemmen super.
Ja je krijgt wat beweging in de deining maar ik vond dat niet storend in de Noorlicht foto's
(sorry voor de lelijke kaders.. ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OP het achterdek is het niet altijd mooi te zien.. en erg druk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo krijg je ook een idee van de activiteit.. het golft op je af.. schitterend.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Trouwens niet te lange sluitertijden.. je ziet aan mijn EXIF's dat ik op f2.8 tussen de 4 en 15 seconden gebruikte..

en om je lekker te maken nog een paar pix .
In Kirkeness een sledehonden toch gedaan (bij -30!!!!)
Afbeelding

Afbeelding

Nauwe doorgang bij de Lofoten/Vesteralen
Afbeelding

Onderweg de 7 zusters
Afbeelding
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Oh ja.. geen filters voor je lens.

en of je op moet blijven... http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast ... 2014/01/05" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu waarschuwen ze je wel op de boot hoor.
Mocht je buiten staan.. als je een wolk tegen de wind in ziet drijven.. maak eens een foto... kan hij zomaar groen worden. Heel vaag Noorderlicht (zeker als je ogen nog niet aan het donker gewent zijn) zie je al een groengrijze veeg.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Leuke reis heb je voor de boeg! Ik ben nu al benieuwd naar de foto's.
Je zou nog kunnen overwegen om een paar apps op je telefoon te zetten die je helpen met fotografie van de sterrenhemel (sky safari of photopills). Dit is een leuke site waar je wellicht nog iets aan hebt.
Succes!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar