Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik ben best tevreden over deze foto, hetgeen me stoort is de uitgebeten lucht. Is hier een oplossing voor door de instellingen van de camera te veranderen als je de foto neemt, of tijdens de nabewerking?
Het is volgens mij het een of het ander, of een goed beeld van de te fotograferen situatie, zoals je foto laat zien, of dat de lucht een goeie doortekening heeft, maar dan is de te fotograferen situate veel te donker. Een oplossing mbv de instellingen van de camera is er volgens mij niet op het moment an sich. Of wachten tot de luchtsituatie verbetert.
Je kan bij zo'n beeld proberen vanaf statief de situatie twee keer te fotograferen, een maal zoals je hierboven deed, en een met een goeie doortekening van de lucht. Nabewerkingsmatig vervolgens de twee fotos samenvoegen tot een.
Gr.
Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
klopt. De huidige sensoren kunnen een dergelijke dynamiek (verschil tussen licht en donker) niet goed aan. Dus wordt het goed belichten van de lucht (en de rest te donker) of andersom, onderwerp goed belichten en de lucht te licht. HDR (zoals hierboven beschreven) kan een oplossing bieden, of wachten tot er een sensor is die dit wel goed kan.
Wat ik doe, is meerdere platen maken met AEB en dan in Photomatix de boel op elkaar schuiven. En je hoeft er geen "rare" HDR effecten mee te krijgen als je dat niet wil. Of je tovert er een blauw luchtje boven, dat kan ook..
In het laatste geval krijg je dan iets als dit:
Laatst gewijzigd door 1 op Flevospotter, in totaal 12 keer gewijzigd.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2 flickr
Ik zou ook een HDR ervan maken, met verschillende soorten belichting. Dat kan trouwens ook nog achteraf bijv. in Lightroom. Je maakt dan 2 virtuele kopieën van je origineel die je vervolgens 1 stop naar beneden en 1 stop naar boven corrigeert in de belichting. Die gebruik ik vervolgens in Photomatix. Geeft een minder mooi resultaat dan een bracket op lokatie geschoten, maar toch gebruik ik het nog regelmatig. En je hoeft inderdaad niet een heel onnatuurlijke foto ervan te maken.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Ik denk dat mensen niet snel geneigd zijn hun vertrouwde workflow op te geven. Ik in ieder geval niet. Heb net alle Canon software van het systeem gesmeten.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2 flickr
Ik gebruik photomatix al vanaf de eerste versie en inderdaad, ik ben die workflow zo gewend dat ik niet snel meer overschakel. En ik heb het idee dat het gewoon de beste is voor HDR. Ik heb inmiddels ook HDR Efex Pro, maar die haalt het qua resultaat toch niet bij photomatix. In PS kan het overigens ook, maar dan moet je wel veel kaas hebben gegeten van dat programma. Photomatix is erg intuïtief en gemakkelijk in gebruik.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
boels069 schreefCOLONHelemaal gratis: DPP van Canon op de bijgeleverde CD!
-> Tools -> Start HDR Tool
(Uiteraard doet 'ie het ook met CR2)
Opmerking: waarom wordt de Canon-CD zo weinig gebruikt?
Gebruik ik ook, maar ik ben nog maar net de wereld van HDR aan het ontdekken.
Nu ben je tegen de beperkingen van digitale fotografie gelopen. Je kan het met HDR oplossen, maar je kan het ook creatief gebruiken bij je volgende foto's. Uitgebeten of onderbelicht hoeft niet altijd "fout" te zijn. Soms zijn schaduwen mooier wanneer ze gewoon zwart zijn.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
De "beste" en beslist de goedkoopste workflow voor CR2:
1. gebruik DPP voor Raw-conversie, lenscorrectie, DLO (diffraction limited optics) en ruisonderdrukking.
(Niemand weet beter dan Canon hoe de handel in elkaar steekt)
2. Exporteer eventueel in TIF en gebruik die als je wilt "opleuken" met een ander programma.
Ik gebruik nooit een grijsfilter, maar ik richt de camera op een punt dat gemiddeld tussen het lichtste en donkerste deel inzit, daar vergrendel ik de belichting op en vervolgens bepaal ik de compositie en druk ik af.