Is een mooie zonsopkomst / ondergang te 'voorspellen'?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi mede forumleden,

Even een vraagje voor de meteorologen onder ons.
Ik zit me namelijk af te vragen of het mogelijk is om een mooie zonsopkomst / ondergang te "voorspellen".
Nu heb ik voorspellen expres tussen aanhalingstekens gezet omdat ik weet dat het geen absolute wetenschap en je nooit 100% garantie hebt.
Maar ik ben op zoek iets wat aangeeft dat er een grotere kans (al is het maar 1%) is op een mooie zonsopkomst / ondergang.

Heb namelijk een aantal locaties in gedachten die het prachtig zouden doen met een mooie zon er achter.
Maar ze zijn allemaal een redelijk eindje rijden en wil het voor "niks" vroeg opstaan tot een minimum beperken
(en ja ik weet dat het met niks thuis komen een onderdeel van deze hobby is ;-)).
Ik maak al gebruik van "the photographer's ephemeris" dus ik weet waar en hoe laat de zon opkomt / ondergaat maar weet niks over de mogelijke "kwaliteit".

Dus mocht er iemand tips hebben.....ik hou me aanbevolen.

Ps,
heb al gezocht op het forum op dit onderwerp maar heb niks kunnen vinden.
Maar sorry mocht ik ergens overheen gekeken hebben...
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik let sowieso op de temperaturen, als er grote verschillen zitten tussen de dag en nacht dan heb je vaak wat nevel in de ochtend.
Ik heb wel eens gehoord dat de vochtigheid in de lucht mede verantwoordelijk is voor de mooie kleuren in de lucht, of dit waar is weet ik niet.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Hoogte en mate van bewolking?

Buiten de weersomstandigheden zijn er volgens mij ook wel andere variabelen die de kans op een mooie zonsondergang beïnvloeden.
Denk aan (op sommige plaatsen standaard aanwezige) luchtvervuiling, maar ook afstand tot de evenaar, mate van uitzicht in oostelijke of westelijke richting en eventuele bebouwing, begroeiing (denk aan de stereotype palmboom op het strand), al dan niet aanwezig zijn van eilanden of hoogteverschillen in het terrein.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Beide bedankt voor de tips.
En dat meer luchtvervuiling zorgt voor een mooiere zonsopkomst/ondergang heb ik ook al eens gehoord.
Maar mag je dan zeggen dat als hier de kaarten "richting het rood" gaan de kans groter is?
http://www.lml.rivm.nl/data/kaart/actueel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Voor de niet meteorologen maar de wel de geologen :-)
Vulkanische as in de lucht wil ook nog wel eens mooie zonsondergangen opleveren. Houd die IJslandse en Noord Amerkaanse asspuiters dus in de gaten. (of let even op uitgevallen of omgeleide vluchten ivm dit as)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Sommige locaties staan er ook om bekend dat ze prachtige zonsondergangen hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de westelijke kust van Jamaica of de omgeving van Denver en Boulder in Colorado, VS.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Sommige locaties staan er ook om bekend dat ze prachtige zonsondergangen hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de westelijke kust van Jamaica of de omgeving van Denver en Boulder in Colorado, VS.

Het heeft niets met locatie te maken maar alles met de atmosferische omstandigheden (as, stof, vocht, temperatuur etc). Dat er dan een stadje of eiland ligt is toeval en geen regel voor een mooie zonsop-/ondergang.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Gripen schreefCOLON
Sommige locaties staan er ook om bekend dat ze prachtige zonsondergangen hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de westelijke kust van Jamaica of de omgeving van Denver en Boulder in Colorado, VS.

Het heeft niets met locatie te maken maar alles met de atmosferische omstandigheden (as, stof, vocht, temperatuur etc). Dat er dan een stadje of eiland ligt is toeval en geen regel voor een mooie zonsop-/ondergang.
Ik zeg toch niet dat de zonsondergang door de locatie komt?
Ik geef alleen maar aan dat er locaties zijn die bekend zijn vanwege hun prachtige zonsondergangen.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

XXXL schreefCOLONHoud die IJslandse en Noord Amerkaanse asspuiters dus in de gaten.
Bedankt voor de tip ik zal de Eyjafjallajökull vulkaan in de gaten houden (knap hé zo uit mijn hoofd ;-)).

Ook Gripen en Thuispapa bedankt...
Maar ik ben nu juist op zoek naar die atmosferische (zoals Thuispapa het noemt) omstandigheden...
En wil weten of deze ergens inzichtelijk zijn / uit zijn af te leiden...
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://nl.wikipedia.org/wiki/Avondrood" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Afterglow" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_sky_at_morning" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Thuispapa schreefCOLON... maar ook afstand tot de evenaar, ...
Het enigste wat de afstand tot de evenaar aan invloed heeft is de maximale hoogte van de zon overdag, dit in combinatie met de tijd van het jaar (seizoenen).
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

PE1PQX schreefCOLON
Thuispapa schreefCOLON... maar ook afstand tot de evenaar, ...
Het enigste wat de afstand tot de evenaar aan invloed heeft is de maximale hoogte van de zon overdag, dit in combinatie met de tijd van het jaar (seizoenen).
Wat dacht je van de duur van de zonsondergang en dus de snelheid waarmee hij van kleur verandert?
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

@boels069 bedankt!

Zeker deze regel:
" 's Ochtends zweeft er meestal nog niet zoveel stof in de lucht. Is de lucht dan rood dan wijst dat in de regel op waterdamp en een hoge luchtvochtigheid."
kan ik wat mee want de huidige luchtvochtigheid is makkelijk te achterhalen.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Bedankt voor de tip ik zal de Eyjafjallajökull vulkaan in de gaten houden (knap hé zo uit mijn hoofd ;-)).
Ik wilde hem noemen, maar ben er maar niet aan begonnen :-)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Hé, dit zat ik vanmiddag in de auto te bedenken. Wat als er een app voor avondrood zou zijn. Uiteraard kan je (net zoals het overige weer) niet voor 100% een mooie zonsopkomst of ondergang voorspellen, maar volgens mij kan je de variabelen wel combineren tot een redelijke voorspelling.
Ik heb ooit met zonsondergang mee gevlogen en het viel me op dat het avondrood redelijk stabiel blijft. Als er avondrood is, schuift ie door over de wereld. Misschien een combinatie van meteorologische voorspelling en waarnemingen van mede-gebruikers van een app.
Het gezegde "Avondrood, mooi weer aan boord, morgenrood, regen in de sloot." zou je ook bij de voorspelling kunnen betrekken. Als het de volgende dag mooi weer zal worden (volgens de voorspellingen) zou je kans hebben op avondrood.
Ik heb net gegoogeld, maar heb geen avond/ochtendrood voorspeller kunnen vinden. Je zou denken dat naast buienradar, sneeuwradar, zonvoorspellingen en overige weersvoorspellingen, er ook een voorspelling kan zijn voor dit fenomeen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Volgens mij is er wel een app (android) voor zoiets, maar weet zo ff geen naam...

edit: ff in Google play gezocht: "Sunset Finder" en "Sunrise Sunset"
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

PE1PQX schreefCOLONedit: ff in Google play gezocht: "Sunset Finder" en "Sunrise Sunset"
Ik heb ze niet gedownload maar als ik de beschrijving lees geven volgens mij deze apps alleen de locatie van de opkomst/ondergang van de zon/maan weer.
Hier gebruik ik zelf "the photographer's ephemeris" voor wat ik echt een heel goed programma vind.

Maar waar steven denk ik op doelt (ik in ieder geval wel ;-)) is een app die de "kwaliteit" (ochtend/avond rood) kan voorspellen.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat bedoel ik inderdaad. Net als buien voorspellen, onweer, mist, zonneschijn, zou avond/ochtendrood ook voorspeld kunnen worden. Het hoeft geen dagen van te voren voorspeld moeten worden. 2 a 3 uur vooraf zou genoeg zijn.
De app die PE1PQX geplaatst heeft, laat alleen de opkomst/ondergang weer op de locatie.
the photographer's ephemeris laat zien waar de zon zakt, ten opzichte van de locatie. Zodat je aan de juiste kant van een meertje staat, of je precies op de plaats staat waar de zon tussen twee bergen daalt. (iets waar ik Google Earth op de laptop voor gebruik. Zeker een nuttige app, maar het mist nog het voorspellen van avondrood.
Ik heb ondertussen de vraag gesteld bij een weer-forum. Ik ben benieuwd of het te voorspellen is. Wordt vervolgd...
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLONIk heb ondertussen de vraag gesteld bij een weer-forum. Ik ben benieuwd of het te voorspellen is. Wordt vervolgd...
Ah, goed idee!
Hou ons op de hoogte want we ( of in ieder geval ik ;-)) ben zeeeeeer benieuwd!
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLONIk heb ondertussen de vraag gesteld bij een weer-forum. Ik ben benieuwd of het te voorspellen is. Wordt vervolgd...
@steven, en al een antwoord gehad van de experts? :wink:
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar