Gezocht: zoom- of macrolens met mooie bokeh. Welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik wil mijn objectievencollectie graag uitbreiden en ik vraag jullie advies hierover.

Wat heb ik al?
Ik ben mijn collectie op deze camera gestart met een Canon 24-105mm F4, dat is mijn meest gebruikte lens. Een heerlijk objectief, die een groot deel van de tijd op mijn camera geschroeft zit.
Daarnaast heb ik ook een Tokina 11-16m F2,8, omdat ik houd van groothoekfotografie. Dit objectief gebruik ik het meest in de stad voor architectuur bijvoorbeeld, daar houd ik erg van.

Een tijdje later heb ik een telelens gekocht omdat ik ook graag wildlife wilde fotograferen. Omdat ik een telelens toen nog minder vaak gebruikte, en ook niet zo enorm veel te besteden had, heb ik gekozen voor een Tamrom 70-300mm F4-5,6. De zoom bevalt me prima! En voor dit geld is dit een prima lens, maar hij is niet heel lichtsterk/snel en daardoor mis ik soms de mooie bokeh. Ik gebruik hem voor close-ups en in dierentuinen, of voor wildlife in de natuur (voornamelijk op vakantie) en ik haal er best redelijke resultaten mee, maar ik wil dus meer. Een groot voordeel van deze lens is het beperkte gewicht, dat sjouwt toch wat prettiger dan een zwaar objectief. Maar ja, kwaliteit weegt ook zijn deel.

Wat ik overigens heel handig vind, is dat zowel de Tokina als de Canon een filtermaat hebben van 77mm, waardoor ik mij polafilter op beide lenzen kan gebruiken, wat ik ook regelmatig doe. De tamron heeft een veel kleinere filtermaat, maar ik gebruik er zelden een filter op. Misschien ga ik dat wel meer doen als ik nog meer close-ups en/of macro's ga maken.

En wat is een goede aanvulling voor zoom, macro/close-up met een mooie bokeh?
Ik weet dat de Canon 70-200mm erg goed aangeschreven staat. Maar deze lens is ook erg duur, en ik weet dat ik de zoom van 300mm enorm zou missen. Ik fotografeer nu eenmaal graag in dierentuinen bijvoorbeeld. Maar ik fotografeer ook ontzettend graag close-ups, zoals bloemen en vlinders. Insecten zijn niet zo mijn ding, hoewel een mooie libelle prachtig is. Ik zou me graag meer willen verdiepen in deze vorm van fotografie, en dus ook een goede lens willen hebben daarvoor.

Is een zoomlens met minimaal 300mm en een macrofunctie verkrijgbaar, met daarbij een mooie bokeh? En liefst ook nog een beetje betaalbaar? Ik weet dat ik zoek naar het schaap met de 5 poten, en ik weet dat snelheid en lichtsterkte een grote rol spelen bij macrofotografie. Dus ja, het is misschien een tegenstrijdige vraag, maar ik ben op zoek naar het beste compromis, als dat er al zou zijn. Wat zou nu een goede keuze zijn? Of is er totaal geen compromis mogelijk, en moet ik een macro lens kopen met een vast brandpunt en daarnaast de tamron vervangen door een betere kwaliteit lens? Wat zouden jullie adviseren?

Ik heb de canon 100-400mm overwogen, maar de reviews zijn niet uitermate positief....

De bokeh vind ik overigens wel echt heel belangrijk, dus dat gaat een grote factor zijn in mijn keuze. Maar betaalbaarheid ook. Tweedehands kopen vind ik geen probleem, als ik maar weet welke ik dan moet kiezen. En oh ja, bij zoom is een stabilisator wel ernstig gewenst. Door medicijngebruik heb ik niet altijd een heel vaste hand, ik heb veel last van tremor. Soms is die zelfs te erg om überhaupt te fotograferen, maar als ik in lichte vorm last het van tremor is een IS wel handig. Die zou ik bij zoom dus zeker niet willen missen.

Welke lens of lenzen zouden jullie mij aanraden bij deze collectie? Als ik een goede keuze kan maken, weet ik ook waar ik naartoe kan sparen. Budget is dus niet het uitgangspunt, maar betaalbaarheid wel. €1.000 wil ik -op termijn- best uitgeven voor een goede lens, en misschien nog wel iets meer als het een goed compromis zou zijn. Maar € 2.000 vind ik al wel heel erg veel.

Te verkopen
Ik heb overigens ook nog een prime lens in mijn collectie, een canon 28mm F1,8, die gebruik ik echter zo goed als nooit, en deze wil ik dus in de verkoop doen. Verder zou ik ook mijn tamron verkopen als ik een goed compromis kan vinden voor zowel macro als zoom. Maar als ik zou kiezen voor alleen een macrolens met vast brandpunt blijft mijn tamron voorlopig in mijn tas zitten.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Welke camera heb je?
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ha, goede vraag, handig om te vertellen. Ik heb de Canon 550d.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zag het net in je EXIF. ;-)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je zoekt inderdaad een schaap met 6 poten. :-)

Lichtsterk én tele (300mm) én goedkoop gaan niet samen helaas.

Als ik je goed begrijp zoek je een beter alternatief voor je Tamron 70-300.

Had je de Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM al overwogen? Prijzig, maar misschien nog net binnen je budget...

Of als je echt macro zoekt: Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM voor ongeveer dezelfde prijs.
Voor de helft van het geld is er ook een Tamron SP AF 180mm f/3.5 Di LD IF Macro.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

wat was het negatieve nvt de 100-400? Ging dat over oudere of nieuwere modellen?

Ik zou je een goeie telelens en een macrolens adviseren. Dan kun je twee keer iets goeds kopen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

De canon 100-400 mag dan door sommige reviews als minder worden afgeschreven (vooral oude reviews). Die van mij is op elk brandpunt haarscherp. Zelfs in combinatie met een 1.4x TC krijg je er nog redelijke beelden uit. Verder is hij deels voor macro-toepassingen te gebruiken (let op, je haalt geen 1 op 1 vergroting). Wil je echt een goede macrolens en wil je geen tweede hypotheek nemen kijk dan een naar de sigma 150mm f2.8 HSM. Ik gebruik hem al een tijd met heel veel plezier. Er is tegenwoordig ook en OS versie. Deze is echter wel veel duurder.

edit: Overigens is de canon 300mm f4L IS USM ook goed als "macro" lens te gebruiken. Echter haalt ook deze geen 1:1 vergrotingen maar komt wel een heel eind.
Canon
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Ik zou ook gaan voor de 100/400 (L)
Ik heb hem zelf ook
In de Dierentuin de enige lens die op mijn camera zit
Nadeel is wel het gewicht , maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel
Bij mij is de lens gewoon over de hele lengte scherp , en geeft mij de
Gewenste resultaten
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

sven2912 schreefCOLONedit: Overigens is de canon 300mm f4L IS USM ook goed als "macro" lens te gebruiken. Echter haalt ook deze geen 1:1 vergrotingen maar komt wel een heel eind.
Voor wat meer vergroting kan je ook een setje tussenringen kopen :D
Ik heb de 100-400 ingeruild voor een 300 f4 en ik mag niet klagen, op f/4.0 al scherp maar f/4.5 nóg scherper!
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Ik heb mijn net aangeschafte closeupfilter 500d van Canon vandaag op de 24-105 getest! Voor mij een handig compact dingetje wat makkelijk meegaat om tussendoor toch een leuke makro / close up te maken. Misschien voor jou ook het proberen waard? Scherpstellen vond ik nog wel lastig, maar heb toch wel een mooie, goed gelukte foto ertussen!
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties. Een set tussenringen of een close-up filter heb ik eigenlijk nooit overwogen. Eerlijk gezegd spreken de tussenringen me dan meer dan dan de filter, maar ik kan niet zo goed zeggen waarom. Ik heb wel alles gelezen in dit draadje over die tussenringen, en ik was verbaasd over de resultaten die ermee geboekt worden.

Een 100-400mm moet ik dus ook nog overwegen, maar eerlijk gezegd vind ik die eigenlijk ook niet lichtsterk genoeg. Misschien is die canon lens 70-300 dan een beter alternatief, maar die is inderdaad vrij prijzig.

Ik denk dat ik de tamron nog even in mijn tas houd, en dat ik ga voor ofwel een macrolens, ofwel een set tussenringen.
Als ik een macrolens kies, welk brandpunt is dan de beste optie? Ik zie heel veel verschillende macrolenzen in het aanbod, van 60mm tot 180mm, dat is nogal een verschil. Jullie raden allemaal wat grotere brandpuntsaftanden aan. Wat zit er achter die keuze?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Vwb. Macrolenzen. Kortere brandpuntafstanden meestal voor bloemen oid, langere vanaf 100mm voor insecten, omdat die snel weg kunnen vliegen als je ze verkeerd benaderd.

Alhoewel je ook prima insecten met een kortere brandpuntsafstand kunt vastleggen.

Wat wil je vastleggen met macrofotografie?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik wil vooral bloemen, vlinders en mooie insecten vastleggen (hoewel ik daar nog geen ervaring meer heb). Ik heb niets met spinnen, torren, vliegen en stekers als bijen. Ik houd erg van kleur, dus libelles en waterjuffers vind ik wel erg mooi, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Vlinders doe ik wel vaker.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Neem dan iig een lens vanaf 100mm.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Jasmino schreefCOLONAls ik een macrolens kies, welk brandpunt is dan de beste optie? Ik zie heel veel verschillende macrolenzen in het aanbod, van 60mm tot 180mm, dat is nogal een verschil. Jullie raden allemaal wat grotere brandpuntsaftanden aan. Wat zit er achter die keuze?
Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe "romiger" de achtergrondonscherpte. Zie bv deze review voor voorbeeldfoto's. Verder kun je met een grotere brandpuntsafstand een grotere afstand tot je onderwerp houden. De keerzijde is inderdaad de hogere prijs. Ik heb zelf destijds voor de 100mm gekozen (die ik nu vooral gebruik om portretten mee te maken).
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Hoe groter de brandpuntsafstand des te romiger de achtergrond idd, maar des te verder de achtergrond van je object aanwezig is wordt de achtergrond ook steeds zachter.
Dus maakt de brandpuntsafstand niet zo heel veel uit, alleen dat je met een 100mm je meer afstand kunt nemen.

Ik heb btw. ook een 100mm macro(Tokina) naast mijn andere macrolens.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben er zo-goed-als uit! Dankzij jullie tips en adviezen, en dank aan de links die ik mocht ontvangen, heb ik nog een heleboel gelezen de afgelopen dagen. En analytisch als ik ben, heb ik die informatie niet alleen kwalitatief tot mijn genomen, maar ook in een statistisch overzichtje gezet. Ik weet uit ervaring dat het mij altijd helpt om overzicht te houden. En terwijl ik het overzicht vul met de informatie, ontstaat er langzaam een voorkeur en een plan bij mij.

Alle informatie staat hieronder in een overzichtje:
Afbeelding

Ik heb ook een variant met opmerkingen erachter, maar die is niet leesbaar te plaatsen op het forum, daarom een link
Uitleg bij het overzicht: oranje valt af, groen is mijn uiteindelijke keuze, en geel een mogelijk alternatief.

Het proces
Ik heb eerst alle genoemde lenzen in dit draadje eens opgezocht en onder elkaar gezet. Gaandeweg ontstond bij mij het besef dat ik toch echt wil gaan voor een macro-toevoeging aan mijn set, en de vervanging van de tamron zoomlens niet de hoogste prioriteit heeft. Ik heb daarin wel de keuze gemaakt om die ooit eens te gaan vervangen voor de canon 70-300mm, maar dat vraagt een behoorlijke investering en dat kost dus wel nog even tijd. Dat plan verschuift dus naar de langere termijn. Ik weet wat ik bij elkaar moet sparen, en als het zover is ga ik natuurlijk opnieuw kijken naar de meest verstandige keuze op dat moment. Het assortiment van canon, sigma en tamron verandert natuurlijk ook regelmatig.

Ik heb me daarna dus toegelegd op de macrofunctie. Eerst heb ik me nog verdiept in de alternatieven, als close-up lens en tussenringen. En zelfs extenders heb ik even doorgenomen, om die te combineren met mijn tamron. Ik heb er artikelen over gelezen en de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Een close-up lens viel voor mij af, vanwege het kwaliteitsverlies. Een extender valt ook af, omdat in combinatie met de tamron de kwaliteit ook enorm achteruit gaat en bovendien werkt de AF niet meer. Voor mij echt een nadeel, omdat ik erg afhankelijk ben van de AF. Blijft over de tussenringen, en die lijken me wel een goede aanschaf. Zeker ook in combinatie met de canon 24-105mm, dat is een goede lens, maar zelfs met de Tamron zijn ze bruikbaar. Lijkt me een goede toevoeging op mijn uitrusting.

Ik ben me overigens bewust van de beperkingen van de tussenringen, zoals het verlies van licht en ook de meer beperkte scherptediepte. En dat maakt al snel duidelijk dat een macrolens voor mij toch ook wel een goede keuze is. Ik wil er namelijk echt meer mee gaan doen, en ik houd nu ook al heel erg van bloemen en vlinders en loop daar tegen de beperking aan van de scherpstelafstand. Ik denk dat de combinatie van beiden (tussenringen en macrolens) goed past bij mijn voorkeuren en wensen. En terwijl ik de voor- en nadelen van de verschillende lenzen tegen elkaar afzette was al snel duidelijk dat ik minimaal moet gaan voor een lens rond 100mm. Een nog groter brandpunt zou wel fijn zijn voor bewegende onderwerpen zoals beestjes, maar kent ook beperkingen. Het gewicht wordt een stuk zwaarder, en die lenzen zijn eigenlijk ook niet echt bruikbaar zonder statief. Helemaal niet als ze ook geen stabilisatie hebben, aangezien ik niet de meest vaste handen heb (tremor door medicijngebruik). Onder de 100mm zijn ze niet bruikbaar voor bewegende onderwerpen, en dus kies ik voor een lens rond de 100mm. Dat is lekker all-round, nog beheersbaar in gewicht en ook de prijs is een stuk gunstiger. Bovendien kies ik hier ook voor een lens met stabilisatie, zodat ik zonder statief kan werken bij voldoende licht, iets dat me toch wel handig lijkt. Vooral bij bewegende onderwerpen lijkt een statief me gewoon niet handig. Extra voordeel van de 100mm is ook dat ik die kan gebruiken als portretlens. Niet echt één van de onderwerpen die ik nu doe, maar ik kan er wel eens mee experimenteren. Ik wil in het najaar ook lid worden van een club, en daar toch eens wat meer experimenteren met soorten fotografie die nieuw zijn voor mij, en portret is daar één van.

Mijn conclusie is dus dat ik ga voor een macrolens van rond 100mm, en daarbij een set tussenringen aanschaf. Daarmee verleng ik de 100mm nog verder, en kan ik leuke effecten creëren. Bovendien kan ik de tussenringen ook gebruiken op de andere lenzen. De combinatie van 100mm lens en tussenringen is samen ook een heel stuk prijsgunstiger dan een macrolens met een groot brandpunt.

In mijn keuze voor de macrolens ben ik voorlopig uitgekomen op de Sigma 105mm, met als goede tweede optie de Tamron 90mm. De Sigma heeft iets meer mm, maar is ook zwaarder. De tamron levert wat mm in, maar is ook lichter. Eigenlijk is de canon 100mm een mooi compromis, die ligt qua gewicht tussen beiden in, en heeft ook wat betere reviews. Maar die is ook een stuk duurder dan de sigma of de tamron. Mogelijk kan ik de canon 2e hands een keer vinden, en anders ga ik voor één van de andere. Kijken wat ik tegenkom, of er mogelijk aanbiedingen zijn of cash-back acties, en wat ik nog aan budget kan genereren door de verkoop van de 28mm lens en wat andere spullen die niet foto-gerelateerd zijn.

De sigma 150mm is ook geel gemarkeerd, dat betekent dat ik die ook nog overweeg als alternatief. In elk geval is deze sigma een betere keuze voor mij dan de canon 180mm en de tamron 180mm. Die hebben namelijk geen stabilisatie en zijn minder lichtsterk. Maar de sigma 150mm is ook behoorlijk zwaarder dan de 100mm variant. En ik betwijfel of ik die kan gebruiken zonder statief, ondanks de stabilisatie. Die overweging houdt hem dus nu nog even geel.

Wat vinden jullie van mijn overwegingen en mijn keuzes? Als ik ergens een verkeerde afweging maak, of iets stel dat toch niet klopt, hoor ik het graag. Voor nu in elk geval bedankt!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Als je een macro objectief aanschaft ga daar dan eerst mee aan de slag om goede foto's mee te maken voordat je er tussenringen tussen gaat zetten

Welk objectief je ook kiest ze zijn allemaal goed.

Als je een lens met IS op een statief gebruik, moet de IS uit. De IS werkt alleen goed als je uit de hand schiet en dat merk je wel.

Waarom val je steeds over het gewicht?
Als jij je camera goed ondersteunt is gewicht geen probleem lijkt mij.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat de stabilisatie uit moet op het statief is mij bekend, helaas vergeet ik het wel eens.....

En: Gewicht = sjouwen..... Dat is mijn voornaamste bezwaar. Nu neem ik tegenwoordig heus niet al mijn lenzen mee, maar toch...... Ik ben laatste een dagje met een vriendin naar A'dam geweest. 's Ochtends naar Artis, en 's middags naar de stad. Nu heb ik mijn 24+105mm standaard op de body zitten. Maar voor Artis wilde ik ook graag de Tamron mee (tele-zoom) en voor de stad wilde ik mijn groothoek nog mee (architectuur). Dat is toch behoorlijk sjouwen, en dan heb ik nog niet eens zo'n zware tele-zoom. Ik heb een hekel aan rugzakken, ik gebruik zelf een Karen Miller schoudertas die heel wat kan hebben, maar je draagt het gewicht toch allemaal op je schouders. Vandaar dat het gewicht voor mij altijd een overweging is.

En bovendien is een lens van meer dan 1 kg moeilijker stabiel te houden dan een lens die de helft weegt. Toch?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb me afgeleerd alles mee te sjouwen.
Een dag uit met verschillende dingen gebruik ik nu alleen nog de 24-70mm. Zo wordt je creatiever met opnames maken. Dagje dierentuin bv gaat ook de 300mmf4 mee.

Een rugzak kan ik je ten zeerste aanbevelen, gewicht wordt prima verdeeld over twee schouders.

Vwb stabiel houden van de macrolens, je houdt toch je hand onder de lens en daardoor stabiel. Geen probleem hoor.

Je wilt niet weten wat voor gewicht ik in de handen heb met macro en soms in 1hand. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar