Vraagje over camerastraps

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik vraag het hier maar even, wat ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek.
Ik gebruik nu voor mijn camera (7D) gewoon de bijgeleverde riem, maar ik merk dat ik daarmee, zeker als ik er echt mee ga wandelen, behoorlijk last van mijn schouder krijg. Ik wilde dus eigenlijk iets met meer ondersteuning, waarbij ik het gewicht van de camera beter kan verdelen. Nu ben ik aan het kijken naar straps en harnassen, maar ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek. Mijn idee was een soort harness waarmee ik het gewicht van de camera over beide schouders kan verdelen, als een rugzak dus, maar dan voor de camera.
Die vind ik wel, maar zijn allemaal voor twee camera's, en ik was niet van plan een extra body mee te nemen. Of er zijn straks voor 1 camera, maar daarvan vind ik alleen maar straps over 1 schouder. Ik ben bang dat ik met een strap over 1 schouder hetzelfde probleem van te weinig ondersteuning hou als met de bijgeleverde draagriem, omdat dan nog steeds al het gewicht op 1 schouder neerkomt. En de harnesses voor 2 camera's lijken ook echt op 2 bodys berekend (en zijn direct een stuk duurder, hoewel dat niet het grootste probleem is).
Wil ik nu iets wat niet bestaat? Of heeft iemand hier een goede tip voor waar ik het wel zou kunnen vinden?
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

staartjager schreefCOLONIk vraag het hier maar even, wat ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek.
Ik gebruik nu voor mijn camera (7D) gewoon de bijgeleverde riem, maar ik merk dat ik daarmee, zeker als ik er echt mee ga wandelen, behoorlijk last van mijn schouder krijg. Ik wilde dus eigenlijk iets met meer ondersteuning, waarbij ik het gewicht van de camera beter kan verdelen. Nu ben ik aan het kijken naar straps en harnassen, maar ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek. Mijn idee was een soort harness waarmee ik het gewicht van de camera over beide schouders kan verdelen, als een rugzak dus, maar dan voor de camera.
Die vind ik wel, maar zijn allemaal voor twee camera's, en ik was niet van plan een extra body mee te nemen. Of er zijn straks voor 1 camera, maar daarvan vind ik alleen maar straps over 1 schouder. Ik ben bang dat ik met een strap over 1 schouder hetzelfde probleem van te weinig ondersteuning hou als met de bijgeleverde draagriem, omdat dan nog steeds al het gewicht op 1 schouder neerkomt. En de harnesses voor 2 camera's lijken ook echt op 2 bodys berekend (en zijn direct een stuk duurder, hoewel dat niet het grootste probleem is).
Wil ik nu iets wat niet bestaat? Of heeft iemand hier een goede tip voor waar ik het wel zou kunnen vinden?
Ik gebruik de Double strap van Black Rapid en het voordeel van deze strap(harnas) is als je 1 camera gebruikt, je de andere connector aan je broek of riem vast kunt maken. Zo ontlast je je schouder ook wat doordat er een soort tegengewicht is.
Aangezien ik ook niet elke keer met 2 camera's op pad ga heb ik dit eens geprobeerd en ik vind het een mooie oplossing.

Succes met je keuze.

Gino,
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik gebruik al een aantal jaren de Sunsniper strap, daar ben ik erg enthousiast over.
Hangt diagonaal, je hebt geen last van je nek of schouder en kunt je vrij bewegen.
http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... e-488.html

Hiervan is ook een Black Rapid variant.
http://www.blackrapid.com/products/womens
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik denk dat zolang je, je camera niet in het midden van je lichaam draagt je altijd 1 schouder (in meer of mindere mate) gaat belasten.
Ikzelf heb de blackrapid R-strap (maar ik denk dat de sun-sniper straps net zo goed zijn) maar deze is echt niet te vergelijken met de standaard canon strap.
Kan hier gerust een dag mee rondlopen zonder last van mijn schouder te krijgen.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat komt mede omdat de straps een dempende werking hebben, een verschil van dag en nacht met de originele strap.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONDat komt mede omdat de straps een dempende werking hebben, een verschil van dag en nacht met de originele strap.
Jups, en daarom gebruik ik al jaren een Optech strap.

Ik heb wel gekeken naar die sniperachtige straps, maar helaas moet je die aan de statief bevestiging schroeven. Daar heb ik in 80% van de gevallen een L-bracket zitten.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONmaar helaas moet je die aan de statief bevestiging schroeven. Daar heb ik in 80% van de gevallen een L-bracket zitten.
Bij mij een quick release plate maar daar zijn oplossingen voor. Bijvoorbeeld:
http://joby.com/camera-straps/ultraplat ... ase-plate/" onclick="window.open(this.href);return false;

Weet alleen niet of dat samen gaat met een L-bracket.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

K'heb een strap, onbekend merk, voor enkele dollars gekocht in HK. Gewoon vastschroeven aan de cam of - in mijn geval - aan een quick release plate. Zelfs met een 70-200 nog acceptabel te dragen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Gebruik ook al jaren Optech straps. Voordeel is dat dit een heerlijk modulair systeem is wat je naar je wensen aan kan passen. Je kan er een sling van maken, een normale nekstrap en met een andere connector kan je de camera weer aan de banden van je rugzak maken. Je kan het dus aanpassen naar de situatie en dat is erg prettig. Als je op de site kijkt wat je nodig hebt dan is dat via ebay goedkoop aan te schaffen.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Okee, als ik dit zo lees, zou ik dus met een goede strap eigenlijk al heel erg geholpen zijn, ondanks dat die ook eenzijdig hangt. Een beetje meer belasting van 1 schouder is ook geen punt, met de 400D heb ik het altijd met de originele draagband gedaan, ging prima. Maar de 7D is natuurlijk een tikje zwaarder, en ik merk dat ik dit echt onprettig vind. Denk dat ik dat gewoon voor een goede strap ga, in eerste instantie, als dat al zo'n verbetering is t.o.v. de bijgeleverde band. Kan ik altijd later nog eens zo'n harness kopen, als ik die strap toch niet fijn vind.

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ieder lichaam is weer anders. De een kan wat meer hebben dan de ander. Ik probeer met wat duurtraining met gewichten mijn weerstand hierin wat te vergroten.
Ik draag zelf een 1D camera met 70-200 4.0 met een optech (EZ comfort) strap aan 1 schouder. Dat gaat de hele dag prima en ook de volgende dag heb ik geen protesterende schouder. Deze strap heeft normaal gesproken wel de neiging op van de schouder af te glijden omdat er verder geen rubberen coating oid op zit. Aangezien ik em in een lus van een harnass heb zitten maakt dat voor mij niet veel uit maar dat is wel iets waar je op bedacht moet wezen bij het kiezen van de strap.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De straps bij een van onze sponsoren, Aq4u, zijn betaalbaar en (aangezien goede imitatie), prima waar voor het geld.
Zowel in enkele als dubbele uitvoering (ook los te gebruiken) verkrijgbaar.
Dan kun je ook nog experimenteren wat je zelf prettig vind, een enkele over de schouder, of gebruiken als harnas.
Vind het zelf erg prettig, de camera hangt naast je en je hebt veel minder last van loop/schudbewegingen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik ben de gelukkige eigenaar van een chronische wiplash en kan daardoor gèèn camera aan de originele bijgeleverde riem om mijn nek hangen.
Ik gebruik de female strap van black rapid en werkelijk...super!! Gevoelsmatig "lijkt" het maar een paar ons te zijn wat je om hebt hangen.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 4

Nou, dan van mij ook nog maar een advies. Ik ga met Karin mee voor de Sun-Sniper. Fantastische strap met een unieke bevestiging (schroef met kogellagers).
Alleen qua model wijk ik af. Mijn advies is de nieuwe Pro II met verbeterde shock-absorber. Ietsje duurder, maar gaat camera's mee.
http://www.sun-sniper.com/en/the-pro-ii-491.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/d ... 234_287544" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor MMK wat betreft de bevestiging op de L-plate, kijk eens in dit topic. Ook voor Staartjager en andere belangstellenden een eerder topic over straps.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... +sunsniper" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zelf gebruik de strap van optech, wat een wereld van verschil is dat vergeleken met de orginele strap.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Hier helemaal blij met de Sunsniper pro.
Ook in combinatie met 1D en 70-200/2.8 een dragelijke combi.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het begint bijna saai te worden... Maar ook hier niets anders dan lovende berichten over een strap (BlackRapid dan in dit geval...). Ik sjouw daarmee ook rustig een hele dag met m'n 7D + 70-200 rond.

Qua draagcomfort kan ik het iedereen aanraden om de standaard riem zo snel mogelijk te vervangen...
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Hier Optech, reuze comfortabel.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor jullie goede adviezen! Ik heb uiteindelijk (na uitgebreid rondkijken) gekozen voor een BlackRapid RS-sport strap, en ik moet zeggen, ik ben er ontzettend blij mee! Opeens lijkt die camera haast niets meer te wegen, het zit en loopt heerlijk stabiel en nergens meer last van. :D Die gaat dus lekker mee naar Wales binnenkort, heerlijk.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Interessant topic want ik zit er ook naar te kijken. Mijn vraag is echter (na het praten erover met enkele mensen hierover in het eos-dierentuin-uitje) zit er in al die straps ijzerdraad oid om het sterk te maken?
Er hangt toch een aardig gewicht aan en ik zou best een beetje "bang" zijn dat zo'n band of de aansluiting op de camera niet sterk genoeg is voor al het gewicht......
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar