Wormachtige beestjes in een boom - wat is dit?

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo allemaal,

Gisteren ben ik even aan het wandelen geweest met mijn vrouw in het Haarlemmermeerse bos en kwam daar iets bizars tegen (ik had het althans nog nooit gezien). Een boom vol met webben en wormachtige beesten erin. Iemand enig idee wat dit zijn?

39017

Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Was het een eikenboom? Eikenprocessierupsen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Nee, dit zijn geen processierupsen, zijn rupsjes van een stippelmot (ook wel spinselmot). Zijn heel veel verschillende soorten van, met ieder hun eigen favoriete plant/boom. We hebben hier vorige jaar bijvoorbeeld appelstippelmot-rupsjes in de appelboom gehad, en deze lente zag ik een heleboel kardinaalsmutsstippelmotjes (nou ja, de rupsen dus) in een wilde kardinaalsmuts hier achter. Soms kunnen ze echt een hele boom compleet inpakken!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je, de boom was echt zwaar volgepakt met die dingen :D

Is dat web spul dan dat ze gaan ontpoppen? Of als voorbereiding daarop?
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Het web is een soort bescherming. Die rupsen zitten met hun allen in dat web, en die webben zijn behoorlijk stevig/lastig doordringbaar, en daardoor kunnen ze veel moeilijker door vogels e.d. gepakt worden. Bij sommige soorten blijven ze in het web tot ze gaan verpoppen en zitten de poppen dus ook in het web, bij andere soorten laten de rupsen zich aan zo'n draad zakken en verpoppen in de grond.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Weer wat geleerd! :D
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

ik dacht altijd dat t vlinders waren die in die bomen zaten in die webben weer wat geleerd dus.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Nathalietje schreefCOLONik dacht altijd dat t vlinders waren die in die bomen zaten in die webben weer wat geleerd dus.
Heb je goed gedacht hoor. Deze rups wordt ook een vlinder. De spinselmot is namelijk een nachtvlinder. :wink:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar