Scherpte VS Onscherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Scherpte VS Onscherpte

Beste mede-forummers,

Na enige tijd met deze vraag gelopen te hebben stel ik dan hierbij toch de vraag.
Hopelijk kunnen jullie hem beantwoorden zodat ik het snap en er dus van leert.

Wat is beter? Een volledig scherpe foto? Of een foto die wat onscherpe tintjes heeft?
Laat ik de vraag even eerst tot wat meer detail uitleggen, want hij is eigenlijk best ingewikkeld.

Zelf ben ik iemand die altijd zijn foto's 100% scherp wilt hebben, geen 1 wazig toontje erop.
Anders ben ik gewoon teleurgesteld en ontevreden. Ik hou van scherpte. Maar gaat dat niet ten koste van iets anders?

Ben dus al een tijdje lid op dit forum en op andere forums en daar hoor ik vaak dat ik zeg maar, de foto's zijn dan misschien wel oke.
Maar, ik heb altijd problemen met de contrast. Alleen, ik zie het gewoon niet, misschien omdat ik dus teveel focust op de scherpte van een foto.

Nu is het zo dat ik al enkele andere foto's heb bekeken en daar waren mensen echt heel tevreden over het werk van diegene.
Maar, er zaten wel wat wazige/onscherpe tinten in. Maar duidelijk was dat juist een toevoeging aan het beeld in plaats van een irritatie.

En ja, nu vraag ik me toch echt af. Geeft een wazige achtergrond bijvoorbeeld bij bepaalde dingen dusdanig echt net dat extra contrast?
Of, is er wat anders waardoor die onscherpte juist OK is. Juist goed is. Juist erbij hoort?

Zit eigenlijk al een behoorlijke tijd met dit in me maag. Het beter uitleggen lukt mij niet echt. Dus ik hoop dat u allen het begrijpen.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

In mijn beleving is er geen beter of slechter in dit geval, het hangt er maar net vanaf wat de bedoeling is van het beeld. Met onscherpte kun je bijvoorbeeld het hoofdonderwerp accentueren door het "los" te maken van een wazige achtergrond. In andere gevallen kan het weer mooi zijn alles scherp te hebben. Scherpte/onscherpte heeft niets met kontrast te maken. Kontrast gaat over het verschil lichte delen/donkere delen.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

contrast heeft in zeker zin wel iets met scherpte te maken. Bij een hoger contrast tussen scherpe en onscherpe delen lijkt de foto voor het oog er meer uit te springen en geeft daarom een bepaalde mate van scherpte. Om je gericht te kunnen helpen is het misschien goed om een foto te plaatsen. Als laatste punt. Er is in fotografie veel meer dan scherpte alleen. Kleur,contrast,juiste belichting, scherptediepte en zo nog een paar zijn allemaal punten die (on)bedoeld bij kunnen dragen aan de sfeer en het gevoel bij een foto.
Canon
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Met het juiste gebruik van scherpte/onscherpte en verschillen tussen licht/donker kun je inderdaad het accent precies goed leggen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Herdervriend schreefCOLONEn ja, nu vraag ik me toch echt af. Geeft een wazige achtergrond bijvoorbeeld bij bepaalde dingen dusdanig echt net dat extra contrast?
Of, is er wat anders waardoor die onscherpte juist OK is. Juist goed is. Juist erbij hoort?
Contrast is niet het juiste woord. Door de onscherpte worden mensen wel gestuurd in de foto. Men kijkt niet graag naar onscherpe dingen, en zal daar dus naar zoeken in een foto. Als alles scherp is, dan is het een zoekplaatje. Men kan kijken naar het onderwerp in de foto, maar als men daar mee klaar is, kan men nog op zoek naar allerlei andere dingen.
En als alles scherp is, dan zal men sneller klaar zijn met kijken naar je onderwerp en de kans is ook groot dat men niet bij het onderwerp begint, maar eerst naar andere dingen kijkt.

Het is dus ook een kwestie van de aandacht houden daar waar jij als fotograaf de aandacht wil hebben.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Volgens mij kun je niet spreken over "beter" of niet...
Wat je volgens mij wel kunt zeggen is dat volledig scherp niet altijd beter is.
Zoals altijd is het een kwestie van smaak en daar kun je heel je leven over twisten ;-)

Wel zie je vaak dat sommige foto's zich beter lenen voor een beperkte DOF (want daar praten we toch over?) dan andere foto's.
Vaak zie je dat bij landschapsfotografie dat de foto van voor tot achter scherp is.
Portretfotografie leent zicht vaak beter voor een beperkte DOF.
Dit om de achtergrond wazig te houden en zo meer de focus op het model te leggen.

Maar ook hier geld dat deze 'regels' niet in steen zijn gegoten.

En dit:
sven2912 schreefCOLONcontrast heeft in zeker zin wel iets met scherpte te maken.
Is zeker waar. Sterker nog, het is 1 van de manieren die je camera gebruikt om scherpte te bepalen.
Hoe meer contrast hoe scherper de foto....
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, het is niet "Hoe meer contrast hoe scherper de foto...."

Dat kan ook niet. Een foto is scherp of niet. Scherper kan niet, want dat houdt in dat er meerdere gradaties van scherp zijn. Maar het is eenvoudig; alles wat niet scherp is, is onscherp. Net zo logisch als dat je een bos maar voor de helft in kan lopen omdat je er vanaf dat moment weer uitloopt. En net zo logisch als dat je maar één keer kunt drinken uit een vol glas; na de eerste slok is het al niet meer vol. :D :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik zie (en maak) persoonlijk liever foto's die niet overal scherp zijn. Op die manier kan een fotograaf de nadruk leggen op het onderwerp. Er zijn andere manieren om het voorwerp duidelijk te maken, maar scherpte/onscherpte vind ik het prettigst kijken.
Je hebt drie variabelen waarmee je kan spelen: sluitertijd, diafragma en ISO. Contrast is iets wat je (volgens mij alleen) in de nabewerking eventueel kan wijzigen. Als je zorgt dat je foto's goed belicht zijn en op de juiste plaatsen scherp zijn, kan je in de nabewerking delen accentueren of juist naar de achtergrond brengen. Hier kan je je verhaal wat de foto is, verder afmaken.
Het ligt er gewoon aan wat je wilt laten zien en wat jij aan de foto het belangrijkst vindt.
Je kan de kijker vrij laten om naar alles te kijken. Bijvoorbeeld bij landschappen.
Of je kan (door bijvoorbeeld scherpte/onscherpte) de kijker sturen. Bijvoorbeeld bij portretten.
Tot het punt waar je de kijker als het waren beveelt om naar jou gekozen onderwerp te laten kijken. Bijvoorbeeld bij macro's met een korte DOF.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONNee, het is niet "Hoe meer contrast hoe scherper de foto...."
Ok, deze zin was idd niet helemaal goed. :oops:
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat sommige AF systemen gebruik maken van contrast detectie.

En dat deze stelling dus klopt:
sven2912 schreefCOLONcontrast heeft in zeker zin wel iets met scherpte te maken.
Ik had moeten zeggen: hoe meer contrast (op het punt van scherpstellen) hoe scherper de foto op het punt van scherpstellen?
Dit wil idd niet zeggen dat de gehele foto dan scherp is.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Wanneer je naar een foto kijkt, zullen je ogen altijd als eerste naar de scherpe delen van de foto gaan. Of je wilt of niet. Door te spelen met de scherptediepte (en dan vooral weinig scherptediepte) kun je de kijker van de foto naar bepaalde delen van de foto leiden die jij als fotograaf belangrijk vindt. Naast focus en rust kan scherptediepte ook van invloed zijn op de ervaring van diepte in de foto. Als je om je heen kijkt, dan zien je namelijk 3 dimensies, hoogte, breedte en diepte. Een fotoafdruk heeft echter alleen de hoogte en breedte en mist dus de diepte. Op het moment dat op een foto alles scherp wordt afgebeeld kan het zijn dat je deze dimensie mist. De foto voelt dan ook plat. Door te kiezen voor een scherptediepte welke ook wazige delen geeft, op de voorgrond/ achtergrond kun je het gevoel van diepte weer terug brengen in de foto. Ook speelt natuurlijk de onderwerpen in de foto een rol, denk aan een voorwerp op de voorgrond. werken lijnen in de foto.
Bekijk per foto of het nodig is om weinig of veel scherptediepte te gebruiken (denk aan sfeer)

Omdat alles afhankelijk is van het onderwerp en het beoogde effect ( sfeer) bepaal jij waar de scherpte komt en hoeveel scherpte.
B.v. er zijn gedachtes dat een landschapsfoto van voor naar achter scherp moet zijn. Ik zeg nee. Ja Soms wel, maar vaak ook niet.

succes,

Paul.
Wordt vervolgd.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Herdervriend, misschien heb je ook iets aan deze link http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... diepte.asp

Gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Stafford schreefCOLONIk had moeten zeggen: hoe meer contrast (op het punt van scherpstellen) hoe scherper de foto op het punt van scherpstellen?
Nee, ook niet :D
Wel is het; "hoe meer contrast, hoe makkelijker de camera zal scherpstellen"
Wanneer een camera scherpstelt, stelt hij scherp. Met meer contrast stelt hij niet 'scherper'. Nogmaals; scherp is scherp en al het andere is minder scherp. Meer scherp dan scherp kan gewoonweg niet :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar