canon 7D of canon 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Hallo iedereen,

Ik had mij graag deze zomer een nieuwe body gekocht, of mss met kitlens bij.
nu zit ik te twijfelen tussen de 7D en de 6D. tot op heden heb ik de 550d.

Ik zou toekomst gericht meer studio werk willen doen, maar ook nu en dan landschappen en portretten buiten enzo. wat kunnen mij aanraden? ik heb al veel goeds gehoord over de 7D maar dit is dan wel geen full frame.
waar zou ik mij toekomst gericht het best mee kunnen vebeteren?

de canon 5DIII is mij nu nog wat te duur :)
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zijn twee totaal verschillende camera's. Full Frame of crop zijn toch twee verschillende dingen.

Voor studio, landschappen en portret zitten er zeker voordelen aan full frame. Nadeel is dat er qua glaswerk betere kwaliteit vereist is als het gaat om de beeldkwaliteit aan de randen omdat een camera met cropfactor geen gebruik maakt van die randen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wil je een appel of een peer ? ;)
Dit zijn namelijk 2 verschillende camera's, die beide uitblinken in hun eigen vakgebied.
Voor landschappen(vooral makkelijk met ingebouwde gps en wifi), portretten en bruikbare hoge iso's zou ik voor de 6D kiezen.
Wil je echter snelle autofocus en burst voor bijv. sport doeleinden dan komt een 7D beter van pas.

De 7D alweer behoorlijk lang op de markt en als je alle roddels mag geloven komt de opvolger later dit jaar.
De 6D is momenteel nog vers en kost daarom ook 2x zoveel als een gebruikte 7D ;)

En als je handtekening nog klopt zal je bij aanschaf van de 6D ook een nieuwe objectieven moeten kopen aangezien enkel je 50 en 85mm erop passen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

alvast bedankt voor jullie antwoord,
voor sport zou hij zeker niet moeten dienen, is meer voor trouwfoto's, communie, studio enzo.
ik heb zelf nog nooit met een full frame gewerkt dus weet er nog niets van wat het verschil is.

idd de 50mm en de 85mm zou ik idd al kunnen gebruiken op de full frame. maar waarom al ook direct een nieuwe lens?
ik zou mij idd ook nog een nieuwe lens willen kopen, maar niet alles tegelijketijd :D

met de kwaliteit van het glaswerk heb je het over de lenzen zeker?
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als ik jou was zou ik nog minimaal een jaar doorschieten met de 550D die je nu hebt.

Ik vermoed dat je daar nog lang niet alles uitgehaald hebt wat er uit te halen valt.

Als je toch perse geld wilt uitgeven, koop er dan nog een mooi objectief bij, bv de 70-200.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Even een voorzichtige suggestie van mij. Je kan ook wat oudere tweedehands lenzen kopen. De 28-70 F2.8 bv scheelt in kwaliteit niet zo veel van de gewone 24-70 F2.8. Kost ongeveer 500 euro en als je een scherp exemplaar hebt dan zit je goed genoeg voor de doeleinden die jij net opnoemt. Zeker ism de 6d.
Of je eerat gaat voor de lenzen of de camera dat is aan jou. Voor bruidsfotografie word een goede tele lens ook aangeraden. Het liefste allemaal lichtsterk dus F2.8.

Na mijn wetenzijn er hier op het forum ook mensen die bruiloften hebben geschoten met een 60d. Ik geloof dus echt dat je glas belangrijker is dan je camera.
Maar ik zit met het zelfde probleem mijn glaswerk is niet optimaal. En toch zou ik graag ook nieuw speelgoed (de 6d) willen hebben. Dus ik snap je vraag heel goed.

Je weet heel goed wat je wilt met je fotografie. Daarop zou ik verder borduren. Je camera is goed genoeg ism je lenzen en eventuele nieuwe lens voor nu even. Die camera zou ik later aanschaffen.
Dit zeg ik omdat ik vaker heb gezien op dit forum dat bruiloften met een 60d genomen zijn, en de 550 d niet veel scheelt in beeldkwaliteit.

Pfff het is een iets langer verhaaltje geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

bedankt voor uw antwoord fotopapa.

ik had qua lens de 70-200mm in gedachten, maar daar twijfel ik dan ook tussen de 2.8 L USM en de 2.8 L IS II USM

prijsverschil is bijna 1000 euro. de met de F4 zou ik denk ik wat te kort komen voor trouwfoto's en new born ofzo?

nu wat de 6D of 7D betreft zou ik idd mss wel nog even kunnen wachten maar heb graag eens wat nieuws :D ook is een 2e body soms ook wel gemakkelijk, daarmee dat ik dan wel direct iets wil kopen die mij goed ligt in wat ik wil doen.

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

prijsverschil is bijna 1000 euro. de met de F4 zou ik denk ik wat te kort komen voor trouwfoto's en new born ofzo?

Als je altijd op 2.8 gaat schieten misschien wel, en vergeet niet dat het beste van je lens niet in de kleinste F's zitten.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Gebruik je je kitlens nu veel?
757D + 8-400 mm
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

canon-eos schreefCOLONbedankt voor uw antwoord fotopapa.

ik had qua lens de 70-200mm in gedachten, maar daar twijfel ik dan ook tussen de 2.8 L USM en de 2.8 L IS II USM

prijsverschil is bijna 1000 euro. de met de F4 zou ik denk ik wat te kort komen voor trouwfoto's en new born ofzo?

nu wat de 6D of 7D betreft zou ik idd mss wel nog even kunnen wachten maar heb graag eens wat nieuws :D ook is een 2e body soms ook wel gemakkelijk, daarmee dat ik dan wel direct iets wil kopen die mij goed ligt in wat ik wil doen.

grtz
Als ik in je handtekening kijk. Zou ik eerst overwegen om de objectieven te upgraden. En dan pas gaan kijken naar een nieuwe camera, maar dan eerst de keuze maken Full Frame of Crop. Beide camera's komen goed tot hun recht met goede objectieven, maar naar mijn mening is de 550D ook geen verkeerde camera. Hier zijn pracht platen mee te maken.

Ben zelf over gestapt van een f/4 IS naar de F/2.8 IS II en er zit wel nodige verschil in.
De II is een behoorlijke zwaar objectief met zijn 1,5 kilo.
Maar heb je de f/2.8 nodig. Ga je het objectief veel vol open gebruiken ? Bij ja dan is de f/2.8 IS II een goede keuze.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

@ Afotos, de kitlens gebruik ik niet zo heel veel, of het is voor een landschap te fotograferen
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het meeste is al wel gezegt maar toch wil ik nogmaals benadrukken dat investeren in goede lenzen je veel meer opleverd als een andere body.

Qua body is het inderdaad appels met peren vergelijken en moet je echt zelf kijken waar je voorkeur ligt qua fotografie en gebruik.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Zelf ben ik ooit overgestapt van een 400d naar een 5d2. Ik vond het verschil in kwaliteit van de sensor overweldigend. Nooit een seconde spijt gehad van de overstap naar full frame.

Alles wat hierboven gezegd word over lenzen is allemaal waar natuurlijk. Maar los daarvan zou ik je aanraden naar FF over te stappen.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hier dezelfde ervaring als die van MvdE, bij de overstap van een 20D naar een 1Ds viel mijn mond open. Geen enkele upgrade in glaswerk heeft dat verschil ooit nog geëvenaard. Het verschil is ook te verklaren, kijk oa maar eens naar de resolutie testen op http://www.DXOmark.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

ik heb eens zitten kijken naar de prijs voor de 6d
body alleen = 1699 euro
body + EF 24-105mm IS f4 = 2389 euro

denk dat ik ga gaan voor de body alleen en mss nog de canon EF 70-200mm f4 L USM

of zou ik beter gaan met de kitlens erop?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

canon-eos schreefCOLONik heb eens zitten kijken naar de prijs voor de 6d
body alleen = 1699 euro
body + EF 24-105mm IS f4 = 2389 euro

denk dat ik ga gaan voor de body alleen en mss nog de canon EF 70-200mm f4 L USM

of zou ik beter gaan met de kitlens erop?

grtz
Dat is maar net wel bereik jij wil hebben.
Persoonlijk zou ik gaan voor de kit met de 24-105 omdat je ander misschien groothoek gaat missen.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik ga mee met jjas. Bij mij zit die 24-105 er bijna op verankerd! ;-)

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

en tevreden over die lens qua scherpte enzo?
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

canon-eos schreefCOLONen tevreden over die lens qua scherpte enzo?
Geloof je dat ik soms lichtjes moet vervagen? :mrgreen:

Ja, wat scherpte betreft meer dan tevreden over!
Schiet wel alleen in RAW.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

canon-eos schreefCOLONnu zit ik te twijfelen tussen de 7D en de 6D. tot op heden heb ik de 550d.
Ik wil de pret niet verstoren, maar in de 7D zit zo'n beetje dezelfde sensor als in jouw 550D. Verwacht dus niet dat je er enórm in beeldkwaliteit op vooruit zult gaan als je de 7D koopt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar