Flitsen met een 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een 7D (Daarvoor een 550D), en daar heb ik het weekend kort mee gespeeld.
Echter kon ik iets niet voor elkaar krijgen zoals ik het wilde, en nu vraag ik mij af of dit instellingen zijn, of dat ik iets over het hoofd zie.
Bij fotograferen in bv Av stand heb ik het gevoel dat hij de flits niet meerekend bij de lichtmeting.
In Av stand, had ik een iets kleiner diafragma genomen om wat meer DOF te krijgen, maar kreeg veel extreem donkere foto's, sluitertijden rond de 1/3 of 1/8 sec.
Op mijn 550D ging dit vanzelf goed met flitsen, en kreeg ik goede foto's.
Zie ik iets belangrijks over het hoofd?
In eerste instantie flitste hij alleen voor het nemen van de foto en niet tijdens het nemen, dit heb ik al wel opgelost gekregen.

Sorry als ik iets belangrijks vergeet te vermelden :-)
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

De flits van 7D kan in Master/Slave mode werken (dan werkt de on-camera flits als aansturingsflits niet als invulflits) wellicht staat hij verkeerd?
6D | 50mm f/1.4 EX DG
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Als hij denkt iets aan te gaan sturen, zou hij dan niet alsnog rekening moeten houden dat er een flits komt, en de sluitertijd aanzienlijk moeten verkorten?
Eerlijk gezegd is de hele 7D nog wennen, dus misschien heb ik wel ergens een menu gemist nog...
Zal thuis eens proberen als Master/Slave en hier tussen wisselen.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Tja weet ik niet, want volgens mij doet hij het volledig auto dus eerst een meetflits (van de off-camera) die dan de sluitertijd aanpast... maar goed... reset to factory-default en dan proberen :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

ik liep tegen hetzelfde probleem aan afgelopen weekeind, heb toen in de Mstand gefotografeerd. Ben benieuwd waarom dit is, ik ben er niet achter gekomen
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

MichielBroerse schreefCOLONBij fotograferen in bv Av stand heb ik het gevoel dat hij de flits niet meerekend bij de lichtmeting.
Dan heb je een heel goed gevoel :)
Dat was trouwens ook al het geval bij je vorige camera.
In stand Tv en Av werkt je flitser als invulflits (bij bijv tegenlichtfoto's, als anders het onderwerp te donker zou worden).
Wil je de flitser de totale belichting laten bepalen, dan moet je standje M gebruiken (of P).

Master/Slave heeft hier helemaal niets mee te maken...
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

eos4all schreefCOLON
MichielBroerse schreefCOLONBij fotograferen in bv Av stand heb ik het gevoel dat hij de flits niet meerekend bij de lichtmeting.
Dan heb je een heel goed gevoel :)
Dat was trouwens ook al het geval bij je vorige camera.
In stand Tv en Av werkt je flitser als invulflits (bij bijv tegenlichtfoto's, als anders het onderwerp te donker zou worden).
Wil je de flitser de totale belichting laten bepalen, dan moet je standje M gebruiken (of P).

Master/Slave heeft hier helemaal niets mee te maken...
Maar ik denk (Dat kan ik momenteel niet onderbouwen) dat mijn 550D veel snellere sluitertijden pakte bij gelijke omstandigheden.
De foto's hadden volgens mij daardoor dus minder bewegings onscherpte...
Misschien kan ik hier thuis eens een test op los laten om te zien of het puur aan mij ligt, of dat ik iets anders nog over het hoofd zie.

Hoe zit het overigens in de full automatic stand? Telt hij dan wel de flits mee?
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Sla je manual er even op na! in het custom menu kun je instellen of de 7D de flits in AV stand als hoofd of invulflits gebruikt. Op M en P (zoals hierboven beschreven werkt de flits waarschijnlijk wel zoals je het wilt).
Canon
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

yep, dan telt de flits wel mee in de belichting.

misschien dat je vorige camere op een andere meet-methode stond,met meer nadruk op het midden? Hou ook in de gaten dat het winter is en dat je zondermeer erg veel minder licht hebt. Ons oog went daaraan, een 7D niet :)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik zal thuis eens aan de slag gaan met de info tot nu toe.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONmisschien dat je vorige camere op een andere meet-methode stond,met meer nadruk op het midden? Hou ook in de gaten dat het winter is en dat je zondermeer erg veel minder licht hebt. Ons oog went daaraan, een 7D niet :)
Ik vind dit nog de meest logische verklaring. Wat ook nog zou kunnen, als het onderwerp te donker is, is dat de flitsbelichtingscompensatie naar beneden geschroefd is.
MichielBroerse schreefCOLONAls hij denkt iets aan te gaan sturen, zou hij dan niet alsnog rekening moeten houden dat er een flits komt, en de sluitertijd aanzienlijk moeten verkorten?
Logisch, maar helaas verkeerd gedacht. Je bent de eerste niet ;)

De camera houdt bij het meten van het licht geen rekening met het feit dat er een flits af gaat. Pas bij het afdrukken - eigenlijk vlak daarvoor - vuurt de flitser een voorflits met bekende sterkte af. Die wordt gereflecteerd door het onderwerp door de lens de camera in. In de camera wordt geregistreerd hoeveel licht er terugkomt en op basis daarvan wordt de flitskracht geregeld. Dit is kort de werking van TTL. Fotografeer je in Av-stand en is de omgeving donker, dan kan het dus inderdaad zomaar zijn dat er sluitertijden gekozen worden die erg lang zijn.

Ik kan wel weer van alles uitleggen hier, maar wellicht kun je eens zoeken op "PartyPics" op het forum, desnoods i.c.m. mijn nick om te zien wat ik er allemaal al over geschreven heb. Wellicht dat dat ook licht in de duisternis schept... om het bij het onderwerp te houden ;)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Gisteren helaas geen tijd gehad om te spelen, met een beetje pech zal het pas het weekend worden, als ik dan al een gaatje vind tussen alle bezigheden...

Ytos:
Partypics heb ik nog niet op gezocht, maar dan ga ik neem ik aan iets vinden over flitsen om de personen te bevriezen, met de achtergrond wat "wazig" denk ik?
Buiten dat: Ook terwijl hij wel flitste bij het afdrukken, bleef de sluitertijd zo lang... Dit is dan toch nog steeds raar?
Hij gaf preflashes, en ook een final flash bij afdrukken, zou dan volgens de bekende weg moeten zijn.

Helaas blijft het koffie dik kijken zolang ik niks probeer, en blijf ik het bij mijn gevoel houden...
Praktijk schept wellicht wat meer duidelijkheid, of een oplossing.
Hoe het werkt blijft toch een feit, hoe je ermee om gaat moet de kracht zijn.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Lees toch de handleiding eens door!
- De Av staat bij jou op invulflits, zie mijn vorige verhaal
- bij normale sluitertijden (1/40-1/200) zie je de preflashes niet omdat die heel kort voor de hoofdflits zitten, het lijkt 1 flits. De flitsen die jij ziet zijn voor de scherpstelling en hebben helemaal niets met de belichting te maken.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

eos4all schreefCOLONLees toch de handleiding eens door!
- De Av staat bij jou op invulflits, zie mijn vorige verhaal
- bij normale sluitertijden (1/40-1/200) zie je de preflashes niet omdat die heel kort voor de hoofdflits zitten, het lijkt 1 flits. De flitsen die jij ziet zijn voor de scherpstelling en hebben helemaal niets met de belichting te maken.
Mijn aanmerkingen :-D
1) Heb de handleiding alleen op USB stick, dit leest niet fijn... Deze kwam volgens mij gewoon van Canon.nl zeg maar...
2) Kan je instellen of het een invulflits is of niet, in de Av stand? Of is dit een gegeven (Neemt niet weg dat mijn gevoel bij de 550D anders was)
3) Dat die flitsen ervoor zijn om scherp te stellen weet ik, dat de flitsen voor lichtmeting en de final flash eruit zien als 1 wist ik niet, dat was nieuw :-)

In elk geval, bedankt voor het meedenken...
Maar goed, ik zal eens wat testen doen wanneer ik tijd heb, en dan pas hier weer op terug komen.
Als er iemand nog aanvullende dingen bij weet te vermelden zijn deze uiteraard wel nuttig.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

sven2912 schreefCOLONSla je manual er even op na! in het custom menu kun je instellen of de 7D de flits in AV stand als hoofd of invulflits gebruikt. Op M en P (zoals hierboven beschreven werkt de flits waarschijnlijk wel zoals je het wilt).
Waar kun je dat instellen? In mijn manual kan ik er niets over vinden.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk hier eens:
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... ter=eos_7d" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik heb denk ik een fout gemaakt? kan het zo snel niet terug vinden in de manual en camera. mijn excuus
Canon
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

:) Kan gebeuren.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON Waar kun je dat instellen? In mijn manual kan ik er niets over vinden.
Zie blz 111 van de manual C.Fn 1-7

Je flits werkt in Tv en Av stand zoals gezegd dus enkel als een invulflits, en je camera zal er in de automatisch stand (C.Fn1-7 ingesteld op 0) een sluitertijd bij kiezen tussen de 1/250 en 30seconden, afhankelijk van het omgevings licht. Zet je die C.Fn. waarde op 1, dan zal hij een sluitertijd tussen 1/250 en 1/60 kiezen en bij waarde 2 een vaste sluitertijd van 1/250e

Edit, en voor een iets uitgebreidere uitleg over de C.Fn, zie blz 207
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

bedankt, die zocht ik...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar