Schuur in Limburg (en hoe krijg ik die groene vlekken weg?)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Het ouderlijk huis van mijn schoonvader is onlangs verkocht. Het is een dorpsboerderij met een rijke geschiedenis waarvan ik graag een foto-document wilde maken nu het nog kon, zodat ik ook mijn schoonvader enkele foto's als herinnering zou kunnen geven. Ik heb de boerderij teruggevonden op een kaart uit vermoedelijk 1790, toen er nog helemaal geen dorp omheen was. Toen was er waarschijnlijk ook sprake van een herberg. In 1914 (?) is het woonhuis vervangen door een nieuw huis. Dit heeft in de oorlog enkele voltreffers moeten incasseren, maar de schade werd telkens weer hersteld door meubelmakers die in het huis verbleven. Er zijn ook onderduikers geweest, ik weet niet of dit de meubelmakers waren. Sinds 40 jaar is de boerderij niet meer in bedrijf, maar veel staat sinds die tijd nog onberoerd op dezelfde plaats. Ik vond zelfs nog een hooibaal uit die tijd!

Een schuur met veel donkere en lichte plekken, dit vraagt om HDR, iets dat ik nog nooit had gedaan. De foto's zijn samengesteld uit telkens drie of vijf "trappen" en samengevoegd in PSE8. Andere, specifieke, HDR programma's zullen wellicht een beter resultaat geven maar ik had geen tijd om mij daarin te verdiepen. Dat kom een andere keer wel, eerst moest ik bruikbare foto's hebben. Al is het maar omdat ik het zelf ook jammer vind dat het is verkocht. Bij sommige foto's moet ik nog een keer aan de slag om de groothoekvervorming beter weg te werken.

Waarschijnlijk kan ik nog wel een keer in de schuur fotograferen. Daarom zijn alle tips om het beter te doen meer dan welkom. Vooral tips om de "groene vlekken" weg te werken die zijn ontstaan door het tegenlicht in de Sigma 10-20 mm lens.

Meer foto's (binnenkort ook van "niet HDR" foto's van buiten) staan hier op Flickr: http://www.flickr.com/photos/68343337@N ... 348260018/

1- De grote schuur met de aardappelenkelder. In deze kelder zit een dubbele muur waarachter in de oorlog de voorraden (en indien nodig de onderduikers) waren verborgen. Buiten zag je twee raampjes en van binnen uit maar één :wink:

35116

2-

35118

3- Doorkijk vanuit de oude schuur naar de nieuwe schuur. De lemen vloer rechts bij de aardappelen kelder had een functie. Daar werd het graan gedorst met de dorsvlegel. Die vlegels zouden kapot slaan op een stenen vloer.

35119

4-

35123

5- Een kastje met zinken werkblad dat naar verluid nog "van uit het café" komt. (Groter kon ik de foto niet maken omdat het statief hier al op twee poten tegen de muur aan staat)

35122

6-

35127

7-

35126

8-

35125

9- Doorkijk van bij de oude schuur (waarin wel ooit nieuwe gedeeltes zijn gemetseld) Ik denk dat de scheve muur links deel uit maakt van de boerderij uit 1790.

35124


Bedankt voor het kijken!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Gebruik je een filter voor je lens?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Nee, geen filter.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Fantastisch verhaal waarbij je platen echt tot leven komen.
Heerlijk!
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Het werken met HDR is voor mij nog een vrij onontgonnen gebied.
Dus ik kan je geen tips geven hoe het beter kan.

Wat me bij jouw foto's wel opvalt zijn de uitgebeten plekken bij de gaten in het dak en bij de ramen.
Ze vragen erg veel aandacht en leiden de aandacht af van het onderwerp: het historische karakter van deze schuur.
Ik kan me echter voorstellend dat je het zelf juist wel mooi vind.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Wat me bij jouw foto's wel opvalt zijn de uitgebeten plekken bij de gaten in het dak en bij de ramen.
Die mogen, achteraf gezien, van mij ook wel minder. Ik moet eens zien of dat te verbeteren is. Maar eerst die groene vlekken aanpakken, die zitten mij echt in de weg.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Volgende keer best eens wachten tot de zon niet zo zwaar door die gaten brandt?
In PS had ik die gaten in no time eruit, met de patch tool.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Anoniem 4

Aangezien je hebt aangegeven dat je nog wel een keertje terug kan om te fotograferen, zal ik eerlijk kritisch zijn.
Wat betreft de groene vlekken, dat is lens flare wat veelal wordt veroorzaakt door een felle lichtbron die onder een bepaalde hoek de lens binnenkomt.
Het is enigszins te voorkomen door een goede zonnekap te gebruiken. Bij groothoek is dat lastig omdat deze niet te groot mag zijn anders ga je hem dan aan de randen zien. Het is doeltreffender om die felle lichtbronnen uit beeld te houden, c.q. te temperen. Bijv. terugkeren op een minder zonnige dag.
De lichtbronnen, ramen en gaten in het dak, die op veel van de foto's voorkomen, zijn nu volledig uitgebeten vlakken en daardoor niet mooi. Dat valt in de nabewerking (vrijwel) niet meer te corrigeren. Een lichte flare is met het snelle retoucheer gereedschap nog wel weg te halen. Hangt een beetje van de omgeving af.
Ik zie niet echt een HDR-bewerking, maar ik heb dan ook de originelen niet gezien. Ik heb de indruk dat het beter kan.
Ook schort er iets aan de kleurbalans. Er zit teveel rood en geel in de foto's. Als je in RAW hebt geschoten kun je daar nog wel wat aan doen.
Ik mis ook scherpte, maar dat kan ook komen door de verkleining. Ik neem aan dat je van statief hebt gewerkt, zo niet dan de volgende keer wel doen.

Ik heb even gestoeid om te laten zien wat er in de kleurbalans verbeterd kan worden.
Je moet er wel rekening mee houden dat ik een verkleinde Jpeg bewerk en dat wordt nooit erg mooi. Het is alleen maar bedoeld om het effect te laten zien en voor dat effect heb ik ook nog iets overdreven. Het is dus alleen een voorbeeld en mijn interpretatie.
Wat heb ik gedaan. Om te beginnen het rood/geel-zweem verminderd en dat geeft al een veel natuurgetrouwer beeld. Verder heb ik iets gesneden om het sterke licht in de rechterbovenhoek weg te laten vallen. Ik heb de hooglichten iets getemperd met doordrukken, een techniek die ik in een ander topic op het forum al eens heb uitgelegd.
Voorts heb ik er iets meer contrast in gebracht en tot slot iets verscherpt en dan is dit het resultaat.

35136

Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Wat een geweldige verbetering Illuminatus! Dat kijkt toch wel een stuk lekkerder.
Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 11 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Anoniem 3

chapeau, Gerard.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

zal ik eerlijk kritisch zijn.
Daar kan ik van leren!

Bedankt voor de reacties. Illuminatus, je hebt laten zien dat er veel meer uit te halen valt. Alles is in RAW gefotografeerd, dus alle mogelijkheden liggen nog open. Ik was tot deze resultaten gekomen en vervolgens wist ik het even niet meer. Dan is deze feedback erg fijn. Hier kan ik mijn schoonvader blij mee maken!

Ik had twee maal de mogelijkheid om in de schuur te fotograferen. Helaas ben je dan afhankelijk van het buitenlicht dat er op dat moment is. Als ik weer in Limburg ben hoop ik dat ik nog een keer foto's kan maken met beter licht. Dan hoop ik ook de tijd te hebben om meer details te fotograferen. En hopen dat de schuur dan niet vol staat.
Ik zie niet echt een HDR-bewerking, maar ik heb dan ook de originelen niet gezien. Ik heb de indruk dat het beter kan.

Ik ga proberen wat ik er in Luminance HDR van kan maken, maar dat programma is voor mij nog totaal onontgonnen terrein. PSE8 is denk ik ook niet echt ontworpen voor HDR. De tijdsdruk om de foto's in ieder geval te maken is er nu af, nu kan ik "rustig" werken om er iets moois van te gaan maken.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar