Barcelona straatfotografie

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Wat straatfotografie in Barcelona, waar we van de zomer een fotografie tour hebben gedaan met een gids. Was een leuke ervaring om met een gids door de stad te lopen. Ze was een Duitse vrouw die al jaren in Barcelona woont en de kleine plekjes wist. Hoewel ik niet echt veel 'geleerd' heb, was het toch echt een leuke ervaring en zijn we op plekjes geweest waar ik anders niet gekomen was.

Hier wat straatfotografie foto's gemaakt met mijn 7D en 17-55 f/2.8


1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik vind bij 1,2 en 5 het lage standpunt wel mooi, vind dit ook de betere in deze serie. Maar mis wel wat scherpte, om de foto,s echt heel sterk te vinden.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De sfeer is goed op de foto's maar technisch qua scherpte mis ik ook iets. Het zijn duidelijk niet zo maar snapshot maar er is over nagedacht en dat maakt het wel een leuke serie om naar te kijken. Met de AF van de 7D moet het zeker lukken volgende keer betere scherpte te krijgen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

1) Een oude man loopt door de straten van de stad met jongeren die daar wat rondhangen verderop in de straat... maar aan de sportschoenen te zien voelt die man zich jonger dan hij wellicht is...

2) Een meisje zit van haar ijsje te genieten... helemaal alleen?

3) Hier zit ik flink te zoeken naar wat je wilde vastleggen. Wel mooi tegenlicht wat het haar van het meisje doet oplichten. Je hebt ervoor gekozen om de het kind en de ouder op de andere schommel in de foto te houden, maar hebt wel hun hoofden gescalpeerd. Leuk dat de beweging erin zit maar ik vind vooral het gebruik van dit onderwerp matig in de foto. De kleur van haar jurkje t.ov. de kleur van het zand geeft een mooi contrast. Die schaduwen waren wellicht ook leuk geweest in de foto...

4) Een stelletje dat zit te genieten van het uitzicht. Ze tekenen mooi scherp af tegen het nog licht gekleurde water. Maar wat heeft de linker helft met de rechter helft van de foto te maken? Ik zit te zoeken naar zaken die je daar graag in de foto wilde hebben. Wellicht heb ik hiervoor te weinig kennis van de stad. Wat me stoort in de foto zijn de hoogspanningslijnen in het bovenste deel van de foto. Maar wellicht meer storend is dat 'iets' wat halverwege het flatgebouw aan de rechterkant zit. Is dat wellicht een torenkraan? Het is een mooi sereen beeld, maar deze elementen verstoren het wel flink. Het donker vlak onderin, is dat de kade? Het lijkt onscherp maar de kade zou zelf scherp moeten zijn aangezien het stelletje ook scherp is. Is het misschien een leuning waar jij achter staat? Ik vind het wel een grappig effect.

5) Leuke foto. Is het dat de schaduwen zorgen voor de bijna monochromatische weergave links op de foto? De rode kleur trekt prachtig mooi de aandacht naar je onderwerp. Scherpte diepte is ook goed gekozen naar mijn smaak. De mensen links zijn wel degelijk uit focus maar nog herkenbaar genoeg als mensen om duidelijk te maken waar de blik van de vrouw naar toe gaat.

Kortom, naar mijn smaak kun je nog een hoop winst halen uit het beter inkaderen van je onderwerpen. Je doet moeite om de foto's niet op kiekjes te laten lijken maar ga ik langer naar de foto kijken dan zit ik met teveel vraagtekens achter je bedoelingen van de foto, zaken betrekken of juist weglaten in de foto door een andere kadrering kan hierbij veel betekenen.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Leuk om de feedback te lezen! Dat is wel zinvol! Alleen van de scherpte zie ik zelf niet. Alleen bij die panning foto van het meisje op de schommel, maar panning is dan ook één van m'n zwaktepunten. Daarom blijf ik daar altijd maar mee oefenen :P
Maar Panther, bij die derde foto was het verder ook niet mogelijk om die andere mensen van de foto af te krijgen, en ik wilde louter scherpstellen op het meisje, ivm de panning.

Het donkere vlak bij foto 4 is de kade waar ze op zaten. Heb er idd bewust voor gekozen die wél in beeld te brengen voor de onderkant. Aan zo'n hijskraan kan je natuurlijk niet zoveel doen, maar ik zou idd evt zo kunnen croppen dat de hoogspanningskabels verdwenen zijn. Alleen vond ik het juist wel leuk dat het stelletje juist zo klein is op de foto, het trekt juist misschien net niet genoeg aandacht en dat vond ik wel origineel.
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hoi Marin,
Panning met een schommel is echt lastig, geen constante snelheid, geen constante versnelling, heel naar gewoon. heel fatsoenlijk gedaan hoor. De mensen eraf hoeft ook niet maar ik had ze dan met hun hele hoofd in het shot gehouden (Wellicht was het een idee geweest om een paar stapjes naar links te doen en in portret stand het meisje op de schommel tussen de twee A-frames van de schommel constructie te fotograferen).

Ik denk dat als je foto 4 gaat croppen dat je veel van de sereniteit gaat verliezen. Zelf vind ik dit een mooi voorbeeld van een foto waarbij Photoshop een gerechtvaardigd stuk gereedschap wordt. Die kabels en kraan zou ik weg shoppen. Dat stelletje steekt juist mooi af tegen het lichtere vlak van het water. Alleen door hun rechts te plaatsen ligt nu het zwaartepunt vooral aan de rechterkant van de foto. Het stelletje zit rechts en de hoge flat staat rechts. De rest van de achtergrond trekt naar mijn smaak minder aandacht. Ik had de compositie dan ook anders gemaakt en het stelletje links in de foto gezet om meer balans te brengen. Maar nogmaals, da's mijn smaak.
grtz,
Roel
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Thanks voor je feedback! Ik werk eigenlijk nooit met Photoshop, maar ook in Lightroom kan je dingetjes wegwerken.
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar