clubfotograaf

Van de f-jes tot de eredivisie, alle prestaties vanaf het voetbalveld

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
irre22
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2012 20:30

Goede morgen,
ik Ben bij de voetbalclub van onze zoons gevraagd, om clubfotograagf te worden.
ik heb as dinsdag een gesprek daarover.

misschien heeft iemand daar ervaring mee, en kan mij tips en/of adviezen geven.

Bvd
Groet Irre
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

eej grappig ,ik heb vanavond een gesprek bij de voetbal. heb je ervaring met het sport-fotografie ?

ik ben er een paar keer heen geweest en mn foto's opgestuurd naar de site beheerder en die heeft ze op de site van de voetbal geplaatst , toen een keer een elftal foto en nog 1 en nog 1, van het 1 komt het ander zeg maar.

je moet voor je zelf wel bedenken wat je wil , en goed vragen wat hun willen, een sfeer overzicht van de wedstrijd of echt doelgerichte foto's , spelers , pupil vd week, sponser foto's , noem maar op

groet kees
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Ik weet dat Jeroen vrij lang professioneel fotograaf is geweest bij RKC.
Verder neem ik mijn camera ook vaak mee naar de voetbal, al is het van foto`s maken nog niet gekomen, is meestal te gezellig en je hebt zo wat te drinken in je handen..
Persoonlijk had ik in het gesprek, net zoals hierboven al aangegeven is, gevraagd wat hun verwachtingen zijn. Daarbij vertellen wat jij wilt doen en of je eventueel een vergoeding wilt (hoeft niet in geld te zijn: bij ons krijgen vrijwilligers per half seizoen 10 gratis drankjes en een fotograaf naamsvermelding
).
Vraag verder of je de foto`s ook in je portfolio mag plaatsen. Dit lijkt misschien logisch, maar sommige mensen gaan ervan uit dat de foto`s voor hun eigendom zijn omdat ze in hun opdracht gemaakt zijn.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Lees even het topic "Fotografie en Rechten " in het onderdeel "Overig fotogerelateerd" door.

De meeste mensen hebben geen flauw idee wat auteursrechten inhouden en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.
Maak dat de vereniging dus duidelijk.

De makkelijkste constructie lijkt mij dat je foto's maakt "in opdracht" van de vereniging.
De vereniging is daarbij dan verantwoordelijk voor alles rondom de auteursrechten.

Leg de afspraken daaromtrent dan wel even schriftelijk vast.
Ik zou die afspraken voor één seizoen laten gelden, dan kan je voor de seizoenen daarna eventueel andere afspraken maken.

Maak de vereniging ook duidelijk dat zoiets als een "gratis" foto niet bestaat.
Er dient dus altijd een vergoeding, in wat voor vorm dan ook, tegenover te staan.

Het lijkt overdreven, tot het moment dat iemand begint over portretrecht en daar ook echt een punt van gaat maken.

Ga maar eens een meisjeselftal fotograferen. Er zullen dan vast wel ouders zijn die, terecht, willen weten wat je aan het doen bent en wat je met die foto's van plan bent.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

JRS schreefCOLONLees even het topic "Fotografie en Rechten " in het onderdeel "Overig fotogerelateerd" door.

De meeste mensen hebben geen flauw idee wat auteursrechten inhouden en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.
Maak dat de vereniging dus duidelijk.

De makkelijkste constructie lijkt mij dat je foto's maakt "in opdracht" van de vereniging.
De vereniging is daarbij dan verantwoordelijk voor alles rondom de auteursrechten.

Leg de afspraken daaromtrent dan wel even schriftelijk vast.
Ik zou die afspraken voor één seizoen laten gelden, dan kan je voor de seizoenen daarna eventueel andere afspraken maken.

Maak de vereniging ook duidelijk dat zoiets als een "gratis" foto niet bestaat.
Er dient dus altijd een vergoeding, in wat voor vorm dan ook, tegenover te staan.

Het lijkt overdreven, tot het moment dat iemand begint over portretrecht en daar ook echt een punt van gaat maken.

Ga maar eens een meisjeselftal fotograferen. Er zullen dan vast wel ouders zijn die, terecht, willen weten wat je aan het doen bent en wat je met die foto's van plan bent.


als je werkelijk op deze manier gaat praten dan ben je zo klaar met fotograferen, als ik plomp verloren ergens langs een willekeurig weg ga staan en ik fotografeer alles wat voor bij komt.....? dan heeft ook niemand het over portret recht ik weet zeker dat er niemand stopt om te vragen wat ik aan het doen ben.

als je gewoon met respect je foto's maakt en bewerkt , dan geloof ik niet dat er een probleem zal ontstaan.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@keesvdh:
Langs de weg misschien niet maar ga eens kleine kinderen in het park fotograferen.

Ik heb een aantal jaren jeugdvolleyball wedstrijden gefilmd en op Youtube gezet.
Aangezien de zalen vrij voor het publiek toegangkelijk zijn, mag er zonder toestemming te vragen gefilmd en gefotografeerd worden.
Toch heb ik de betreffende ouders van de vereniging waar ik voor filmde vooraf geinformeerd, tevens heb ik ook altijd de coach van de tegenpartij om toestemming gevraagd.
Met een aantal ouders heb ik een stevige discussie moeten voeren alsvorens zij hun bezwaren lieten varen en één keer maakte een coach van de tegenpartij bezwaar omdat een speler problemen had (die wedstrijd heb ik dan ook niet gefilmd).
Laatst sprak ik een deelneemster van een FantasyFair. Zij kwam regelmatig fotografen tegen die op een niet al te nette manier foto's trachtte te maken en was daar dan ook zeer alert op geworden en weigerde soms foto's te laten maken.

Je bent in dit geval aan het fotograferen voor een vereniging en dat is toch wat anders dan als particulier aan de zijlijn wat foto's maken. Er kunnen ouders zijn die niet willen dat foto's met hun kind(eren), om wat voor redenen dan ook, gepubliceerd worden en dat heb je als fotograaf en vereniging te respecteren.

Het lijkt mij dan ook verstandig om goede afspraken te maken.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

JRS schreefCOLON@keesvdh:
Langs de weg misschien niet maar ga eens kleine kinderen in het park fotograferen.
Klinkt misschien overly serieus, maar ik sluit me hier wel bij aan. Ik meen me te herinneren dat er 'n aantal maanden (/jaren, ben ik al zo oud?) ook op dit forum zo'n geval voorbij is gekomen.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ja in het geval van de kids in het park heb je wel een punt.
ik heb het zelf nog nooit bij de hand gehad.

de meeste ouders zijn toch wel trots als ze hun kids in actie op de foto zien.
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Nu doe ik al een paar jaar foto's schieten voor een sportclub (http://dosc.nl/index.php?option=com_con ... Itemid=299 )maar in veel van het bovenstaande kan ik mij niet vinden.
Er is NOOIT gesproken over rechten in wat voor een soort dan ook.
De vereniging is blij met mij en ik met hun.
Als ik aangesproken wordt door ouders is het wanneer ik eens een keer hun kinders op de plaat zet.
Laat je niet afschepen met 10 muntjes, ik ben er elke zaterdag en krijg mijn kofie, m'n biertje en 2 muntjes voor de lunch.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Anoniem 4

bramos_ditaljanos schreefCOLON
JRS schreefCOLON@keesvdh:
Langs de weg misschien niet maar ga eens kleine kinderen in het park fotograferen.
Klinkt misschien overly serieus, maar ik sluit me hier wel bij aan. Ik meen me te herinneren dat er 'n aantal maanden (/jaren, ben ik al zo oud?) ook op dit forum zo'n geval voorbij is gekomen.
Ja, zelfs het fotograferen van je eigen kinderen kan soms riskant zijn.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -park.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

Illuminatus schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLON
JRS schreefCOLON@keesvdh:
Langs de weg misschien niet maar ga eens kleine kinderen in het park fotograferen.
Klinkt misschien overly serieus, maar ik sluit me hier wel bij aan. Ik meen me te herinneren dat er 'n aantal maanden (/jaren, ben ik al zo oud?) ook op dit forum zo'n geval voorbij is gekomen.
Ja, zelfs het fotograferen van je eigen kinderen kan soms riskant zijn.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -park.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:lol:

verder ben ik het helemaal eens met radar
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

spreading schreefCOLONIk weet dat Jeroen vrij lang professioneel fotograaf is geweest bij RKC.

Nee hoor. Jeroen fotografeerde als freelancer professioneel bij onder andere RKC. omdat ik in Waalwijk woon kwam ik daar wel voor alle wedstrijden en ik deed voor wat klantjes ook gemakshalve de uitwedstrijden. Inmiddels ben ik geen freelancer meer. Ik heb een upgrade gemaakt naar een persbureau waar ik in loondienst fotografeer. Dat betekende wel een downgrade qua voetbal. Ik zit nu meer bij Willem II :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
irre22
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2012 20:30

goede morgen
bedankt voor jullie berichtjes
ik ga dinsdag in gesprek met de voetbal club en dan hoor ik t wel.
ik ben wel benieuwd.

Groet Irre
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De meeste forumleden die voor een vereniging fotograferen zullen nooit problemen ondervinden. Dit is echter nog geen bewijs dat er ook nooit problemen zullen ontstaan.

Een volstrekt onschuldige foto kan in een andere context geplaatst zijn onschuld verliezen.
Mijn vrouw kwam enige tijd geleden een foto van haar tegen bij een artikel waar zij niets mee te maken had en ook niets mee te maken wilde hebben. Uiteraard heeft zij rectificatie gevraagd maar het leed was al geschied.
De fotograaf van de betreffende foto had er niets mee te maken, de foto was ergens van Internet geplukt en bij het artikel geplaatst.
Zij wil dan ook geen foto meer van haar op Internet hebben.

Steeds meer mensen komen tot de ontdekking dat Internet zijn schaduwkanten heeft.
Dat er soms overdreven wordt gereageerd, zoals in het artikel dat Illuminatus heeft gelinkd, is vervelend maar niet geheel en al onbegrijpelijk (Amerika en Nederland zijn op het gebied van auteursrechten en hoe daar mee wordt omgegaan overigens niet helemaal vergelijkbaar).

Het punt dat ik eigenlijk wilde maken is:
Ken je rechten en plichten, ken de vereniging en weet wat er met de foto's gaat gebeuren.
Op basis daarvan kan je dan beslissen hoever je wilt gaan met het maken van afspraken.

Loop ik nu zelf schichtig en angstig met een camera rond?
Welnee, ik ben me er alleen van bewust dat je soms een foto beter niet kan nemen, dat je soms beter niet een foto stiekem vanacher een muurtje kan nemen en dat het soms beter is een foto niet op internet te zetten.
Je kan echter niet alles voorkomen.

@Irre:
Veel succes bij het gesprek en als je het gaat doen, vooral veel plezier bij het fotograferen.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou op de stoep blijven lopen, want op de weg zitten allemaal beren......
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@fotojeroen:

Je bent vergeten om het stukje vanaf Loop ik..... te lezen.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

nee hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Naast de auteurs/foto/portret rechten/plichten is de KNVB redelijk duidelijk over de de plaats van de fotograaf binnen de "hekken":
a. Behoudens de deelnemers aan de wedstrijd mogen zich binnen de afrastering slechts bevinden:
- Op de bank aan de zijlijn dan wel in de dug-out: de oefenmeester, de manager, de verzorger, de clubarts, een
verantwoordelijk bestuurslid, de pupil van de week alsmede de wisselspelers, mits het totaal aantal personen niet meer dan
13 bedraagt.
- Herkenbare suppoosten (ordebewakers) in functie, patrouillerende agenten, eventueel met politiehond aan de lijn.
- Fotografen, doch slechts aan weerszijden van de doelen op tenminste 3,50 meter afstand van de doellijn. Indien deze ruimte
niet aanwezig is, is het fotografen toegestaan tegen de reclameborden/afrastering langs de zijlijn plaats te nemen, op die helft
van het speelveld waar geen assistent-scheidsrechter loopt. In dit geval dient de fotograaf plaats te nemen ter hoogte van de
16-meterlijn.
( BRON: http://mogos.home.xs4all.nl/dosc/Bewaar ... 2-2013.pdf

Nu neemt ook dit niet zo'n vaart maar ik heb heb document altijd bij me en de scheidsrechters spreek ik over het algemeen wel even voor de wedstrijd.
Veder is het wel handig om iets bij je hebben om op te zitten, ik gebruik daarvoor m'n foto koffer en anders een opvouwbaar opstaphulpje/krukje van de blokker.
Bij de voetbal wedstrijden ben ik naast mijn foto uitrusting herkenbaar aan een clubjas en met deze kou een club muts.

Laat eventueel even weten om welke voetbal club het gaat en met welke foto gear je gaat fotograferen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Het stukje van Radar lezend schiet mij iets te binnen.

De kans bestaat, afhankelijk van de plek die je kiest om te fotograferen, dat er een bal tegen je camera aan komt.

Het lijkt mij handig om te weten wie in dat geval de eventuele schade gaat betalen.

Ja ik weet, de meeste fotografen is dat nog nooooit overkomen en daar zullen ze best gelijk in hebben.
Maar niemand kan mij wijs maken dat de kans nul is.

Mocht de vereniging de schade niet dekken, dan kan je overwegen om zelf een verzekering af te sluiten (mocht je die nog niet hebben) of om gewoon het risico te nemen.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
irre22
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2012 20:30

dus geen gesprek gehad
nou ze zoeken het maar uit.
als ze me nodig hebben , weten ze mij wel te vinden.

gr Irre
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar