touwtjes statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Heeft iemand wel eens van een touwtjes statief gehoord en hoe werkt dat eigenlijk precies?

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Rene Br.

He MM, neem je ons nou in de maling...of ..eh...

Ik heb er nog nooit van gehoord.
*Marco*

Google is your friend:

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/touw.html

en ook:
"Touwtjesstatieven en rijstzakken...

Een paar handige tips voor wie regelmatig met de camera onderweg is en geen zin heeft om altijd een statief mee te sjouwen:
Maak een touwtjesstatief van een touwtje van ongeveer je lichamslengte met aan de ene kant een lus om je camera of een statiefschroef die onderaan de camera vastgeschroefd word, en aan de andere kant een lus waar je met je voet in kunt gaan staan. Als je nu rechtop staat en de kamera naar je oog brengt moet het touwtje strak staan, op deze manier beperk je de trillingen van de camera.
Dit kan al gauw 1 of 2 stops belichting schelen, en je vermijd bewegingsonscherpte.

Een alternatief voor een statief is ook het gebruik van een "rijstzak" of "beanbag";
een zak gevuld met rijst, gedroogde erwten, linzen, kersenpitten of een ander materiaal dat niet te zwaar is. De zak is stevig genoeg om de camera (met lenzen) te ondersteunen en is toch flexibel genoeg om met de camera de horizon recht te kunnen zetten en goed af te kaderen.

Natuurlijk blijft het gebruik van een draadontspanner of een zelfontspanner wel aan te raden."
tot slot:
Wat ik ook wel eens doe (als ik geen zin heb om een statief mee te zeulen) is gebruik maken van een 'touwtjesstatief'. Dat bestaat uit een simpel touwtje dat je aan de ene kant met een lusje om je voet klemt en aan de andere kant met een speciale schroef aan de onderkant (in die schroefopening die eigenlijk voor het statief bedoeld is) van je camera vast maakt. Zo'n speciaal schroef je kun je bij een fotospeciaalzaak voor een paar euro wel kopen. (Gebruik alsjeblieft geen schroef of moer uit je gereedschapskast, want die schroefdraad wijkt net even iets af van de schroefdraad in je camera; je molt de schroefdraad dan).
Vervolgens het touwtje strak trekken en je merkt dat je camera net even iets stabieler in je hand ligt.

Overigens zie ik nogal eens dat mensen de camera als ze een foto nemen ongeveer 50 cm van zich af houden om zodoende via de display te bekijken wat ze fotograferen. Je moet je daarbij echter wel realiseren dat je camera dan toch wat minder stabiel in je handen ligt. Als je de optische viewer gebruikt en de camera dus tegen je oog houdt heb je em (zo is mijn ervaring) wat stabieler in de hand, hetgeen bij wat mindere lichtomstandigheden bewegingsonscherpte eerder voorkomt.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

heerlijk
ik wist wel dat het waarheid was
bedankt
Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar