Beeldscherm kalibreren

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Beste forumgebruikers,

Graag zou ik mijn beeldscherm willen gaan kalibreren. Na 6 jaar fotograferen begin ik steeds meer te merken dat dit hard nodig is. Helaas kom ik er eigenlijk niet meer uit wat nou het beste programma of de beste methode is om dit te doen.

Tevens vroeg ik me af of ik een programma tweedehands kan kopen, of dat ik dit beter niet kan doen. Aangezien ik student ben, heb ik namelijk niet zo heel veel te besteden, en dit kan nogal veel schelen...

Ik hoor graag van jullie wat de mogelijkheden zijn!

Groetjes Susan
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

D'r komen nog wel eens tweedehands Spydersetjes (Deze spyder 2 express bijvoorbeeld) voorbij. Zorg wel dat je behalve een goed werkende colorimeter ook de activatiecode voor de software krijgt. De software zelfs is minder belangrijk, die kun je wel downloaden.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

+1 zo kocht ik 2e hands de spyder 3 Elite. Werkt prima en niet te duur...

Staat er een te koop op dit forum zie ik... http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=104782

Gr. Gaab
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Dus een oudere versie voldoet prima? :) Is iedere pc en ieder scherm geschikt om te kalibreren? Misschien een stomme vraag hoor, maar ik wil het liever eerst weten. Ik heb een beeldscherm van LG (kan verder niet echt iets vinden daarover) en werk met Windows 7.

Maar tweedehands kopen is dus geen probleem. Dat zou een hele hoop schelen qua prijs. Bedankt!
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik gebruik ook Win 7 ( 64bit ) en heb de spyder 2 voor kalibratie.
Dit werkt goed; De software kan je inderdaad even downloaden.
De code komt via het originele cd-tje.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt, ik heb contact opgenomen met de verkoper :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

SSDesign schreefCOLONIk heb een beeldscherm van LG (kan verder niet echt iets vinden daarover)
Het is toch echt heel belangrijk eerst uit te zoeken wat voor scherm jij hebt. en vooral: wat voor soort LCD-panel er inzit. Als dat een TN-panel is, dan kan het zijn dat je met kalibreren niet veel opschiet.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt! Ik heb even opgezocht en het is een LG-L226WT-SF. Dat schijnt inderdaad een TN scherm te zijn. Is het dan wel nuttig om Spyder te kopen? Een nieuw beeldscherm wordt hem sowieso niet, daar heb ik echt het geld niet voor. Ookal is mijn scherm maar een beetje betrouwbaarder, dat zou al heel fijn zijn. Topresultaat verwacht ik overigens niet, hoef ik ook niet :) Maar ik kreeg gister de opmerking dat mijn foto's te licht en aan de gele kant waren en nu wil ik ook weten of dat waar is ook :P

http://nl.hardware.info/productinfo/216 ... cificaties" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb zelf ook een TN scherm (Samsung) en gebruik ook de Spyder 2.
Zeker de eerste keer na calibratie zag ik echt wel verschil.

Als je een scherm met de hand instelt, dus zonder referentie, is de kans groot dat de instelling niet klopt.
En ja de inkijkhoek is ook bepalend, maar aangezien ik toch meestal wel in dezelfde houding naar het scherm kijk, valt dat ook best mee.

Voor mij is de Spyder zijn (weinige) geld waard.
Ruud.
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt! Ik heb inmiddels even wat Gegoogled. De meningen blijven verdeeld, maar ik denk dat ik er toch wel wat voordeel uithaal. In mijn kamertje van 12 vierkante meter zit ik gelukkig altijd op dezelfde manier achter het scherm, dus dat scheelt weer. Ik zal er zeker niks op achteruit gaan denk ik :)
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik ben er zeker van dat je er voordeel uithaalt. t.o.v. de fabrieksinstellingen KAN het alleen maar beter worden. Bij de een (een pva of een ips paneel) gaat het wel beter dan bij de ander (een tn scherm), dat is zeker.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het resultaat bij TN panels is heel wisselend. Je hebt TN panels waaar je je hoofd maar iets hoeft te verdraaien, of je zie andere helderheden en/of kleuren. Ik heb op mijn werk zo'n ding waar 20 graden verschil in inkijkhoek het beeld van knalrood naar helblauw laat verlopen. Zeker de el-cheapo-lekker-snel-met-gaming-sneller-dan-2msec. refreshrate-was-in-de-aanbieding-beeldschermen zijn voor fotografie erg slecht (en helaas, daar zitten wat LG's tussen) :)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

SSDesign,

Calibreren is sowieso beter, dan niets doen.

Wil je het helemaal goed doen, dan werk je ook in een gecontroleerde werkruimte met normverlichting. Op deze manier, werk je het meest voorspelbaar. Wat ik op mijn beeldscherm zie, komt ook overéén met wat ik op de print zie.

Hieronder een snelle snapshot van mijn werkkamer:

Afbeelding
Let niet op de rommel!

Ik werk dus in een omgeving die 100% geijkt is. Dat houdt in: Neutrale tinten om kleurzwemen te voorkomen. In mijn geval middengrijze muren, grijs bureau, grijze vloerbedekking en een wit plafond. Dit allemaal om geen kleurzwemen richting het beeldscherm te krijgen. Deze kamer is dan ook geheel vrij van onvoorspelbaar daglicht; alles is afgeschermd tegen daglicht. Daglicht is te onvoorspelbaar.

Ook gebruik ik normverlichting. De normverlichting die ik gebruik is 6500 Kelvin TL-buizen van Philips Graphica. Deze kleurtemperatuur van 6500 Kelvin komt overéén met mijn calibratie, die ik ook uitvoer op 6500 Kelvin bij een gammawaarde van 2.2. Een Kelvinwaarde van 6500, komt overéén met spierwit licht.

Ik calibreer mijn beeldscherm per elke 7 dagen; liever teveel dan te weinig. Ik doe dat met een "X-Rite I1 Display Pro". Dit is in mijn ogen, het beste calibratie apparaat voor je beeldscherm. Een Spyder 3 of 4 Elite zou je nog kunnen gebruiken, maar lagere versies zijn niet zo geheel betrouwbaar. Maar echter: "Beter iets doen, dan niets doen!"

Afbeelding
De "X-Rite I1 Display Pro".

En je gaat natuurlijk ook nooit in een fel gekleurd shirt of wat dan ook, achter het beeldscherm (wederom kans op kleurzweem) zitten. :D Dit lijkt allemaal misschien overdreven, maar als je je geld verdient met fotografie, dan vind ik dat de opdrachtgever/klant erop mag rekenen dat je er alles aan doet om zijn werk zo kwalitatief mogelijk te maken. Of anders gezegd: Men moet weten dat het werk bij jou in vertrouwde handen is. Een opdrachtgever/klant betaalt je immers wél voor je diensten, dus mag hij daar ook wat van terug verwachten; dat je professioneel bezig bent op alle gronden... :wink:

Nog een aanvulling: In de calibratie software van de i1 Display Pro, zetten wij omgevingslicht check niet aan. Dit, omdat we altijd in een gecontroleerde werkruimte werken. Dit als aanvulling.

Ook wil ik nog opmerken: De meeste beeldschermen staan véél te helder afgesteld. De mijne staat nog maar op 9%!

En het werkt voor je eigen ook prettiger. In deze kamer maak ik ook reproducties en dergelijke: analoog naar digitaal, digitaal naar analoog, digitaal op digitaal enz. enz. Kortom: Alles doen wij in deze kamer.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Hoi Benny,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Zoals ik eerder al vermelde ben ik student en woon dan ook op kamers. In mijn kamertje van 12 vierkante meter staat niet alleen mijn pc (waar ik ook foto's op bewerk), maar ook mijn bed, koelkast, kledingkast, boekenkast, bankje etc. Dus niet echt een optie om mijn kamer helemaal om te verbouwen omdat mijn pc zo nodig perfect de kleuren weer moet geven. :P Wat dat betreft ben ik een hobbyist, geen professional. Maar de kwaliteit van mijn foto's gaat langzaam vooruit en ik hoop dat dit ook bij zal dragen hieraan. Daarom ben ik hier ook naar gaan kijken.

Groetjes Susan
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Geheel offtopic, maar wat is dat voor 'kastje' boven je muis, Benny?? :)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Is dat om je ogen te calibreren :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONIs dat om je ogen te calibreren :)
Daar zal de inhoud van het glas toe hebben gediend :mrgreen:

Heldere uiteenzetting Benny!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

http://www.frankdoorhof.com/site/2012/1 ... ibrations/ Vanmorgen zag ik deze blogpost van Frank Doorhof over kalibereren... trek je conclusie zelf maar!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Susan,

Dat snap ik wel, hoor. :wink:

Zorg in ieder geval, dat er geen direct daglicht op je beeldscherm valt. Zet je beeldscherm zo neer, dat onder welke hoek ie ook staat, er nooit direct daglicht opvalt. Rolgordijnen naar beneden helpt ook...

Probeer in ieder geval, zo nauwkeurig mogelijk te werken. Kijk, als jij je boterham niet met fotografie moet verdienen, dan snap ik best dat je niet in een hele werkkamer wilt gaan investeren, wat ik ook logisch vind.

Rocker,

Daar regel ik het geluid van muziekboxen mee en de bass.

Ik maak ook wel foto slideshows voor bedrijven en/of overheden, en dan moet ik het geluid natuurlijk goed kunnen horen, als er een deuntje onder moet. :) Professionele voice-over, doet een kameraad van mij, die professioneel voice-over is. Als ik dat moet doen, dan... :lol:

eos4all,

Nee, om de muziek te calibreren... :D :P

mmk,

In het glas -staat standaard altijd naast me- zit altijd lekker koud bronwater. :) :wink:

Gaab,

Zal het stukje even doorlezen als ik echt tijd heb.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor de reacties allemaal. Gister heb ik de Spyder ontvangen en uiteraard meteen geprobeerd. Ik schrok van het resultaat, wow! Had niet verwacht dat mijn foto's zo groen/geel waren. Maar gelukkig weet ik dat nu en kan ik in het vervolg mijn foto's weer beter bewerken.
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar