laswerken fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Familie van me heeft een bedrijfje in laswerken, nu vroegen ze me wat foto's te maken voor de website.
Ze willen ook wat foto's tijdens het lassen zelf, kan het felle licht van het lassen schadelijk zijn voor de lens/camera ?
Misschien ook wat instellingstips ?
Alvast bedankt !
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

...de zon is toch ook niet schadelijk voor je lens/camera ?
ik zou het proberen met een hoog F getal , zo blijft je las punt ook echt een punt en dan je diafragma steeds iets meer openen todat je het gewenste effect hebt, mischien nog een flits op de lasser om hem niet helemaal zwart uit te laten slaan
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Als je het met je diafragma e.d. niet haalt, kan je ook nog een ND filter gebruiken.

Quote van http://www.konijnenberg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;:

Neutral Density 110
Met een reductie in lichtintensiteit van 10 f-stops, heeft deze B+W Neutral Density Filter een iets sterkere warme toon dan de Neutral Density Filter 106. Het bedoelde gebied van toepassing is bij de observatie en documentatie van industriële processen met extreme helderheid, zoals bij staal stookplaatsen, verbrandingsovens en gloeidraden in halogeen- en andere gloeilampen
Ruud.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

keesvdh schreefCOLON...de zon is toch ook niet schadelijk voor je lens/camera ?
Heb toch ooit gelezen dat de zon toch zeker wel schadelijk kan zijn voor de camera, weet niet of dat klopt, daarom mijn vraag ivm het lassen.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

idd wel even opletten met je eigen ogen..
heb dit ook gelezen dat dit gewoon als een lazer kan werken door alle lenzen wat in je objectief verwerkt zitten.. ;)
of het met de sensor ofzoiets gevaarlijk is dat weet ik niet eigenlijk.. :o
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Als je de zon fotografeert, en zeker met een langere sluitertijd, dan verbrand wel degelijk je sensor.

Vroeger nooit met een lens mieren verbrand?

Ik denk dat het met lassen hetzelfde effect heeft, daar moet je ook met het blote oog niet naar kijken, dan zie je de uren erna ook nog witte vlekjes (als je er niet te lang in hebt gekeken...)
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Maw, in ieder geval geen live-view!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Tipje van mij om je eigen ogen te beschermen, gebruik een lasbrilletje, hier zit het zelfde soort glas in wat de lasser zelf in zijn kap heeft zitten.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

De vlamboog bij het lassen produceert zichtbaar licht en UV straling. Als je lang naar een vlamboog kijkt kun je lasogen krijgen, dat is het gevoel alsof er zand in je ogen zit. Je huid kan door de UV straling verbranden zoals in het zonlicht, de straling van een vlamboog bevat vrij veel schadelijke UV straling. Niet te lang onbeschermd blijven dus, lassers dragen niet voor niets een leren schort, leren handschoenen en een laskap.

Ik zou altijd een goedkoop glaasje ter bescherming van het objectief gebruiken want lasspetters branden genadeloos in. Je zou kunnen proberen het donkere glas van een laskap als filter te gebruiken, dan kun je zelfs het vloeiende metaal zichtbaar maken. Lijkt me leuk om hier HDR toe te passen.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Ik heb zelf al eens foto's gemaakt tijdens laswerkzaamheden, maar dit was wel gewoon on een hobby omgeving dus niet zo intens als een werkplaats.
Wat ik gedaan heb is juist met een tele lens de foto's maken, dan sta je niet te dicht op het werk, en je beschermt jezelf en je apparatuur.

Zorg dat je afstemt wat je doet met de werkplaats, en zorg dat je eerst scherpstelt (handmatig), dan de lasser laat beginnen, en zo een serie foto's maakt.
Werk desnoods met een statief en een draadontspanner, dat wil ook wel eens helpen.

veel succes ermee
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

spike-1979 schreefCOLONWat ik gedaan heb is juist met een tele lens de foto's maken, dan sta je niet te dicht op het werk, en je beschermt jezelf en je apparatuur.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik ga mee met deze opmerking. Al is het alleen maar om je eigen ogen te beschermen.
Volgens mij kun je vanaf een redelijke afstand (zonder direct in de vlam te staren) gewoon foto's maken zonder lasogen te krijgen.

't lijkt me overigens wel complex worden om de vlam + directe omgeving niet verschrikkelijk over te belichten en detail te houden in de rest van de foto.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik heb laatst voor een metaalverwerkend bedrijf lasfoto's gemaakt. Ik zorgde voor voldoende afstand door toepassing van 70-200. Het dynamisch bereik van de 5D MK3 is groot genoeg om gezicht uit te lichten zonder te grote delen van de vlamboog overbelicht te krijgen. Ik gebruikte AF + handmatige belichting.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik ben ooit foto's gaan maken voor iemand in een werkplaats. Was toen nog iemand meegegaan. Mijn advies is niet te dicht erop. De persoon die met me mee is gegaan heeft een lasspetter (of hoe heet dat?) op zijn lens gekregen. Gelukkig zat er een beschermend filter op...

Dit is er oa uit gekomen:

Afbeelding

Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar