Allereest mijn excuses voor het late reageren. Ik had graag met een update gekomen, waar jullie tips in verwerkt waren. Door ongelooflijk chronisch tijdgebrek, is dit tot op heden niet gelukt.
Thanx voor alle tips! Ik heb ze opgeslagen...
Alexander-Linde schreefCOLONIk zou het dus heel erg inkorten, het liefst tot max. 2 minuten.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb eens een serie op tv zitten bestuderen. Alle shots duren max 5 sec. Langer gaat idd vervelen tenzij er echt spanning in zit.
Alexander-Linde schreefCOLONJe zou een muziekje op de achtergrond kunnen doen om het geheel wat vrolijker en actiever te maken.
Ja, absoluut. Wist nog niet hoe dit moest. Ik had echt net Premiere geïnstalleerd. Daarnaast weet ik niet hoe het met rechten zit.
Alexander-Linde schreefCOLONJe shots maken vanaf een statief zorgt meteen voor een veel professionelere look.
Voor de interviews is dat idd een optie. Voor gewoon opnemen is dat niet flexibel genoeg, aangezien je meestal niet weet wat er gaat gebeuren. Bij het in scene zetten van je film. ligt dat anders natuurlijk.
Ton Canon schreefCOLONWat ik positief vind, is dat je de montage rustig hebt gehouden. De meeste beginners gaan zich te buiten aan alle effecten en overgangen die een montagepogramma te bieden heeft.
Dank je, dat is een valkuil waar ik bewust niet in ben gestapt.
Ton Canon schreefCOLONKaderen algemeen: vaak verdwijnen je onderwerpen buiten beeld. Dat is niet fraai. In zulke gevallen moet je knippen juist voordat iets buiten beeld verdwijnt
Ok! Wist ik niet. Dat houd ik in de gaten.
Ton Canon schreefCOLONZo valt me op dat de man die de kijker toespreekt erg ruim gekaderd is tegen een rommelige achtergrond.
Het mooie van een DSLR tov een camcorder is dat je met scherptediepte kunt werken. Een kleine dof had in veel scenes het accent meer op het hoofdonderwerp gelegd en de achtergrond verzwakt.
Hoewel ik dit uiteraard snap, is dit juist expres niet gedaan. De achtergond is in deze shots erg belangrijk. (Tenminste, dat vonden wij
)
Ton Canon schreefCOLONDaarnaast maak je een klassieke fout door een aantal keren "over de as" te gaan zoals dat heet. Dit gebeurt als je in de montage het ene shot van links aansluitend monteert aan een shot van rechts. Je ziet dat goed bij de scene met de hoogwerker vanaf ca. 4.00'. Hoewel het hier wel meevalt, raakt een kijker normaal gesproken z'n orientatie kwijt als je te vaak en te snel achter elkaar over de as gaat.
Duidelijk! Een nieuwe valkuil ontdekt...
Ton Canon schreefCOLONJe hebt je geconcentreerd op het verhaaltje dat je in gedachten had en dat heb je chronologisch vastgelegd. Prima, maar maak ALTIJD apart een serie zogenoemde tussenshots.. bijvoorbeeld close-ups van gezichten, gebouwen, omgeving etc. waarmee je dan in de montage wat afwisseling kunt brengen.
Dit is niet geheel juist... Maar ik ben blij dat jij dat denkt, want dan heb ik mijn best gedaan! Er staan maar een paar filmpjes op volgorde. Maar eigenlijk is het een mengelmoes die uiteindelijk wel een chronologisch verhaal vertellen. Uiteraard zijn de borden wel gemaakt voordat ze getoond werden
Ton Canon schreefCOLONMaar voor een eerste filmpje zeker niet slecht hoor!
Thanx!
WireWess schreefCOLONDaarnaast stoorde ik me ook aan de windruis in de video een windscherm zou hiervoor wel handig zijn
Juist! Daar was ik idd achter. Ik moet op zoek naar een externe mic met hoes. Ik ga me daar eens in verdiepen.