Mijn BMW K1300S

Treinen, auto's, motoren, fietsen, boten... alle andere voertuigen die niet onder Spotters vallen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Luitjes,

Afgelopen week de nodige foto's geschoten van mijn BMW K1300S. Wat ik echter niet goed krijg is de belichting. De onderkuip / achterband laat te weinig details zien.


Afbeelding


Ik heb de verschillende foto's in zowel JPG als RAW geschoten. Hoe kan je dit nu het beste softwarematig corrigeren? Daarnaast, hoe had ik de belichting beter kunnen krijgen?
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik gebruik in photoshop in de raw converter daarvoor fill light. Maar dat gaat dan op voor de gehele foto. Dan misschien het raw bestand 2 x omzetten naar jpg, een keer met de instelling qua fill light zoals de foto boven, een met een lichtere fill light instelling en dan de jpg's "op elkaar leggen" en met verdere bewerking "afmaken"? Gewoon een suggestie, ik ben ook maar een amateur(tje)....

Wel een mooie machine btw, en ik vind de detaillering van de achterband en kuip onder best meevallen!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
wernerfotografie

Mooi beest van een ding maar de achtergrond had je veel beter kunnen uitkiezen lijkt mij zo !! Vind ik niet mooi en te storend
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Details in de donkere delen komen beter naar voren als je bij het RAW bestand, vòòr de bewerkingen die je wilt doen, eerst het contrast en de zwarte tinten terug haalt. Vaak geeft de voorinstelling van ACR al een redelijk contrastrijk beeld. Ik zet zelf de boel eerst op 0, en ga dan verder met bewerken. Als laatste stap (dus na het verscherpen!)voeg ik dan met de tab "niveaus" weer wat zwart toe als dat nodig is. Op deze manier zijn er meestal geen "dichtgelopen" zwarte delen in de foto.
CS5 zie ik staan in de exif. Die gebruik ik zelf ook, dus je zou het zo kunnen proberen. 8)
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Met Erik vind ik dat het best wel meevalt met de detaillering.

Met Werner vind ik dat het met de achtergrond tegenvalt: juist met dit standpunt zou een andere omgeving de (al ben ik meer van de R/GS: mooie) motor veel beter laten uitkomen.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Als je de volgende keer een foto maakt en je twijfelt of je details verliest in licht of donkere delen, bekijk dan ook het histogram.
Ik heb mijn camera zo opgezet dat hij bij de previews (na elk shot) ook het histogram laat zien. Als je dan binnen je dynamische bereik van je camera blijft verlies je nooit details.
Binnen je dynamische bereik blijven is wel een uitdaging overigens met een wit (?) zwarte motorfiets. Je had nu nog redelijk wat bewolking als ik de schaduw van de motor beoordeel maar als de zon feller aanwezig is gaat 't lastig worden vermoed ik.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle reacties! De achtergrond vinden jullie wat minder, wat zou een goede achtergrond geweest zijn? Alle suggesties zijn welkom :)
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Minder stoep misschien?
Als het niet anders kan, zou ik de weg achter de motor weg laten lopen, nu word het allemaal onderbroken door stoepjes.
Wil jouw fiets wel ruilen tegen de mijne hoor :D :lol: van de mijne word je alleen wel moeier.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar