Experimentje Sarah en een beamer

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Onlangs wat geëxperimenteerd met Sarah en een speciale beamer (met een gewone beamer lukt dit niet). Er is geen fotoshop aan te pas gekomen, alleen wat basic bewerking of zw-w omzetting met LR4. Foto's belicht met één enkele Arri fresnel filmspot en flink afgevlagd om strooilicht op de achtergrond te voorkomen.

1. Eerste testshot

Afbeelding

2. Tweede testshot

Afbeelding

3. Iets serieuzer.. psychatrie-item: angst, verstrikt in een innerlijke wereld van gedachtenkronkels en altijd een tweede persoon op de achtergrond die stemmen influistert.

Afbeelding

4. En om onszelf te belonen nog even naar buiten om DOF en bokeh van de 50mm 1.2 te testen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Ton Canon, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Vertel eens meer wat voor beamer dit is.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Leuk experiment en prima geslaagd lijkt me zo.

Scherpte en bokeh van de 50 mm lijkt me prima in orde.
Maar de kleurweergave iets minder... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Leuk experiment. Ben ook wel benieuwd naar die bijzondere beamer.
Bij de eerste twee lijkt het wel of je een doorzichtscherm hebt gebruikt, dus beamer achter het scherm i.p.v. ervoor.
Dat geldt niet voor nummer drie; dat is duidelijk een beamer frontaal.
Twee en drie vind ik beide intrigerend, maar ik word een beetje afgeleid door de verticale strepen. Zijn dat vouwen in het scherm/gordijn?
Nummer 4 is mooi (DOF en Bokeh - test geslaagd), maar voor mij iets te geel.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dank voor jullie reacties! Frank.. lol.. had van 4 een verkeerde versie geplaatst waar ik nog mee aan het klooien was. Heb hem even vervangen door een betere:).

De beamer is een hele lichtsterke (vereiste nummer 1) zogenoemde "short-throw" (vereiste nr 2) beamer. Daarmee kun je in grote zalen vanaf plafond of vloer op bioscoopformaat projecteren op hele korte afstand. Op 6 meter heb je al een projectieformaat van ca. 10m x 3m. In mijn studio bij dit experiment stond hij op 1 meter afstand van de muur op de vloer en gaf dan al een formaat van 3m x 2m op de muur. Omdat hij al zo dichtbij stond en ook op de vloer kon Sarah al minder dan 1 meter voor de muur gaan staan waardoor er weinig scherptediepte verloren gaat.

Gerard, die strepen zijn naden van de betonnen muur. Ik wilde heel bewust geen gelikte witte projectiewand en ook niet van de standaard plaatjes van palmenstranden. Dan lijkt het alsof de achtergrond erin geshopt is terwijl ik het echt fotografisch wysiwyg wilde vastleggen.

Nu ik weet dat het technisch goed te doen is, gaan we volgende keer meer een goede match zoeken tussen wat het model doet en het te projecteren beeld. Ik zal dan ook kritischer kijken of ik die naden wegshop of toch laat staan.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Bij de 1e vind ik het gezicht wat raar belicht tov van de rest. Op de 3e vind ik het effect het meest geslaagd omdat hier de sfeer in de hele plaat (positief) beïnvloed wordt. Bij de tweede is het me niet zo duidelijk dat dit met een beamer is gebeurd al vind ik de foto wel mooi gelukt.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

super experiment, heeft goed uitgepakt!

foto 4.. kan aan mij liggen.. maar ik vind de bokeh absoluut niet mooi..
lijkt wel of je hebt bewogen in de achtergrond.. of waaide het zo hard?

(als dit idd het geval is zou dit idd toch wel een mooie bokeh zijn! :p)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Oeps... geen melding gehad van een reactie:(.
Dankje voor jullie reacties.

@Erik: uiteindelijk gaat het om het beeld, ongeacht hoe dat totstand gekomen is. Dat ik het met een speciale beamer gedaan heb, heb ik erbij vermeld voor de fototechnici omdat dit nu eenmaal een fotoforum is:). 3 is overigens ook mijn favoriet.

@Michel: het was windstil en wat je ziet is toch echt de combi van dof/bokeh van de 50mm 1.2. Of je het mooi vindt is een kwestie van smaak. En ook hier zeg ik dat het uiteindelijk gaat om het beeld dat iemand ziet. Vind het daarom vreemd dat je zegt dat je het wel mooi vindt als het hard waaide. Of was dat een geintje? Foto is overigens gemaakt met 160ISO, f1.6 en 1/320.
Gebruikers-avatar
koot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 07:44

goed geslaagd exp, vind de belichting vh model wat te vlak, maar misschien is dit de bedoeling met de diepe betekenis vh beeld... succes
"een goeie foto, voel ik in m'n buik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar