Info gebruik softboxen,,,

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Beste Forumleden

Ik heb een vraagje!
Ik heb wat product foto's gemaakt voor mijn buurvrouw (baby kleding, borduurwerk enz.) en ben nu gevraagd om product foto's te maken van belegde broodjes, gebak, ijs. Deze dingen zou ik graag verder willen uitbreiden en als een soort bijbaantje willen gaan zien. Bij de foto's van de buurvrouw heb ik een bouwlamp gebruikt maar naar mijn idee moet ik mezelf een set softboxen nodig (continu licht). Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen? Er zijn veel verschillende softboxen: softboxen met 1 lamp en softboxen met 4/6/8 lampen, verschillende maten van softboxen, je hebt vierkante softboxen maar ook 6 hoekige enz... of moet ik mij meer gaan focussen op een flits set?
Het is heel wat, ik ben ook al bezig geweest om wat info te vinden op internet maar advies krijgen is toch wel een stuk fijner dan zelf uitpluizen over hoe en wat.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Misschien moet je dit topic even bekijken. Daar staat een beetje wat je weten wil. :D
groetjes,
Rob
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Bedankt voor de doorverwijzing!
Ik heb alle 4 pagina's doorgelezen maar ik ben nog niet zo lang bezig met fotograferen, laat staan product fotografie.
Ik heb nu sinds driekwart jaar een Canon 600D met het standaard objectief en de EF-S 70-300mm. Daarnaast een statief en een afstandsbediening. Mijn buurvrouw zag dat ik dat had en vroeg of ik foto's van haar producten wou maken. Deze heb ik gefotografeerd tegen een zwarte achtergrond. Ik vond altijd wel weer een puntje van dit is niet goed en dat is niet goed maar zij was heel tevreden. Nu ik gevraagd ben voor een winkel wil ik toch echt mijn best doen om misschien wat meer opdrachten binnen te kunnen slepen vandaar dat ik opzoek ben naar een lichtset.

Na het lezen van het topic zie ik wel dat ik waarschijnlijk mijn geld beter kan investeren in een flitsset ipv continu licht maar naar mijn idee is continu licht erg makkelijk ivm het vooraf kunnen zien waar de schaduwen zitten en hoe ik het licht moet plaatsen. (ik weet dat continu licht niet kan tippen aan een flitser). Ik ben nog een leek op het gebied van het gebruik van flitsers/licht en aangezien ik graag iets wil kopen waar ik ook echt wel wat aan heb en mee door kan is de reden dat ik dit topic ben gestart.
abe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2008 10:20

Misschien eens kijken op Rittz.com en dan de tab product fotografie.
Succes met je keuze
Canon 40D
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Bij flitslicht zie je dat ook. Flitskoppen bezitten een instellamp die je vantevoren laat zien waar je schaduwen vallen.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik heb op aanraden van o.a. Rob gekozen voor de aanschaf van flitsers voor de productfoto's en vind het resultaat echt stukken beter dan de resultaten die het continuelicht op hebben geleverd. Werken met flitsers is voor mij ook nog steeds nieuw maar als ik kijk naar de kleuren van de producten dan zijn die zoveel meer echt dan de kleuren die het continuelicht opleverde, daar zat toch altijd een soort van gele waas overheen die met het anders instellen van de witbalans niet helemaal op te lossen viel. Het werkt wel anders ja met flitsers maar dat ervaar ik zelf vooral als een kwestie van wennen.

Bij productfoto's draait het meer om weergeven wat een klant nu precies koopt als hij het product besteld en je kunt een hoop teleurstelling en vragen voorkomen door te zorgen dat de foto's in ieder geval kloppen met de werkelijkheid.

Sjuulleke
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Franon schreefCOLON(ik weet dat continu licht niet kan tippen aan een flitser)
O jawel hoor. Je moet alleen wel zorgen dat je GOED continulicht hebt. Da's dus iets anders dan een bouwlamp of gewone gloeilamp.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben naar nog wat adviezen overtuigd. Met kijk op de toekomst zal ik meer hebben aan een flits set. Nu maar opzoek naar een leuke flitsset! Op locatie (waar geen stroom is) is het wellicht makkelijk om te werken met flitsers die niet op het stoomnet hoeven worden aangesloten. Daar zal vast ook een ander prijskaartje aan hangen,,, ik zal me hier eens in gaan verdiepen en er valt vast en zeker genoeg info te vinden op dit forum! Dus mijn nieuwe dagtaak: doorspitten van dit forum! Hahah
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Succes met spitten, denk aan je rug..!! :P
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Belegde broodjes, gebak...Klinkt als onderwerp wat niet heel veel ruimtes inneemt, als in: een halve kamer. Een beetje gebakje in een tent-opstelling zal ongeveer 50x50x70 zijn (+-?). Daar hoef je echt geen dure studio-flitsers voor aan te schaffen, maar volstaan gewone reportage/opzet-flitsers. Dat 'strobist'-gebeuren heb je al vele modifiers voor, en met een speedlight-Bowens-adapter kun je ook alle modifiers met een Bowens-aansluiting gebruiken. Je hebt geen continu-licht, maar who needs continuelicht: gewoon 2 extra belichtingen om te beoordelen en een zaklamp ;)
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Bedankt voor de reactie!
Voor die producten heb ik inderdaad geen grote dure set nodig maar als ik iets koop wil meestal wel iets hebben waar ik ook even mee verder kan. Kijk richting grotere producten/portret. Als ik dan bij wijs van spreke 100 euro duurder uit ben koop ik liever iets waar ik meer mee kan "spelen" en uitproberen dan dat ik over een jaar weer nieuwe flitsers moet aanschaffen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 softboxen (50/60-70 cm) rond de 200/250 Ws. Dit lijkt mij een leuke start. Verder moet ik mij nog even verdiepen in de verschillende opties per flitser. (zoals: dim vermogen, uitbreidings mogelijkheden enz.)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar