Straatfotografie maar welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

Zoals de titel al zegt welke lens voor straatfotografie?
Naast sportfotografie wil ik mezelf bekwamen in straatfotografie helemaal nu ik in het bezit ben van een 2e hands 5D mark II. Voor de sportfotografie gebruik ik de EF 70-200mm f/4L IS USM icm 7D.
Daarnaast heb ik nog een EF 100mm Macro L f2.8 IS USM (gebruik ik te weinig en mss verkopen).

Ga ik voor de 50mm (al jaren de standaard volgens velen) zo ja wat is de meerwaarde van de L-variant of de f/1.4 (behalve dat ik al 2 L lenzen heb)?
Of 35mm of 24mm. Ik zelf neig naar de EF 24mm L f1.4 II USM vooral vanwege de scherpte en lichtprestaties. Met de 24mm heb ik gelijk 50mm op mijn 7D.
Of juist niet voor een prime kiezen en gaan voor de 24-105 welke zowel op de 5D als de 7D praktisch in het gebruik is helemaal icm met de 70-200 dek ik behoorlijk wat af.

Dus welke keuze te maken?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

24mm op een 5D is geen 50mm op een 7D, maar 36mm.

Verder is voor straatfotografie 35mm erg populair.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het hangt af van je stijl.....
28mm tot 50mm (misschien 85mm) zijn gangbare lenzen voor straatfotografie, 24mm is minder gangbaar omdat je dan vervormingen krijgt, met name in de hoeken. Een 24L, 35L of 50L zijn hele grote lenzen, ze vallen op en boezemen angst in - daaarom lijken zij mij niet optimaal. De 5D is al een hele grote camera en met zulke grote lenzen wordt helemaal gigantisch.

Waarom niet gewoon de 40/2.8 STM halen en uitproberen? Scherp vanaf f/2.8 en het houdt je kit relatief klein. Mocht je vinden dat je lengte tekort komt kun je later overstappen op een 50mm of als je vindt dat de lens te lang is, dan kom je uit bij 28mm (of 24mm).
Voor daglicht straatfotografie heb je geen grote f/nummers nodig, eerder wat kleinere om voldoende scherptediepte te houden, wil je 's nachts fotograferen, dan zijn grote f/nummers weer wel nuttig.

Smaken verschillen, maar ik zou geen zoom nemen, straatfotografie gaat over het "decisive moment" en compositie, als je dan ook nog na moet gaan denken of je in of uit moet zoomen.... Maar sommige mensen kunnen niet zonder zoom en jij bent de enige die dat kan bepalen!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

bobvanduin schreefCOLON24mm op een 5D is geen 50mm op een 7D, maar 36mm.

Je hebt helemaal gelijk maar bedoelde eigenlijk de 35mm welke dan op 7D op ca 50mm uitkomt.
addy101 schreefCOLONHet hangt af van je stijl.....
Inderdaad, bij mij is "less is more". Snelheid en eenvoud in gebruik en uitvoering. Schiet zo wie zo veel foto's per sessie om achteraf eea te beoordelen en te leren van de fouten waarbij uiteindelijk 99% van de foto's gedelete worden en 1% echt de moeite waard zijn om te behouden. Ben ook niet iemand die veel nabewerking doet (mmm nu ik er over nadenk bijna helemaal niet :o )
addy101 schreefCOLONWaarom niet gewoon de 40/2.8 STM halen en uitproberen? Scherp vanaf f/2.8 en het houdt je kit relatief klein. Mocht je vinden dat je lengte tekort komt kun je later overstappen op een 50mm of als je vindt dat de lens te lang is, dan kom je uit bij 28mm (of 24mm).
Voor daglicht straatfotografie heb je geen grote f/nummers nodig, eerder wat kleinere om voldoende scherptediepte te houden, wil je 's nachts fotograferen, dan zijn grote f/nummers weer wel nuttig.
Deze lens dus helemaal over het hoofd gezien :shock: maar inderdaad wss de beste keus. Maar wat is het alternatief voor 's avonds/'s nachts?
addy101 schreefCOLONSmaken verschillen, maar ik zou geen zoom nemen, straatfotografie gaat over het "decisive moment" en compositie, als je dan ook nog na moet gaan denken of je in of uit moet zoomen.... Maar sommige mensen kunnen niet zonder zoom en jij bent de enige die dat kan bepalen!
Voor mijzelf zeker geen zoom om de reden die je aangeeft. Zoals gezegd ga ik voor snelheid en eenvoud. Daarnaast wil ik niet teveel bij me hebben.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Livio Livius,
Je hebt helemaal gelijk maar bedoelde eigenlijk de 35mm welke dan op 7D op ca 50mm uitkomt.
Een brandpunt van 35mm blijft 35mm, en wordt niet 50mm als ie op een cropcamera wordt gebruikt. Een misverstand die wel regelmatiger voorbij komt... :wink:

Een 35mm (of ander brandpunt) gebruikt op een cropcamera, gebruikt slechts een gedeelte van de beeldsensor. Dus of je nu een crop- of een fullframecamera gebruikt: er veranderd niets aan het brandpunt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik denk dat de 40/2.8 wel een mooie keuze zou zijn. Mooi brandpunt en vooral klein. Want ik denk dat je met een forse DSLR icm een fors objectief erg gaat opvallen op straat. Niet iedereen is daar van gedient. Misschien is het wel raadzaam om een onopvallende en muisstille top compact te kopen, bijvoorbeeld de camera in Bob zijn avatar :wink:
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Benny, dit is geen misverstand, maar een bewuste keus om dingen verkort op te schrijven. Verder is het ook onnodig (van jou) om dat recht te zetten, iedereen hier weet wat er bedoeld wordt en snapt precies wat ik bedoel.

@sander, of die in jou avatar staat, die schijnt ook erg goed te zijn ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Probeer eerst eens de combi 5D en 100mm, ook omdat je dan niet gelijk er bovenop hoeft.
Kun je ook nog wat details fotograferen.
Verkopen kan altijd nog.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

SanderL schreefCOLONIk denk dat de 40/2.8 wel een mooie keuze zou zijn. Mooi brandpunt en vooral klein. Want ik denk dat je met een forse DSLR icm een fors objectief erg gaat opvallen op straat. Niet iedereen is daar van gedient. Misschien is het wel raadzaam om een onopvallende en muisstille top compact te kopen, bijvoorbeeld de camera in Bob zijn avatar :wink:
Inderdaad mooie camera's 8) maar eerst maar mijn vaardigheden mbt straatftografie verbeteren zodat ik mezelf ook waard vind om er mee te werken. Vooral de Leica is een andere divisie.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bob,
Verder is het ook onnodig (van jou) om dat recht te zetten, iedereen hier weet wat er bedoeld wordt en snapt precies wat ik bedoel.
Juist, jij en ik weten dat, maar er zijn er zovelen die dat niet weten, en werkelijk denken dat een 35mm brandpunt op een crop van 1.6 circa 50mm wordt. :wink: Daarom, vulde ik aan.

Ik vind, dat deze fout die velen (jij niet!) nog maken, gelijk verminderd moet worden, omdat het geen goede leer basis is om vanuit te vertrekken.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

Canon Benny schreefCOLONBob,
Verder is het ook onnodig (van jou) om dat recht te zetten, iedereen hier weet wat er bedoeld wordt en snapt precies wat ik bedoel.
Juist, jij en ik weten dat, maar er zijn er zovelen die dat niet weten, en werkelijk denken dat een 35mm brandpunt op een crop van 1.6 circa 50mm wordt. :wink: Daarom, vulde ik aan.

Ik vind, dat deze fout die velen (jij niet!) nog maken, gelijk verminderd moet worden, omdat het geen goede leer basis is om vanuit te vertrekken.

Benny
En ook ik weet dat 8) maar zal me de volgende keer voor de puristen nauwkeuriger uitdrukken :wink:
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Low profile straatfotografie zou een S95 / S100 een mooie optie zijn
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Het elkaar hier cynisch afzeiken, is mij ook al twee keer hier overkomen, weerhoudt mij van regelmatig hier iets te posten.

Ikzelf mag graag bij straatfotografie mijn 24-105 lens gebruiken …

Nog niet zolang geleden was dit een onderwerp in het blad ZOOM.! Er werd ook een DVD straatfotografie videocursus bijgeleverd.
Misschien dat iemand in jouw omgeving hierop geabonneerd is, laat anders maar een reactie achter in mijn pb.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

http://vimeo.com/20467479" onclick="window.open(this.href);return false;

niet echt over het objectief, maar vond dit wel toepasselijk,
ik denk misschien de 40mm 2.8 wel een mooie is.. ;)

grote diafragma en toch wel leuke brandpunt ;)
naar mijn idee wel een leuke, je kunt mensen toch wel redelijk "vol" op de foto krijgen maar ook met wat omgeven erbij voor de sfeer..
ik denk dat deze wel leuk is.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

sonics schreefCOLONLow profile straatfotografie zou een S95 / S100 een mooie optie zijn
De S95 zit al dagelijks in mijn zak 8)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

pijlltje,
Het elkaar hier cynisch afzeiken, is mij ook al twee keer hier overkomen, weerhoudt mij van regelmatig hier iets te posten.
Ik zeik niemand af. Echter, als je wat schrijft, moet je het wel juist beschrijven, want ook al weten misschien velen het wel, er zijn ook meelezers die dat niet weten en dat voor waarheid aannemen, en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Livio Livius,

Voor straatfotografie kan elk objectief gebruikt worden. Het is maar net wat voor beeld je neer wilt zetten. Een brandpunt van 24 a 35mm is populair, maar dat houdt niet in, dat je niet met een 200mm kunt gaan werken.

Ik lees ook regelmatig, dat je met een tele-objectief (bijvoorbeeld 200mm) niet in het onderwerp zou zitten en dat het wat afstanderlijker overkomt. Ik ben hier totaal niet mee eens. In eerste plaats bepaalt de situatie en beeld wat je neer wilt zetten het objectief, en daarbij komt ook nog dat het met een tele-objectief helemaal niet afstandelijk hoeft over te komen. Wat wel zo is en wat ik veel zie, is dat mensen die met een brandpunt van 24 a 35mm fotograferen, niet dicht genoeg bovenop het onderwerp kruipen, waardoor er afstandelijkheid ontstaat. Dus 24 a 35mm zeer prima, maar kruip dan bovenop je onderwerp. Dus beeldvullend fotograferen: welk objectief je ook gebruikt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Wat Benny hierboven aangeeft ben ik het ook mee eens. Ook voor mij gold dat straatfotografie vooral toch met redelijke groothoek moest gebeuren, omdat je dan in de foto gaat zitten. Mijn inzicht veranderde na een lezing van Anno Huidekoper over straatfotografie in Cuba.

Ga ik echter zelf de straat op om wat plaatjes te maken, dan gaat de voorkeur nog altijd uit naar m'n 35mm F1.4L. Daar kan ik eigenlijk alles mee wat ik wil tijdens straatfotografie.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En daarom gebruik ik toch een zoomobjectief voor straatfotografie. De ene keer wil ik beeldvullend fotograferen en de andere keer
een totaal plaatje maken. Je hebt toch nog iets meer invloed.
Natuurlijk zijn er momenten waarbij je niet moet gaan nadenken over de brandpuntsafstand en meteen moet schieten maar even snel draaien aan een objectief is toch al snel een routine die je beheerst.
Het voordeel van de zoom erbij vind ik toch dat ik naderhand niet hoef te gaan croppen, zodat ik een optimale opname heb want juist
opnames van straatfotografie druk ik vaak groot af dus dan wil ik ook een optimale kwaliteit hebben.
Momenteel fotografeer ik met een 5D II en een Tamron 28-75mm en een Canon 70-200mm L IS.

Maar aan de andere kant moet ik er wel bij zeggen dat het me wel een sport lijkt om eens een tijd lang met enkel 1 primeobjectief dergelijke opnames te maken om te zien wat ik er uiteindelijk uit heb kunnen halen. Zo ik het nu bekijk denk ik dat ik dan toch de zoom zou missen in bep. situaties.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

pijlltje schreefCOLONHet elkaar hier cynisch afzeiken, is mij ook al twee keer hier overkomen, weerhoudt mij van regelmatig hier iets te posten.
Mag ik vragen waarom je deze reactie plaatst? Canon Benny, een gerespecteerd lid hier plaatst een opmerking die juist is maar overbodig in mijn ogen, ik laat hem dat weten en klaar. Málinn daud zoals de IJslanders zeggen (probleem dood/opgelost).

En juist om dit topic te houden zoals hij is vraag ik je dit om PM te beantwoorden en niet dit topic te gaan vervuilen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

En nu weer back on topic :wink: .
Zoals reeds in mijn startpost is de Canon EF 35mm f/1.4L USM zeker een optie maar het prijsverschil met de EF 40mm f/2.8 STM is wel euro 1.000. Voor euro 199 ga ik eerst de 40mm proberen en de komende tijd de straat op. Als ik toch zoom tekort kom dan is er geen man overboord. Vraag is dan wel welke zoom? Dan toch maar gaan voor de 24-105, staat op mijn verlanglijstje als allround lens.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar