Canon PowerShot SX260 HS --> ervaringen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Een tante van mij heeft mij gevraagd om eens te kijken naar een goeie compactcamera. Haar wensen: niet te ingewikkeld, maximale prijs tussen de 200 en 300 euro, compact, en vooral: een groot zoombereik. Zij fotografeert voornamelijk natuur, om fotokaarten te maken. Zij wil dus zowel close-ups ("macro's") kunnen maken als vogels vast kunnen leggen. En voor de duidelijkheid: een systeemcamera of spiegelreflex wordt het niet voor haar.

Ik ben eens gaan snuffelen en kom nu uit op de Canon PowerShot SX260 HS. Die is niet al te groot, heeft een aardig zoombereik en beschikt eigenlijk over alles wat een gemiddelde compact-gebruiker nodig heeft (en meer). Zo is de camera desgewenst op AT of TV te gebruiken.

De beoordelingen bij oa tweakers en letsgodigital zijn redelijk positief, maar ik ben ook wel benieuwd of jullie toevallig ervaring met dit toestel hebben. Of hebben jullie nog andere suggesties?

Bedankt voor het meedenken alvast!!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Marco, toevallig heb ik een paar weken geleden ook die excercitie uitgevoerd. Niet voor mijn tante, maar voor mijn dochter :)
Zij heeft uiteindelijk gekozen voor de 240HS. Die is exact hetzelfde als de 260 alleen heeft de 240 geen gps-functie (die ze toch niet gebruikt) en is daarom € 30 goedkoper.
Reviews zijn redelijk tot goed en intussen heeft ze m'n mailbox volgestort met foto's van haar beide dochters en vakantiefoto's. Ik vind ze er prima uitzien.
Geen echte gebruikservaring van mijn kant dus, maar misschien kun je er toch iets mee.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Ton, goed om te lezen dat jij blijkbaar op (vrijwel) dezelfde camera uitkwam, en vooral ook dat de eerste ervaringen goed zijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Vergat er wel bij te zeggen dat ik alleen bij Canon heb gezocht. Anders was ik bang door de bomen het bos helemaal niet meer te zien:)
snakelwd
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2011 23:30

Mijn schoonzus is ongeveer 3 weken bezig geweest met een nieuwe compacte camera te kopen en is na 3 merken te hebben vergeleken (canon, sony en panasonic) uitgekoem op deze canon.
Ze is heel erg tevreden over deze camera die het binnenshuis ook goed doet volgens haar.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Even wachten, er komen binnenkort een sloot megacompacts uit waaronder de Panasonic lx 7 met een maximale diafragma van f1.4 (zo'n fijne Leica lens)
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, maar die is twee keer zo duur as het aangegeven budget en voldoet ook al niet aan de gestelde zoom-wensen. Die LX-7 is dus geen optie.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sloois
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Naast mijn 40D heb ik deze als compact aangeschaft. Was eerst in het bezit van de Panasonic TZ7 echter was ik hier niet helemaal tevreden over de kleuren, vandaar verder gaan kijken en uiteindelijk op de Canon uitgekomen. Bij de keuze waren voor mij belangrijk, de kleuren (zonder bewerking), grote zoom, instellingsmogelijkheden en aanwezigheid onderwaterhuis van belang. Zelf vind ik het een erg fijne en goede compact camera, kleuren zijn zoals je van canon kan verwachten en ook de goede filmfunctie is mooi meegenomen.
Canon EOS 40D+60D en wat glas
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik de 240HS geadviseerd, laat nog wel weten of dat advies wordt overgenomen ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar