Aanschaf camera en juiste objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Hallo beste lezers,

Ik als nieuwkomer hier, op het forum, maar ook alszijnde beginnende fotografiefreak, zou ik graag wat info willen over het aanschaffen van objectieven.
Ik ben toe aan een nieuwe (goeie 2e handse) camera. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de 7d of de 60d, en na een hoop gelezen te hebben gaat het w.s. de 60d worden, mede ook beperkt budget.
Nu is mij verteld, en dat heb ik ook meerdere malen gelezen dat er beter in goede objectieven geïnvesteerd kan worden. Nu zou ik dat ook graag doen maar hier heb ik dus vragen over...
Stel voor dat ik later overstappen wil naar een mark 2 of 3. Passen deze aangekochte objectieven dan op die camera? Ik heb gehoord van niet tenzij het een Sigma objectief is.
Zijn deze Sigma objectieven van mindere kwaliteit dan de orginele Canon objectieven?
Daarnaast is het helder hebben welek fotografie je wilt gaan doen om daar uiteindelijk je objectieven op uit te zoeken.
Ik zou graag portret, macro (met mooie scherptediepte), en landschap willen gaan fotograferen.
Welke objectieven zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Nou een heel verhaal.
Ik hoop dat ik wat reacties mag ontvangen zodat ik een heldere keus kan maken...
alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sigma? Waar heb je dat vandaan? Ik neem aan dat je met mark II en III de 5D bedoelt. Dat is een fullframe waar alleen objectieven met EF mount op kunnen. Alle merken hebben objectieven met zowel EF als EF-s aansluitingen. Gewoon even zoeken dus.
Wanneer je een budget aangeef + wensen, kunnen we je veel gerichter adviseren betreffende welke keus verstandig zal zijn.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONSigma? Waar heb je dat vandaan?
Nou, dat verhaal ken ik ook hoor...maar is inmiddels wel 10 jaar oud volgens mij. Er zijn oudere (>10 jaar oud) Sigma-lenzen die niet goed op digitale Eossen werken. Zo heb ik ooit een 24/2.8 gehad van Sigma die alleen bij volle opening te gebruiken was. Lens kon wel gerecjipped worden bij Sigma, maar dat kostte wel een paar centjes.

Het gaat hier dus echter wel om oudere lenzen uit het pre-digitale tijdperk, ik kan me niet voorstellen dat recente Sigma-lenzen ook vergelijkbare problemen (gaan) geven.

Lenzenkeuze: je noemt een redelijk breed spectrum aan mogelijkheden, maar geen budget. Ik zou gaan voor een wat bredere zoomrange en 1 of 2 vaste brandpuntsafstanden.
Bijvoorbeeld: 15-85IS, 70-200/4L, EF-60/2,8 macro

Budgetvariant (Sigma): 17-70, 75-300APO, tussenringen
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Je denkt er nu aan om een crop camera te kopen, dan moet je ook gewoon kijken naar lenzen die op jouw camera passen. Niet voor als je ooit wil overstappen op fullframe. Daarmee beperk je jezelf alleen maar.

Goede allround zoom objectieven voor een 60D
- Canon 17-55 F2.8 IS
- Canon 15-85

Goede allround zoom objectieven voor full-frame maar mist groothoek op de 60D. Waardoor ik deze lenzen niet op een crop zou kopen.
- Canon 24-70 F2.8
- Canon 24-104 F4
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Ik zou ook lenzen aanschaffen die bij je huidige camera passen.

De Canon 15-85 en een Canon 100mm L f2.8 lijkt mij een interessante combo voor jou,redelijke prijs voor een L lens en tevens geschikt voor FF. Er is een een 100mm non-L van Canon voor iets minder.

De Canon 17-55 f2.8 is een alternatief op de 15-85 wanneer je een snellere lens (tevens iets betere kwaliteit) nodig hebt.

Alle genoemde zooms zijn EF-S lenzen en dus voor cropsensor only.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dit is nu het moment om eens goed te gaan kijken of je graag met Canon wilt beginnen, want later switchen kan een dure aangelegenheid worden. Objectieven zijn 'doorgaans' niet verwisselbaar tussen de grote 3 (Nikon, Canon en Sony).
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

Hallo allemaal...

In een andere topic kreeg ik de tip te reageren op bovenstaande en andere topics....(Thankx Afotos :wink: en gelijk heeft tie!
De reden waarom ik nog niet heb gereageerd is dat ik door de bomen het bos indd niet meer maar dat ik ook merk er toch te weinig verstand van te hebben. Met dank aan eenieder die gereageerd heeft en voorbeelden heeft genoemd welke objectieven bij mijn wensen zouden liggen, merk ik dat ik me er niet veel bij voor kan stellen hoe dit er door de 'zoeker' uitzie wanneer ik een foto maak. Dus ik denk dat ik in grote lijnen wel weet nu waar ik zoeken moet, maar het toch maar gewoon moet gaan uitproberen wat bij mij het beste past.
Het is natuurlijk zo dat ik een breed genre heb neergezet wat ik interessant vind om te fotograferen en dat daar dus verschillende objectieven voor nodig zijn...

Meer tips en opties zijn natuurlijk altijd welkom!


groet,
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dat is in het begin ook best lastig, er komt immers zo veel op je af. Mooi dat je het erkent en herkent in ieder geval.

Je zou eens kunnen beginnen met een portret-objectiefje te kopen. Hiermee kun je een mooie onscherpe achtergrond maken, waardoor je direct een stukje creativiteit kunt laten zien. Een goedkope instapper hiervoor is bijvoorbeeld de 50 mm 1.8, hier ben je voor ongeveer 100 euro klaar. Wil je direct al wat meer geld uitgeven, dan kun je bijvoorbeeld kijken voor een 85mm 1.8 of een 50mm 1.4. Van die laatste heb je zowel een Canon-variant als een goede Sigma-variant.

Eventueel kun je ook de 60mm macro van Canon nemen. Deze kost 390 euro, maar hier heb je wel het voordeel dat je macro-opnames kunt maken. Ook is het nog mogelijk om de achtergrond 'een beetje' onscherp te maken. Wel minder goed dan de 50mm 1.8 of de 85mm 1.8, maar dit is iets om alvast aan te wennen....elke keuze is meestal een compromis binnen de fotografie ;-) Daarom hebben veel mensen ook vaak aparte objectieven om macrowerk mee te doen en aparte objectieven om portretten mee te schieten.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

@Deos.....
Hier heb ik wat aan!
Thanks!

(aan de rest ook hoor :wink: )
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Da's een kleine moeite. :-)

Lees nog wel even wat reviews over de desbetreffende objectieven, dan weet je ook direct wat de sterktes en beperkingen zijn. Maar zoals gezegd: alles is een compromis.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Als onderwerpen geef je aan portret, macro en landschap.

Over portret het volgende: is de afstand tot het model te kort, dan krijg je vertekening, te zien aan te grote neus t.o.v. oren. Bij portetfotografie laat ik de gekozen brandpuntsafstand afhangen van vorm van het gezicht. Meestal kom ik op, omgerekend naar APS-C sensorformaat, op 85 of 100 mm uit. Ik vind in veel gevallen 60 mm te kort.

Een macro foto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit dan gemaakt met 100 of 150 mm. Meestal vind ik het pespectief bij een wat langere brandpuntafstand fraaier en kies eerder voor 100 of 150 mm dan voor 60 mm.

Hark je bovenstaande bij elkaar dan is een 100 mm macro voor jou geen verkeerde keus.

Als laatste landschapsfotografie. Lastig is dat de ene landschapsfotograaf zweert bij een grote beeldhoek, denk daarbij aan een Canon 10-22, en de andere landschapsfotograaf werkt juist met een telelens....

Mijn tip: leen eerst van kennis een camera + wat lenzen. Ga er een weekendje mee spelen!
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Indien je nu al weet dat je FF gaat, schaf dan op zijn minst EF (indien mogelijk L) lenzen aan want daar draait het dan toch op uit.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS is hier nieuw. Om dan meteen FF aan te smeren lijkt me niet handig. FF biedt maar in beperkt aantal gevallen een meerwaarde.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

OW het zeker niet de bedoeling iemand iets aan te smeren.

Mijn intentie is voor jezelf al een aankoopbeleid in gedachte te hebben. Dan is het makkelijker groeien en hoeft je niet ineens een 180° ommezwaai te maken.

TS begint zelf over 5DmkII en III.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS heeft het ook over een 'beperkt budget'. Een 150 mm maco is duurder dan een 100 mm macro. Een Canon 10-22 mm supergroothoekzoom is goedkoper dan een Canon 16-35 mm II.

De wens om 'het in 1 keer goed te doen' begrijp ik. FF is echter alleen zinvol als je als fotograaf in staat bent de meerkosten en het extra gewicht van FF om kan zetten in mooiere platen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Ik ben het helemaal met je eens, maar gewoon niks kopen en sparen is ook een optie.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Door niks te kopen en wel te sparen komt TS er niet achter welke apparatuur bij zijn stijl van fotografie past tenzij hij gaat lenen/huren.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

annoh schreefCOLONTS,
Als onderwerpen geef je aan portret, macro en landschap.

Over portret het volgende: is de afstand tot het model te kort, dan krijg je vertekening, te zien aan te grote neus t.o.v. oren. Bij portetfotografie laat ik de gekozen brandpuntsafstand afhangen van vorm van het gezicht. Meestal kom ik op, omgerekend naar APS-C sensorformaat, op 85 of 100 mm uit. Ik vind in veel gevallen 60 mm te kort.

Een macro foto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit dan gemaakt met 100 of 150 mm. Meestal vind ik het pespectief bij een wat langere brandpuntafstand fraaier en kies eerder voor 100 of 150 mm dan voor 60 mm.

Hark je bovenstaande bij elkaar dan is een 100 mm macro voor jou geen verkeerde keus.

Als laatste landschapsfotografie. Lastig is dat de ene landschapsfotograaf zweert bij een grote beeldhoek, denk daarbij aan een Canon 10-22, en de andere landschapsfotograaf werkt juist met een telelens....

Mijn tip: leen eerst van kennis een camera + wat lenzen. Ga er een weekendje mee spelen!

@ annoh:
Bedankt voor de info. helder en duidelijk!
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Misschien een raar idee, maar waarom begin je niet met een 550D/600D met een 18-55 kitlens (wide & portret) - ben je voor 600 euro klaar en maakt net zo'n goede foto's als de 7D (zolang je niet snelle sporten fotografeert ^^). Biedt voor een beginner genoeg uitdaging ( niet op automatisch zetten!), dan leer je de camera beheersen en als je het echt leuk vindt, weet je ondertussen ook wat je wilt, nodig hebt, en waarop je moet letten (fullframe? sport? tele? meer portret? landschappen?). Dan koop je dan een andere camera (en de oude gaat op marktplaats weg voor 75% van de aanschafprijs).
Kerelp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 00:42
WoonplaatsCOLON Veldhoven

rboerdijk schreefCOLONMisschien een raar idee, maar waarom begin je niet met een 550D/600D met een 18-55 kitlens (wide & portret) - ben je voor 600 euro klaar en maakt net zo'n goede foto's als de 7D (zolang je niet snelle sporten fotografeert ^^). Biedt voor een beginner genoeg uitdaging ( niet op automatisch zetten!), dan leer je de camera beheersen en als je het echt leuk vindt, weet je ondertussen ook wat je wilt, nodig hebt, en waarop je moet letten (fullframe? sport? tele? meer portret? landschappen?). Dan koop je dan een andere camera (en de oude gaat op marktplaats weg voor 75% van de aanschafprijs).
Ja, indd daar heb ik ook aan zitten denken, maar toch op een of andere manier wil ik dat niet. (zal ook wel stukje ego zijn haha)
Nou, ik heb in het verleden wel camera's gehad en nog. Dus helemaal nieuw ben ik niet. Maar echt goed geïnvesteerd heb ik nooit. Iig nooit een camera gehad met verwisselbare objectieven.
Ik heb nu een fuji finepix, al een oudere weliswaar, maar ben wel enigszins bekend met fotografie.
Maar ik wil nu s een goeie! Ik weet dat ik een dure smaak heb en het kan iedere keer duurder.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar