StitchAssist Panorama mode voor 60D, idem HDR

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
62peter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 23:40

Sinds een jaar heb ik de 60D omdat ik de kwaliteit van een spiegelreflex miste tov de kleine handzame camera's, in mijn geval de a720is. Wat me verbaasde is dat deze geen StitchAssist Panorama mode heeft waarmee je de volgende foto goed op de voorgaande kunt laten aansluiten via het camerascherm.
Vraag: bestaat er additionele software waarmee je deze functionaliteit in de camera kunt uploaden. Een panoramafoto is dan wat makkelijker te maken dan steeds het statief te moeten opstellen ....

Idem voor HDR processing binnen de camera. Ben een luie fotograaf tav. veel tijd achter de laptop doorbrengen achteraf.

BvD, Peter
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Als ik een panorama foto wil maken, dan zorg ik voor 1/3 overlap met mijn vorige foto.
Is de panorama erg gedetaileerd (bos, struiken) dan overlap ik 1/2.
Ik maak me geen zorgen of mijn camera nog wel recht staat t.o.v. de vorige foto, dus ook zonder statief ga ik gewoon aan de slag.
(of ik ben te lui om terug naar de auto te lopen en mijn statief te pakken ;))
Ik probeer wel zoveel mogelijk mijn camera het draaipunt te laten zijn. Een klein beetje achterover leunen en vervolgens de draai maken vanuit de heupen en niet vanuit de schouders/nek.

Thuis gekomen (achter mijn laptop) sleep ik alle foto's in Microsoft ICE.
ICE maakt er dan een mooie panorama van.
De volgorde van foto's is niet zo heel relevant. Je kunt van links naar rechts of van rechts naar links, of met een langgerekte S beweging je onderwerp 'bedekken'.
Je hoeft je ook niet te beperken tot een rechte band. Zolang de overlap met de overige foto's groot genoeg is, kan ICE alle foto's netjes aan elkaar plakken. ICE doet dat verbazingwekkend goed.
StitchAssist heb ik dus nog nooit nodig gehad. Ik crop achteraf wel, als dat nodig is.
Ik zet vervolgens de JPG kwaliteit schuif op 100% en sla het resultaat op (Export to disk).

Het leuke van Microsoft ICE is dat het gratis is en dat het ook RAW files (.CR2) accepteert en dat er een 32bit en 64bit versie van is.
http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... s/ivm/ice/
Het nadeel is dat je niet handmatig referentie punten kunt opgeven als je dat zou willen.
Een ander nadeeltje is dat de JPG slider standaard op 80 staat, die moet ik dus elke keer weer naar 100 schuiven.
(of ik ben te lui om er achter te komen hoe dat wel kan :))

HDR is een andere tak van sport, daar mag iemand anders iets over zeggen.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat werkt soepel.
Ik ga het plaatsen in software, enz. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
62peter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 23:40

Wow ! Die MS ICE kende ik niet.
Mooi/makkelijk programma en fijn dat je de foto's zowel in X als Y-richting kwijt kunt, ipv. alleen in X.

Heb inmiddels Luminance HDR gedownload. Nog niet geprobeerd.
Zijn er beter alternatieven ?
Gebruikers-avatar
JanCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 21:52
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik gebruik Photomatix pro 4.0.2.
Werkt voor mij erg makkelijk en snel.
Goed negatief kan positief uitpakken!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar