Overschakelen van Canon naar ..., wat denken jullie daarvan?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi Canon fotograven,

sinds begin van mijn spiegelreflex ervaringen heb ik genoten van Canon materiaal.
Beginnend met een 350D naar een 40D om door te stoten naar een full frame, de 5D Mark II.
Maar langzamerhand vindt ik het wel genoeg. Ik vindt 't spul te groot, te zwaar, te opvallend, te opzichtig. :(
Ik ben nog wel helemaal verzot van het beeldmateriaal. :D

Nu zit ik te denken aan een overschakeling naar ook een verd... goede andere kameracombi.
Alleen is die 1/3 tot 1/2 kleiner van omvang, grootte en is het geheel minstens de helft lichter.
'K durf 't bijna niet te schrijven... :oops:
Ik wil overschakelen naar een Olympus OM-D E-M5 systeemcamera.
Tesamen met de standaardlens, de Panasonic 12-35 F2.8, Olympus 45 mm F1.8, Olympus 40-150 en Panasonic 100-300.
Test (studio) en praktijkfoto's wijzen in mijn ogen uit dat ik qua kwaliteit maar zeer weing of nihil inlever.
Ook op hogere en hoge Iso's staat de Olympus z'n mannetje.
Handelbaarheid (instellingsveranderingen) is minder, werkt wat omslachtiger dan met de 5D.
Daarnaast weegt de hele Olympus combi met alle lenzen maar amper wat m'n 5D body + m'n 70-300 L lens samen weegt... :mrgreen:

Ík denk dat ik hier niet zo'n slechte move mee maak, wat denken jullie?
Zo, gaan me nu maar "doodschieten"... :shock:

Groet.
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Ik zeg doen, goed voor de economie en goed voor de tweedehands handel.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Om exact dezelfde redenen heb ik recentelijk een vergelijkbare overstap gemaakt, enkel ben ik nog wat extremer gegaan omdat ik naar Fujifilm X100 ben overgestapt die een vaste lens heeft. Ik had geen zin meer om een tas met spullen mee te sjouwen en meer bezig te zijn met het kiezen en wisselen van lenzen, dan met daadwerkelijk fotograferen. Met deze camera is me dat gelukt met behoud van beeldkwaliteit!

Bij de set die jij beschrijft hou je die ellende en het zal je net zo beperken als met je huidige set, behalve dan dat het iets minder weegt. Zelf zou ik dan eerder kiezen voor een goede zoomlens of eventueel 2 primes, maar niet meer dan dat, anders sjouw je als nog die grote tas mee.

Over de camera:
De E-M5 krijgt zeer goede recensies en fotokwaliteit schijnt tot de beste te horen, bediening van de belangrijkste functies gaan net als bij een 5D, dus daar mis je ook niets. Wat wel erg wennen zal zijn is de elektronische zoeker die alhoewel van een uitstekende kwaliteit is toch enige gewenning vraagt.
Laatst gewijzigd door 1 op bobvanduin, in totaal 21 keer gewijzigd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

30645

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een Minox, da's pas onopvallend :mrgreen:

Het is waar, een echte DSRL is zwaar.
(Daarom ga ik voor het alledaagse loopwerk de 40mm pancake op m'n 5DII zetten).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik gebruik een Sony Nex 5 met een Sigma 19/2.8 als ik geen DSLR wil meeslepen. Ik zeg doen.

Maareh, ik vind alleen dat de sensor van m4/3 weer kleiner is dan APS-C en ik houd van FF. maar als het voor jou niet uitmaakt, dan is de OM-D volgens alle reviews een goede keuze.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Het schijnt een leuke camera te zijn, maar zoals hierboven gezegd heeft hebben ze beide voor en nadelen. Je zegt dat je op ff schiet, dan ga je sommige dinge, scherpte diepte enz, missen.
Ik denk dat je bij jezelf even moet kijken wat jij belangrijk vind en waarom je naar ff bent gegaan.
Het grootste voordeel is dat je weer opnieuw kan beginnen met verzamelen van lenzen en andere dingen voor bij je camera ;)
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Is het niet meer dat je een beetje verliefd geworden bent op dit toestel, even eerlijk zeggen ?

dat zou de juiste reden zijn nl, voor net dat beetje minder gewicht zou ik het niet doen, wel voor de gevoelsredenen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ook ik denk wel eens aan andere systemen met als voordeel de vermindering van het gewicht.

Edoch, ik werk vaak bij nageneg volle lensopening, 3.2 o.i.d. bij de 70-200 2.8 II. Stap ik over naar een kleiner sensor formaat dan zal ik veel lichtsterkere objectieven moeten hebben om even weinig scherptediepte te krijgen......
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Had ik dit eerder geweten, dat met gewicht sleuren niet altijd even prettig kan zijn, had ik m'n postzegelverzameling nooit ingeruild voor Canon-stuff! :mrgreen:
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nu schat ik dat rondsjouwen met een postzegelverzameling ook vermoeiend is :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

En daarbij heb je dan alleen maar afbeelding op postzegelformaat.. Niks geen mooie vergrotingen voor boven de bank :)
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Heel vroeger waren postzegels nog wat waard, tegenwoordig kan je beter beleggen in Canon stuff :D :D
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,
Closeshooter schreefCOLONIs het niet meer dat je een beetje verliefd geworden bent op dit toestel, even eerlijk zeggen ?
dat zou de juiste reden zijn nl, voor net dat beetje minder gewicht zou ik het niet doen, wel voor de gevoelsredenen.
Je hebt een klein beetje gelijk.
De cam is ook verd... mooi, nietwaar...?
Maar het gewicht en de grootte zijn tóch de belangrijkere punten.
Daarnaast moet de beeldkwaliteit ook goed blijven.
Hier enkele voorbeelden:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... um_id=2789" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben zeer tevreden tot nu toe.

Groet.
Ad
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ben zelf ook verliefd geworden op dit cameraatje, hij is bloedmooi, zou liefste ook alles inruilen en met Olympus aan de slag gaan, had dit vroegr ook al, had toen juist een Canon A1 plus AE1 gekocht met wat lenzen erbij, komt een vriend van me met de Olympus OM-2 aanzetten, ook toen had ik het gevoel ik wil Olympus, heb toen ook een OM-1 erbij gekocht.

Maar als ik vandaag de dag dit moet gaan doen en alle lenzen terug wil hebben die ik nu ook heb kost me dat een godsvermogen, geen probleem als ik er op vooruit zou gaan, maar ik ga er in vergelijking met een 5D mark 2 op achteruit (niet dat ik het 1-2-3 zal gaan merken, maar toch..), comfort en looks gaan alleen maar vooruit.

Maar als ik het goed begrijp is het geen keuze meer voor jou, maar je bent er al mee aan de slag ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor de lol zou ik wel een Leica willen hebben.
Niet voor de kwaliteit van de opnamen, maar gewoon voor de heb.
Mechanisch zijn Leica's buitenaards.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

+1
zit regelmatig te neuzen naar Leica, maar niet alleen de mechaniek is buitenaards ook de prijzen nog steeds.
Blijft nog steeds een magische naam.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,

de voorbeelden die ik hier heb staan zijn verkleind en daardoor niet zo scherp meer.
Hier zie je het grootteverschil tussen een 5D en Oly Om-D:
http://www.flickr.com/photos/ad_b/75082 ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
(gemaakt met m'n telefoon... daarom zijn fotocamera's nog interessant...)
Een simpel voorbeeld met 45 mm lensje:
http://www.flickr.com/photos/ad_b/75082 ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele voorbeelden met de Panasonic 100-300 lens, vergelijkbaar met 200-600 (!!) op 35 mm of Full Frame:
http://www.flickr.com/photos/ad_b/75082 ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/ad_b/75082 ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/ad_b/75082 ... otostream/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo ziet het er beter uit.
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zo, wist niet dat het verschil zo groot was, wat een schatje !!

Begin nu toch ook erntig te twijfelen :?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb te grote handen voor zo'n camera :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar