dagje blijdorp

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Vandaag dus voor het eerst naar Blijdorp geweest. Een enerverende belevenis om daar plaatjes te schieten. Volgens mij "the place to be" al je je camera wil leren kennen.

Een paar resultaten, nog geheel onbewerkt wil ik toch even laten zien. Heb alles in RAW en Jpeg geschoten, dus er kan nog wel wat.
Vooral de belichting viel erg tegen, scherpe zon en donkere ruimtes afgewisseld, gaas of glas ervooretc. maar ik heb er veel plezier aan beleefd.

1

30614

2

30613

3

30612

4

30611

5

30610

6

30609

7

30608

8

30607

9

30606

10

30605

Sta natuurlijk open voor elke vorm van commentaar!
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Even heeeel snel en beknopt mijn bevindingen:

1. Had me hier meer gericht op een detail (een kop van een leeuw of zo) want ik vind de boom op de voorgrond storend.
2. Kan er naast zitten maar hier lijkt de scherpte niet op het oog te liggen.
3. Leuke foto, weinig op aan het merken (misschien de ogen in photoshop even schoonmaken ;)).
4. Leuke compositie alleen jammer dat de rechter giraf er niet in zijn geheel op staat (daarnaast iets te krap gekaderd boven zijn rug + storend blad / hoorn / iets bij zijn achterpoot).
5. Een 10, niks aan doen. Goede foto!
6. Storend gras op de voorgrond + andere vogel? links boven. Daarnaast vind ik de houding van de vogel niet interessant.
7. Iets te donker denk ik?
8. Mooi foto alleen jammer van het touw over de kop van de 2e aap..
9. Leuke foto alleen de koop van de struisvogel vind ik net iets te donker. Als deze in RAW geschoten is, is deze nog wel te redden.
10. Zonder het storende gras op de voorgrond had dit een pracht foto geweest.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Stafford,

bedankt voor je antwoorden/opmerkingen. Ben het volledig eens met de door jou aangegeven punten.
Zoals gezegd, ze zijn nog geheel onbewerkt en ik zal dus flink aan de slag gaan met croppen en belichten. Sommige dingen zijn helaas niet te voorkomen doordat er, zoals al aangegeven, gaas of glas tussen zit.
Wat de vis betreft: ik vond het gewoon een uitdaging een bewegend voorwerp, achter glas met dus de nodige reflectie, proberen op de plaat te krijgen.
Focussen is een probleem dat ik vaak tegen kom. Ik moet me echt wat meer gaan verdiepen in scherpstellen maar ook de meetmodi begrijp ik niet helemaal. Zie vaak geen verschil in dezelfde foto's gemaakt op bv. gewogen gemiddelde en meervlaksmeting.
Ben, zoals gezegd, echt bezig de mogelijkheden van de camera en de lenzen te verkennen. Eigenlijk zoek ik iemand waarmee ik een een dagje of zo kan meelopen... Als je je aangesproken voelt, graag 8) , voor de afstand hoef ik het niet te laten.kom zelf uit Vlissingen en heb je site al vaker bezocht en weet dus een beetje waartoe jij in staat bent.

Zoals gezegd, ik zal vanavond een aantal foto's gaan bewerken. Ben zelf iemand die meer geboeid is door portretten maar door het net te korte bereik was dit in de meeste gevallen niet mogelijk. Zal eens kijken wat er gebeurt als ik dingen ga bijsnijden.

Nogmaals dank!
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

leuke reeks hoor... ik vind vooral het stokstaartje erg leuk... alsof hij er voor gaat staan..
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik ben aan de slag gegaan met verschillende foto's, de meeste gecropped tot portret omdat er anders teveel "rommel" op de achtergrond stond.
Wil ze toch even laten zien om te horen wat er aan te verbeteren valt...

Alvast bedankt voor het kijken!

1

30671

2

30670

3

30669


4

30668

5

30667

6

30666

7

30665

8

30664

9

30663

10

30662

Nogmaals dank en laat maar horen... Ben niet bang :D
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Iemand?... Excuses voor mijn gebrek aan geduld :oops:
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
labski
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2012 21:04

Ik heb geen ervaring, dus geen toegepaste kritiek :)

Maar wilde wel even kwijt dat ik de 2e set mooi gemaakt vind, vooral nr 8.
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Aangezien er op de eerste reeks al per foto commetaar is gegeven, richt ik mij alleen op de tweede reeks.
Mijn commentaar met betrekking tot de tweede reeks:

Foto 1: Erg goed gelukt :)
Foto 2: Jammer dat er een stukje van de gorilla overbelicht is.
Foto 3: Leuke foto
Foto 4: Leuke foto, maar jammer dat je het hek op de achtergrond ziet.
Foto 5: Staat er erg leuk op, jammer alleen van de ruis.
Foto 6: Een deel is in de zon en een deel in de schaduw. Zou leuker zijn geweest als of alles in de zon is of alles in de schaduw.
Foto 7: Klein beetje overbelichting op de witte stukjes.
Foto 8 t/m 11: Leuke foto's

Over het algemeen vind ik de foto's goed gelukt. De foto van de tijger vindt ik het mooist.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank voor jullie commentaren.
Kan me helemaal vinden in de opmerkingen.
Ik vond het heel erg moeilijk om zwart-witte onderwerpen goed te belichten. Ik moest sowieso de meeste foto's onderbelichten i.v.m. de nogal scherpe zon. Foto 7 was helemaal een probleem omdat deze aap achter gaas zat waar ik dus doorheen moest schieten...
Als iemand een tip heeft wat ik eventueel aan mijn instellingen kan wijzigen om de belichting bij dit soort onderwerpen beter te krijgen hoor ik dat heel graag;
Ik wil nl. snel nog eens terug om verder te oefenen.
De ruis bij nr. 5 heb ik geprobeerd met dpp weg te werken maar dit is helaas nog niet gelukt zoals ik het wilde.
Zal me, zoals gezegd, eens wat gaan verdiepen in ps 10 om te kijken of het daarmee beter lukt. De afbeelding is natuurlijk flink gecropped. Zal dus met het raw-bestand aan de gang gaan (1e keer in ps).

Nogmaals dank en laat de tips maar komen!
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi fred6,

Zie nu pas je toevoeging maar sluit me voor het overgrote deel aan bij het commentaar van Rubikcube.
Al wil ik bij foto 1 nog even opmerken dat het jammer is van de takjes voor de kop van tijger (sorry ben een perfectionist ;)).
Maar moet zeggen dat ik de tweede serie al stukken beter vind dan de eerste.

En wat de belichting betreft zit je denk ik wel goed.
Je zit nu eenmaal vast een een bepaald dynamisch bereik en dan moet je kiezen tussen over of onder belichten.
Onder belichten is dan eigenlijk de enige goede keuze.
Als je in RAW schiet valt er vaak nog wel iets van detail terug te halen + overbelichte delen vallen meer op (zijn meer storend) dan onderbelichte delen.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van je histogram in de gaten houden (los van welke meet methode je ook gebruikt).

En als je geen compromissen wilt sluiten moet je doen wat ik (zoveel mogelijk) doe en dat is 's middags geen foto's nemen maar vooral 's ochtends en 's avonds op pad gaan.
Neem b.v. zo'n dag als vandaag, je weet gewoon 100% zeker dat je het moeilijk gaat krijgen met je belichting.
Al besef ik dat dit voor 'mijn tak van sport' (lees: landschapsfotografie) makkelijker is dan bij foto's in de dierentuin omdat je nu eenmaal vast zit aan openingstijden.

Mvgr,

Gerard (Stafford ;))

Ps, bedankt voor het aanbod om mee te gaan maar ga tot mijn spijt moeten weigeren.
portretfotografie (of het nu van mensen of dieren is ;)) is niet mijn ding.
Daarnaast heb ik uit een stukje zelfbescherming (zodat ik niet heel m'n leven door een zoeker kijk) me ooit eens voorgenomen om me zoveel mogelijk te beperken tot Zeeland.
Is ook wel zo leuk voor mijn vrouw en zoon ;).
Maar ik zie op dit forum genoeg foto's die in blijdorp genomen zijn dus je gaat vast wel iemand vinden.
Voel me overigens vereerd dat je al eens op mijn site bent geweest.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Gerard,

Bedankt voor je input.
Het is idd. jammer dat je op plekken als deze gehouden bent aan openingstijden, maar daar moet ik het maat mee doen (of een bewolkte dag uitzoeken)...

Wat het takje voor foto 1 betreft... Ik durfde het niet aan om het even aan de kant te duwen. Hij/zij keek net iets te verliefd en er zat ook een nogal dikke glasplaat tussen.

Histogram bekijken is natuurlijk altijd de beste optie, maar, voor een beginner eerst iets dat je goed moet leren. Komt nog bij dat je op sommige momenten hoofdzakelijk bezig bent met het op de plaat krijgen van het onderwerp zonder dat het wegloopt... Voor het leerproces hiervan zal ik me eens bezighouden met stilstaande onderwerpen en/of landschappen. Dat leidt net wat minder af...

Verder ben ik zelf ook niet ontevreden over deze serie.

Nogmaals dank voor je commentaar en hulp.

O ja, begrijp helemaal wat je bedoelt met niet de hele tijd door de zoeker te willen kijken.... Tjonge, wat is dit verslavend. Af en toe de camera thuislaten is voor mij ook de enige bescherming...

Groetjes,


Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar