Witte lucht in Pienza

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Oke beste mensen, ben net terug uit Toscane. Het was daar erg heet zodat de luchten van deze foto's wit geslagen zijn. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe je deze witte lucht weer acceptabel blauw krijgt. Ik gebruik zelf sinds kort Adobe Photoshop CS Nederlands talig.

Veel succes .

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1359[/img]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Das weinig stap voor stap :) Maar daar zijn meerdere opties voor. Wil je de lucht egaal blauw? Wil je de lucht van een andere foto die wel oke is en erbij past, erin? Acceptable blauw is een rekbaar begrip.

Als je en shot hebt met een lucht die erbij past, dan stapel je de foto's in 2 layers. Onder licht de lucht variant, boven de foute luchtfoto. Dan gum je uit de bovenste laag de lucht weg. Dat kan met een toverstafje, of een selectie tool en dan knippen, of met een gummetje.

Je kan ook met je toverstafje de lucht selecteren en deze een ander kleur geven (emmertje) of een verloop (gradient).

Het is maar wat je wil. Je kan ook proberen om de foto ( als ie in raw is genomen) naar jpg te transformeren met een onderbelichtings faktor 2. Dan wil er wel eens een goed lucht terug komen. Dan maak je 2 versies in je raw conversie en die leg je weer op elkaar.

Kro
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Ik ben niet zon PS mens meer van PSP.

http://www.300d.nl/forum/album_pic.php?pic_id=1371

Kro
Ik ben dom, krijg het aan mekaar plakken van links niet voor elkaar. Wijs me de weg :)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

hoe ziet deze eruit
Mart

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1372[/img]
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
60 Yen

De lucht bij Mart is geloof ik iets te donker, of niet? Het staat wel leuk...

Ik vind de eerste ook gewoon erg mooi hoor...
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

60 Yen schreefCOLONDe lucht bij Mart is geloof ik iets te donker, of niet? Het staat wel leuk......
Dat noemt men een donkere lucht :?
Of te wel een schip met zure appelen haha

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
60 Yen

martmarbus schreefCOLON
60 Yen schreefCOLONDe lucht bij Mart is geloof ik iets te donker, of niet? Het staat wel leuk......
Dat noemt men een donkere lucht :?
Of te wel een schip met zure appelen haha

Mart
Ik heb toch nog altijd liever zoete appels... :wink:

Ach, ik weet 't ook niet :(
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ik was vergeten erbij te zetten wat ik heb gedaan.

Eerst een foto met een hele mooie lucht gezocht

Ik heb met psp8 de witte vlakken, in de te bewerken foto, geselecteerd De selecties met 1 pixel uitgebreid en met de kloonpenseel heb ik de lucht overgebracht

het selecteren heb ik met selectie uit vrije hand gedaan met de instelling van punt tot punt.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
QTIP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2004 14:08

Ik vind het mooi gedaan Mart.
Echt een stoere foto is het nu.

Het enige wat ik een beetje ongeloofwaardig vind is dat je een "fikse" bewolking hebt en een shaduw van het gebouw.. Tikje vreemd..
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

vind ik ook , maar het heeft ook weer wat
want de bewolking is in aantocht

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Hier nog een keertje, maar dan met een mooie licht bewolkte lucht
De zon doet ook een beetje mee en zorgt voor een mooie diafragma reflectie.

Mart

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1392[/img]
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
60 Yen

Deze is beter kwa realisme, alleen is de hoek van de schaduw niet goed ;)
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Na aanleiding van wat tips ben ik er achter gekomen dat ik zelf ook niet echt fout zat met mijn gedachtens. Hierbij mijn eigen creatie, graag ontvang ik hierover enige kritiek ook negatief dus als dat zo zou zijn (dat beschouw ik als een leermoment).

Mensen bedankt

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1415[/img]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

airmax schreefCOLONNa aanleiding van wat tips ben ik er achter gekomen dat ik zelf ook niet echt fout zat met mijn gedachtens. Hierbij mijn eigen creatie, graag ontvang ik hierover enige kritiek ook negatief dus als dat zo zou zijn (dat beschouw ik als een leermoment).

Mensen bedankt

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1415[/img]
Netjes gedaan, maar het kan mooier
Je ziet ziet hoe gemakkelijk dat dat gaat
1 opmerking
als je selecteert, dan kun je het beste het geselecteerde vak uitbreiden met 1 pixel om zo geen lichte randen meer te krijgen.
De meeste tijd gaat hem in het precies selecteren zitten.

Zie mijn kritiek met een glimlach

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Goed op de randjes letten. Als je handige wil weze ;) dan kan je natuurlijk bij moeilijke stukjes een wold gruiken, dan hoef je nioet zo percies te werken. Als je een dergelijke bewerking wil gaan afdrukken, mn groot, dan moet je echt HEEEL percies werken. je ziet vaak in een print dingen die je maar met moeite op het scherm herkend. Dusse, netjes werken ;)

Andersom laat ik er vaak ook wel wat foutjes in zitten. Is het meteen duidelijk dat ik er aan geprutst heb. Maar als je deze klus goed doet ziet niemand het, en hoef jij alleen dat te weten ;)

Good job
Kro
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
BeeJee
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 18:01
WoonplaatsCOLON Rijssen
CONTACTCOLON

martmarbus schreefCOLONHier nog een keertje, maar dan met een mooie licht bewolkte lucht
De zon doet ook een beetje mee en zorgt voor een mooie diafragma reflectie.

Mart

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1392[/img]
Deze is mijns inziens het beste, goed gelukt.
BeeJee
-------------------------------------------------------
Proper Planning Prevents Poor Performance
60 Yen

Als ik kijk naar de schaduw, dan staat de zon hoog. Of zit ik nou dom te [censored]? Voor de rest vind ik de bewerkingen wel mooi. Die ene van martmarbus (het schip met zure appels ;) ) is ook erg mooi.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

60 Yen schreefCOLONAls ik kijk naar de schaduw, dan staat de zon hoog. Of zit ik nou dom te [censored]? Voor de rest vind ik de bewerkingen wel mooi. Die ene van martmarbus (het schip met zure appels ;) ) is ook erg mooi.
Ik wilde nou eenmaal een schittering van de zon erin zetten.
Dat de schaduw verhouding niet klopt, is zo.
Maar om die schaduw nu weer te bewerken, leek me geen goed idee

Het gaat ook om het idee dat je zoveel mogelijkheden hebt om een plaatje te bewerken.
Het houdt niet op bij een beetje contrast en helderheid bewerken.
Zo kun je ook een leuk lijstje eromheen zetten
Mart

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1420[/img]



Het schip met zure appelen is verder gevaren.
Hing gisteren nog even boven Den Helder en hangt nu ergens boven Zuid-Limburg.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar