Voordelen batterijgrip en vraag over statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bellisimo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2007 20:40

Zelf heb ik eigenlijk altijd zonder batterijgrip gewerkt, omdat het extra gewicht me een nadeel leek. Toen ik laatst aan het praten was met een fotograaf zei hij dat hij zijn batterijgrip absoluut niet meer wilde missen. Daarom vroeg ik me af wat de voordelen nu zijn.

Daarnaast ben ik rond aan het kijken voor een leuk statief. Niet te duur, maar wel (redelijk) goed van kwaliteit. Hier nog tips voor? :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

batrijgrip is vaak erg persoonlijk, de een heeft wat grotere handen en vind dit fijner vasthouden, de ander gebruikt vaak zware lenzen en met een grip is het geheel meer in balans, de ander vind meer power belangrijk (al vind ik dit niet echt een reden, extra baterij past ook in elke broekzak), maar grootste voordeel vind ik persoonlijk de vertikale ontspanknop, vooral bij poretten, waar je vaak staand fotografeerd erg handig.

Statieven heb ik weinig kaas van gegegeten, omdat ik deze krebgen nooit gebrui, heb er welliswaar 2, beide van Red-Ged, eentje voor niks bij een Abo van Zoom, de ander in een gekke bui aangeschaft, omdat het een mooi ding was, handig stevig en klein.
Fotograferen is kijken niet klikken.
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Zelf gebruik ik altijd een grip.
Samen met mijn 70-200 F4 lens is het geheel beter in balans bij gebruik.
Als ik de camera op mijn linker hand zet dan is de zoom ring makkelijker te bedienen. Zonder grip zou ik dichter op de lens zitten en meer om de lens heen grijpen i.p.v. er op.
Tijdens het fotograferen (en rond lopen) heeft de pink van mijn rechterhand nu wel een plaats om te rusten. In de 'hoek' van de grip valt hij goed op zijn plaats.
Deze twee zaken zorgen er voor dat de 'handling' van de camera beter gaat, maar dit is natuurlijk zeer persoonlijk.
De extra accu geeft mij ook de mogelijkheid om de hele dag door te fotograferen zonder dat ik mij druk hoef te maken wanneer ik van accu moet verwisselen.
(uiteraard heb ik in mijn broekzak twee reserve accu's en geheugenkaarten zitten)
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Noodzaak/behoeft aan een grip is ook afhankelijk van de grootte en het gewicht van de camera.
De x000D en x00D camera's zijn vrij klein en licht. Een grip zorgt voor houvast en stabiliteit.
De xD camera's zijn een stuk groter en zwaarder. De noodzaak/behoefte van een grip is hier een stuk minder.

Hans.
Jaapcon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 13:44

Ik gebruik altijd een grip onder mijn 50D, voordelen betere balans, tweede verticale ontspanknop en prettiger vasthouden. Gekocht op marktplaats en geen moment spijt van gehad.

Wil niet meer zonder.
Anoniem 3

Ik heb onder mijn 60D een Phottix-grip.
Balans is beter, houvast is beter, tweede ontspanknop is beter...
Maar altijd slecht geladen met één accu. Scheelt in gewicht.
En in noodgevallen te laden met 6 AA-batterijen, overal verkrijgbaar.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Na jaren met een loeizware 1Ds te hebben gefotografeerd (body + batterij 1.6kg) ben ik blij nu een lichtgewicht 5D2 te kunnen gebruiken. Zonder grip, dat maakt de camera weer lomper en zwaarder.

Maw, het is een persoonlijke keuze :wink: ik vind een camera met grip overigens ook niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb afgelopen week ook een grip besteld.
Hoorde ook dat het erg fijn is dus ben benieuwd.


Qua statief heb ik nu een vol carbon versie.

Een Vanguard alba 254cp(geloof ik zo uit me hoofd).
Heb voor carbon gekozen omdat het erg scheeld met dragen.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik vind een grip heerlijk. Ligt de camera bij mij veel beter in de hand.
Ik heb normaal een 50D met grip, helaas ligt die nu bij Rofa ter reparatie, en heb nu tijdelijk een 400D te leen zonder grip.
Dat is best even wennen, zeker met m'n 70-200 f2.8 erop.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

SanderL schreefCOLONNa jaren met een loeizware 1Ds te hebben gefotografeerd (body + batterij 1.6kg) ben ik blij nu een lichtgewicht 5D2 te kunnen gebruiken. Zonder grip, dat maakt de camera weer lomper en zwaarder.

Maw, het is een persoonlijke keuze :wink: ik vind een camera met grip overigens ook niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
typisch is dat, heb dit ook, heb een 1D en een 5D en ik ben blij dat ik de zware grip eraf kan halen en zo een compacter toestel in mijn handen heb, dit gedrag zie je vaak bij 1D bezitters
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar