Actieve vulkanen: Etna en Stromboli

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Sinds het eerste bezoek aan de Etna zijn mijn vrouw en ik gefascineerd geraakt van vulkaanuitbarstingen. In 1999 stonden we ergens op 2500 meter hoogte in een zwart maanlandschap met een gloeiend hete vulkaan onder ons die er complete lavariviertjes uitspuwde. Je kon de hitte van de lava goed voelen .. Als een dergelijke eruptie al een tijdje aan de gang is, kan dit allemaal omdat de vulkaan nu erg voorspelbaar is nu de druk eraf is. Slecht geïnformeerd dachten we dat dit hier altijd wel aan de gang is. Dat is helaas niet zo. Uitbarstingen zijn meestal kort en krachtig van de Etna .. De laatste tijd gebeurt dat weer erg vaak. Vanaf begin 2011 tot nu zijn er 24 uitbarstingen geweest (paroxysms) Toen de druk weer opliep in mei konden en gingen we even heen en weer. Vanaf veilige afstand zijn er waanzinnige foto's maken, zeker met een telelens. Een fotoverslagje:

Afbeelding
1
Een kijkje op Zuidoostflank. (alles met de 5D3 en Zeiss Distagon 21mm)

Afbeelding
2
Rondom de actieve Zuidoost-krater vallen de gestolde lavavlokken. In omringende dorpen loopt de plaatselijke bevolking met parapluutjes als er een uitbarsting is, om zich tegen het grove stof en steentjes te beschermen.

Afbeelding
3
Rond de top met de drie hoofdkraters vallen wat grotere stukken naar beneden, lavabommen genoemd.

Afbeelding
De actieve ZO-krater.

Afbeelding
4
Gedoofde dode kraters aan de Zuid-flank.

Afbeelding
5
Geïsoleerd door de lava blijft de sneeuw liggen, ook onder de lava die er weer op is gevallen. Daar kunnen meters sneeuw onder liggen, daarom moet je dit met een gids doen.

Afbeelding
6

Afbeelding
7

Afbeelding
8
Daar waar rivier en lava elkaar zijn tegengekomen is dit gesteente gevormd door de druk van de ontploffingen. HDR direct uit de camera.

Afbeelding
9
Om een lang verhaal wat in te korten: de Etna ging niet af. Dus een dag late naar Stromboli. Deze vulkaan geeft om het half uur een Strombolische explosie. Dat hij al duizenden jaren, soms wat heftiger dan anders en soms wat langere tijd rust. Hier lopen we rond het eiland om halverwege de top de lava te kunnen zien.

Afbeelding
10
Overdag alleen rook en brokken lava die van de vulkaanhelling afrollen. Vanaf deze foto met de 300 2.8.

Afbeelding
11
De drie kraters staan continu te 'pruttelen' en geven nu en dan een klap. Dat doen ze om en om, soms alledrie tegelijk.

Afbeelding
12
Slechts één kansje gekregen in de late schemer. Er kwam bewolking opzetten vanaf zee. Gelukkig in één keer goed met 20 seconden, ISO 800 en F5.6 vanaf 1000 meter, ongecropt.

In september gaan we weer met wat meer tijd om wat speciaals te doen vanaf kortere afstand. Er is een mogelijkheid om dit geweld schuin van bovenaf te fotograferen vanaf een hoger punt aan de andere kant van de vulkaan. Ondertussen blijven we de Etna dagelijks volgen ...

Grts,

Bas
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Mooie serie!!! :D
Ik ben zelf ook op stromboli geweest maar heb het gespuug helaas niet mee mogen maken...
Lekker heldere frisse foto's heb je gemaakt :)

Groet,
Danny
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Prachtig! Heel mooi weergegeven.

Weer een reisdoel erbij, bedankt. ;-)

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Prachtige serie Bas.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Indrukwekkende oerkrachten en toch actueel. En zoals Barend al aangaf, weer een aanvulling op de wensenlijst van "nog te bezoeken".
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

zweuds schreefCOLONIndrukwekkende oerkrachten en toch actueel. En zoals Barend al aangaf, weer een aanvulling op de wensenlijst van "nog te bezoeken".

En vergeet Pa niet mee te nemen ! :)


Inderdaad indrukwekkende serie , Bas.



-------------
Henk
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

wat een gave foto's van een prachtig gebied volgens mij
dit komt ook maar eens op mijn lijstje van nog te bezoeken punten
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Bedankt voor de positieve reacties tot nu toe! Fotografisch gezien is er véél meer mogelijk. Zelf hadden we daar deze keer de tijd niet voor.

Als aanvulling op het bericht dat ik niet meer kan wijzigen, samen met de tikfouten:
Volgend voorjaar wil ik er georganiseerde trips aanbieden. Mocht je interesse hebben, stuur een mailtje. Zo kan ik een beetje peilen hoeveel interesse ervoor is. Voor een deel zal ik deze trip zelf gidsen en een ander deel laten we aan de locale gidsen over. Voor de rest zal alles voor je geregeld worden tegen een zeer schappelijke prijs. Sicilië is geen gemakkelijk land om iets geregeld te krijgen, dus we gaan zelf nog een keer in september.

Grts,

Bas
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Zie pb.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Geweldige omgeving zeg, prachtige beelden ook. Ik denk dat je de geheimen van dit bewegende vulkaan landschap nog beter en closer in beeld kunt brengen als je er vaker of onder prof begeleiding komt. Dus in die zin is je idee echt wel goed, om anderen het op deze manier aan te bieden.
Vooral niet vergeten te posten volgende keer ;)
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie heldere reeks hoor.
lijkt me een belevenis.
grt,bouk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar