Sun set @ Hoog Buurlo

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Om vier uur ging vanmorgen de wekker, Tijs om op pad te gaan naar Hoog buurlo om de eerste zon vast te leggen met hopelijk wat mist.
Mijn doel van vandaag was alleen landschappen te schieten met mijn 50mm om mijzelf beter bewust te laten maken wat ik wel en niet in beeld wil hebben.

Rond vijf uur was ik op de plek waar ik de ochtend door zou brengen. De lucht was vrij helder op hier en daar wat stapel wolken Over de heide lag een prachtige nevel, Helaas was het licht nog niet optimaal om er mooi foto's van te kunnen maken, veel schaduwen en ik was toch ietsje te laat.

De minuten verstreken en langzaam maar zeker dreef de mist weg.
Maar dan het moment, Het eerste goude paarse licht kwam boven de horizon en ik begon met de hier onder staande opnames.
Helaas duurde dit hooguit +/- 45 minuten voordat de licht helmaal dicht trok waarop ik mijn plan moest aanpassen.
Normaal ben ik niet zo van het HDR maar in deze situatie wou ik het gewoon een poging wagen, Het wolken dek en het licht leende zich hiervoor uitstekend voor.

Hier een klein greep.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Wat een bizarre lucht, echt heel erg mooi! Het zal wel een bewuste keuze zijn maar op sommige platen mis ik toch wat kleur. Zoals plaat 1 in het midden deel (mis hier ook wel wat detail in de bomen links). Foto 4 mist ook wel wat detail in de wolken links, wordt daar wat vlekkerig. Maar al met al prettig om naar te kijken en moet ook genieten zijn geweest om het vast te kunnen leggen.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Je had mooie omstandigheden Rick, alleen vind ik het resultaat toch wat tegen vallen. De foto's zijn erg vlak (weinig contrast) waardoor ze wazig en vaal over komen. Vaak is dat een resultaat van een HDR uitgevoerd met daarvoor bestemde software, ik schat dat je deze gemaakt hebt met Photomatix. Ik weet niet hoe je het uitgevoerd hebt of je met drie verschillende belichtingen hebt gewerkt of een enkele. Zoals ik al meer aangeef probeer eens de verschillende belichtingen handmatig te blenden vaak levert dat een mooier resultaat op dan de HDR software. Als je de oorspronkelijke belichtingen nog heb moet je dat eens proberen

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

mooie serie qua verhaal, plaatjes op zich vind ik mooi, maar ik mis (op mijn scherm) toch behoorlijk wat scherpte, ale foto's zijn 'vlekkerig' (alsof je de vierkante pixels kunt tellen) en missen veel detail en contrast en de genoemde scherpte, ze lijken wazig.

uiteraard ben jij wel eens van het bewerken op deze manier, dus kan het ook nog aan je evt nabewerking liggen (heb je dit bijvoorbeeld bewust zo bewerkt?)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Mooi verhaal maar de foto's vind ik echt minder. Ik zou ze graag in hun originele staat willen zien, waarschijnlijk zijn die prachtig.
De HDR bewerking heeft deze afbeeldingen naar mijn mening geen goed gedaan.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar