Tussen de lijnzaad velden

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Het was een zomers weekje. Ik vind bij foto 1 de kleuren minder sprankelend. Kwam thuis en bijna al dit soort foto,s gemaakt met mijn 18-55 kitlens hebben een soort dofheid in de kleur. Toch vind ik de compo wel leuk.

1

29563

2

29564

3

29565

Dank voor het kijken.

Stefan
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Weet je zeker dat dit in Nederland is? :-)
Ziet er goed uit, misschien inderdaad mist het wat sprankelende kleuren, maar echt niet storend!
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik vind ze heerlijk! Hier word je vrolijk van :!:

Bij de eerste word je zo de foto ingetrokken door de rij bomen. Ik vind hem erg fijn wegkijken.
De tweede en derde had ikzelf denk ik niet allebei geplaatst. Ik vind ze net teveel op elkaar lijken. Als ik dan had moeten kiezen had ik gekozen voor foto twee. De grote wolk die je daar extra hebt voegt meer toe dan het extra stuk geel (wat onderin minder wordt) wat je bij de derde foto hebt.
Uit de twee die ik dan over zou hebben gehouden zou ik niet kunnen kiezen welke mooier is..

Ik zou bijna mijn zonnebril op zetten, ik zit er helemaal in. 8)

Groeten,
Mattie
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Doe geen afbreuk aan je foto's zijn fantastisch alleen de titel klopt niet moet koolzaad zijn.
Lijnzaad komt van de vlasplant.

Gr. Jan
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Heb je ze wel een beetje opgepept in bijv. Lightroom? Dan kun je dat doffe wel wegkrijgen.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Mooie platen. De dofheid vind ik wel meevallen, maar de kleuren zijn misschien in de nabewerking nog wat frisser te krijgen.
Eens met matglas dat je of 2 of 3 had moeten plaatsen. Nu is het enige verschil de plaats van de horizon. Zelf zou ik voor #3 hebben gekozen.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Dank voor jullie feedback.

@Michiel: Nee foto,s zijn in Duitsland geschoten ;)
@Mattie: Heb je gelijk in qua 2 en 3 maar kon dus niet kiezen he :? Wilde jullie mening daarom graag horen.
@ Jan: Koolzaad! hahaha oeps misschien kan een mod de titel veranderen, volgens mij kan ik dat zelf niet meer.
@Gripen: Lightroom gebruik ik niet. Heb ze in photoshop wat opgefrist, zonder te overdrijven, heb nml weleens de neiging om door te schieten.

Waarbij gezegd dat ik foto 2 en 3 met de tokina 12-24 gemaakt, wel precies mooi vind zoals ze nu zijn.

Maar wilde meer close up met de 18-55 zoals foto 1 en heb redelijk dezelfde instellingen gebruikt, maar lucht e.d is uiteindelijk veel doffer en de kleuren zijn minder scherp. Kan het niet precies duiden.
Zaten een paar mooie composities tussen 18-55 beelden, en op het lcd schermpje zagen ze er goed uit. Maar na openen in ps heb ik na veel schuiven en proberen met ps toch niet de kleur en het licht gekregen die ik voldoende vind.
Wat een verschil in kwaliteit er dan in lenzen kan zitten.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Stefan heb je al geprobeerd om mbv curves een bescheiden S curve te maken waardoor er meer contrast in komt. Dat gebrek eraan geeft de wat grauwe indruk. Als ik dat doe op foto 1 verdwijnt er een hoop "grijs" waardoor de foto wat helderder wordt

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Mooie zomerse plaatjes.
Zou misschien ietsjes helderder mogen, maar ondanks dat zien ze er toch kleurrijk uit vind ik.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ow jaaaaaaaa! oeps te enthousiast. Maar heel blij nu. Het werkt inderdaad Laszlo! Dank, dank, zo ga ik het in vervolg doen. Ik wil dan die diepere maar toch ook heldere kleur en gebruik altijd veel helderheid/contrast en loop dan snel tegen te harde kleur of te weinig helderheid aan. De beeld informatie wordt er al snel niet mooier op in ieder geval.
Heb de curve een klein beetje verschoven. Qua test hier het voorbeeld ;) Als het werkt tenminste:

29577

Volgens mij een stuk beter.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ben blij dat je er wat aan hebt gehad. Je moet er een beetje mee (leren) spelen. Wat bedoel je precies met de curve een klein beetje verschoven? Die S curve is meestal subtiel dus een beetje de shadows naar beneden en een beetje de highlights omhoog tot je tevreden bent. Als ik zo kijk denk ik dat je iets te enthousiast aan de shadows hebt getrokken waardoor de voorgrond nu wat donker wordt. Het blijft uit proberen, maar de foto is er zeker op vooruit gegaan.

Succes ermee

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Klopt Laszlo ik had gisteren de curve lijn wat naar beneden gehaald ipv de s vorm. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt. Voor mij een nieuwe manier van werken. Ook in verhouding met het histogram kan ik nu beter zien waar de balans zit. Ik denk dat mijn foto,s er absoluut op vooruit gaan. Ga er voorzichtig aan mee spelen.
Nogmaals dank he.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Kleurrijke foto's....
#1 vind ik spannend vanwege de mooie dieptelijn in de foto...

#2 en #3 zijn lekker kleurrijk, maar qua diepte behoorlijk plat... alles lijkt in 1 vlak te zitten, dat komt omdat de voorgrond niet echt een element heeft wat je de foto in trekt... of bijv. een element wat diepte creëert.



Rob,
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Wat betreft foto 2 en 3 heb je gelijk in Rob. Toch heb ik voor deze abstractie gekozen. Ik heb soortgelijke foto ook met wat voorgrond elementen, bossage en wat bladeren aan de zijkant, zodat je een soort van doorkijk en meer diepte hebt. Maar vind dat wel weer heel standaard. Vond dit beeld dan toch directer, ondanks de geringe diepte.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Nette foto´s, mooie blauwe lucht en mooi geel van de koolzaad, heel geslaagd imo.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar