Saturnus, sterren en een beetje maan

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dezer dagen wordt het niet echt donker meer. Ten minste als je op een enigszins christelijke tijd in je bedje wilt liggen. Een halfvolle maan helt ook niet echt. Toch zijn we er afgelopen zondagavond op uitgegaan. Het blijft leuk om te experimenteren na zonsondergang. Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen.

#1 Ongeveer een uur na zonsondergang. Spica (in het sterrenbeeld maagd) gluurt door de wolk heen. Saturnus staat er boven. Rechts van de wolk is het sterrenbeeld raaf duidelijk herkenbaar.
Afbeelding

#2 Saturnus in het sterrenbeeld Maagd. Het blijft verbazingwekkend hoeveel sterren de camera wel ziet (en jij niet)
Afbeelding

#3 De half volle maan zorgt voor een lekker spookachtig tafereel op een bospad.
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Mooie platen! De 2de en 3de hebben mijn voorkeur.
Vooral de 3de. Die heeft wel iets misterieus met het licht van de maan :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

De derde is fraai! Praesepe (M44) in de Kreeft is mooi te zien.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

het zijn weer 's top plaatjes, Nando! ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Billie-90 schreefCOLONhet zijn weer 's top plaatjes, Nando! ;)

gr. Michel
Dat zie ik als een compliment :wink:

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

wuhahaha
oeps!! mijn excusus!!
Marc bedoel ik dan bij deze!!
maar zie dat inderdaad maar als Compliment aangezien Nando ook echt top plaatjes maakt..
hahahaha sorry nogmaals! :P

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Met name de sfeer van #3 spreekt mij erg aan.... een hele mooie vind ik...

Rob,
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Foto 3 vind ik een hele fraaie.......mooi sfeertje.

Bij foto 1 heb je mooi licht op de wolkenpartij, maar jammer dat de bosrand en spiegeling iets donkerder overkomen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank allen voor jullie reacties.
@BartjeD Ik zal nog eens kijken of ik daar iets aan kan doen. Ik denk het wel, er moet net zoveel tekening in zitten als in plaat 2. Verder heb ik het water juist wat lichter willen maken, dat komt niet zo over dus? Ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Ga ik ook eens mee aan het stoeien. Oefening maakt kunst zullen we maar zeggen ;).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik vind alleen de derde mooi. Heel mooi zelfs. het licht van de maan glinstert mooi op de bladeren en de schaduw ligt prachtig op het bospad.

De andere twee foto's liggen me niet zo lekker. De kleurtemperatuur vind ik niet mooi - de lucht is wel heel blauw, zeker in die eerste (die trouwens een beetje scheef lijkt te staan). Van die eerste vind ik de compositie niet zo aantrekkelijk. In die tweede is dat wat beter. Let op de scherpte op de voorgrond.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Thanx voor de reactie. Ik kan me wel vinden in je opmerkingen over compositie. Niet in je opmerking over de kleurtemperatuur. Ik ga letten op de scherpte van de voorgrond. Dat kan nog een stuk beter, dat ben ik met je eens (De plaat heeft alleen naverscherping gehad, beetje suffe actie van mij).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Na aanleiding van de opmerkingen hier toch nog even gaanm spelen met foto #2. Ik heb de witbalans aangepast (lucht is nu echt grijs). En de belichting van de voorgrond iets lichter (de pollen heb ik dan wel weer flink tegengehouden). Vinden jullie dit fijner kijken? Ik heb er wel een persoonlijke mening over maar die laat ik nu nog even in het midden.

Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Vroeger mocht je je eigen posts nog bewerken en kon je er nog wel eens een plaatje bij pluggen, mag dat niet meer?
Anyhow, hier een nieuwe bewerking van plaat 1. Ik kom dichter en dichter bij dat wat ik mijn hoofd heb. Toch leuk.

Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Toch maar iets aan de witbalans gedaan?
Ik vind het prettiger kijken. Maar pas op in die tweede: een reflectie is nooit lichter dan het origineel.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ja, toch maar eens gaan spelen. Uitproberen kan nooit kwaad toch ;). Nu nog even wat foto's maken die vanaf het begin goed belicht zijn, deze heb ik nu teveel moeten ophalen. Overigens: lucht en reflectie komen bij plaat 1 (nieuw) uit dezelfde foto. Plaat 2 nieuw is inderdaad gemaakt met twee belichtingen (om de sterren beter uit te laten komen).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dat is te zien, dat je de voorgrond flink lichter hebt gemaakt. Dat mag ook best wat minder. Daarmee komt de foto beter in balans en krijg je meer het nachtgevoel. Vooral die bladeren op de voorgrond geven een daglicht gevoel
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dat is dan weer wel het effect waar ik naar op zoek ben. Kan misschien wat subtieler, maar het is wel ongeveer wat ik zoek. Het hoeft er van mij niet uit te zien zoals het echt was. Ik ben meer op zoek naar een bepaalde sfeer. Die heb ik hier bijna te pakken vind ik. Het zal uiteindelijk wel een mooie middenweg worden lijkt me. (En met respect, het moeten geen Nando plaatjes blijven/worden. Ik ben wel enorm door je beïnvloed en heb enorm veel van je geleerd, maar een beetje iets Marcs lijkt me niet verkeerd ;))
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar