Vroeg opgestaan voor??

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Jo bedankt voor je reactie. Door gebruik te maken van ND filters en daardoor langere sluitertijden worden de kleuren voller. Vele geloven dat niet, maar het is zo. Zelf hou ik daar uiteraard van. Ik heb heel weinig aan nabewerking gedaan, ik heb zelfs de saturatie nog wat terug genomen. Foto's zijn nagenoeg zo uit de camera gekomen. Dus geen HDR en/of blenden van twee foto's.

Vooral in foto 2 werden de planten zo opgelicht door de opkomende zon dat ik daar de saturatie flink geknepen heb en toch zijn ze nog erg kleurrijk. Ik heb bij deze foto's in ACR het cameraprofiel gekozen en een 30 vibrance gegeven. Daarna in CS met curves de belichting en contrast bewerkt. noise reductie (alleen de lucht) en verscherpt. Meer eigenlijk niet.

Ik ben me bewust dat het nog ver weg is van expositie werk en zal nog veel moeten doen aan in camera en postprocessing. Doel is om de foto's in de camera al goed te hebben om dan zo min mogelijk aan bewerking te hoeven uitvoeren en dat is een behoorlijke uitdaging. Hoop dat jullie wat achtergrond info op prijs stellen.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

ik vind foto 3 het mooist.
foto 1 vind ik t water niet helemaal kloppen
foto 2 lijkt de rechterkant te geel? oranje? t kijkt niet helemaal lekker
foto 3 vind ik qua kleuren t mooist weg kijken
Gebruikers-avatar
doxke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 868
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2007 18:36
CONTACTCOLON

Erug fraaie reeks!!!
Complimenten
grtz
http://www.pbase.com/doxkes

Nog in opbouw
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Je had een mooie wolkenlucht te pakken. Dat maakt de foto toch wel mooier dan een heldere hemel bij zonsopkomst.
De eerste is mooi, de derde mooier. Dat komt simpelweg door de aanlegpaal (of hoe heet dat ding?). Door dat ding in beeld te brengen vul je de voorgrond mooi op.
De tweede foto is minder. Door deze gesatureerde kleuren verlies je veel detail - ik vind het ook tè geel, wat door de witbalans zou kunnen komen. Hoe had je deze staan?. Ik vind de betonnen kade ook veel te licht ten opzichte van de rest.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

@nando, de raw foto 2 had een witbalans van 6100 en teint van -13. De warmte lijkt me oke, teint terug gebracht omdat de wolken roze waren ipv wat grijs. Als ik nu naar deze foto's kijk zijn ze op de site toch een stuk feller dan op mijn PC scherm. Kan dat komen door de gekozen color profile? Ik schiet nl in Adobe RGB en post ze ook met dat profile. Ik vermoed dat door dit profiel te posten de kleuren veranderen, meer gesatureerd worden. Ik kan denk beter het profiel omzetten naar sRGB voor de foto's die ik post. Hoe doe jij dat met jouw geposte foto's hou je daar rekening mee?

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik vind het drie heel erg mooie foto's. Prachtige kleuren en mooie compo's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar