Lightroom 4 laad langzaam

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Goede middag,

Ik gebruik lightroom 4. En daar voor 2 en 3. Nu heb ik een vraag over het laden van lightroom 4.
Het programma starten gaat van zelf en is snel gedaan. Maar het in laden van de foto's duurt lang.
In de bibliotheek duurt het enkele seconden voor één foto is ingeladen, andere volgen dan en er zijn er ook die grijs blijven.
Ook het inzoomen op een foto neemt aardig wat tijd in beslag.
Eerlijk gezegd had ik dit ook al bij LR3 een beetje. Ik heb bij Adobe gekeken wat de computer spec's moeten zijn, daar voldoet mijn computer aan.
Ik kan op die site echter niet over de videocard vinden. Kan het daar aan liggen? Of is het iets anders?
Wie weet raad!
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Google met "LR4+GPU" :wink:

Er lijkt nog geen ondersteuning voor bewerkingen met de GPU te zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Rob,

Laat even de specs van je computer, incusief grafische kaart, weten aangezien het nu lastig is om een mogelijke oorzaak aan te wijzen.

De grafische kaart speelt, voor zover het geen oud beestje is, overigens geen al te grote rol met betrekking tot de snelheid van LR4.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Hoi JRS,

Bij syteem informatie heb ik het volgende gevonden:

Asus P5N-MX Q6600 2,4GHz
3Gb geheugen
ATI Radeon X1050 256Mb Ram videocard (op het moederbord zit er ook een maar die gebruik ik niet)
Win 7 64 bit Ultimate

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Voor de videocard heb ik de laatst mogelijk drivers geïnstalleerd (2010)
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Bij mij vliegt Lr4, heb echter wel betere specs pc ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Maar Bob,

Zit het probleem dan in mijn videocard?
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik heb op zich geen bijzondere videokaart, met enkel 512 mb geheugen. Ik heb wel aanzienlijk meer ram, 8gb.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Rob,

Je hebt in je hardware een aantal onderdelen die de snelheid van LR4 negatief beinvloeden:

De 2,4 Ghz processor:
Voor het werken met LR4 is de processor waarschijnlijk wel voldoende maar het renderen van de previews en het exporteren zal traag gaan.

3 GB intern geheugen:
Deze hoeveelheid is te weinig om LR4 voldoende snel te laten werken. Zeker wanneer je met local adjustments aan de gang gaat.

De videokaart:
Als de laatste update van deze kaart uit 2010 stamt, dan heb ik toch mijn bedenkingen. In ieder geval is 256 mb videogeheugen wat aan de lage kant. LR4 heeft overigens geen snelle en dure videokaart nodig voor zover je niet ook nog met video aan de gang gaat.

Om LR4 sneller te laten lopen heb je imeer intern geheugen nodig, minimaal 4 Gb maar liefst meer, en een grafische kaart met meer videogeheugen.
Wil je echt lekker snel werken, dan heb je ook nog een i7 processor nodig.

Ik vraag me echter af of je niet beter kan gaan investeren in een nieuwe computer.

Het is altijd makkelijk om te roepen dat je een nieuwe computer moet kopen als je het zelf niet hoeft te betalen maar investeren in een computer met waarschijnlijk een single core CPU en DDR geheugen lijkt mij niet zo zinvol.

Je kan ook LR4 nog optimaliseren maar of dat voor jou een oplossing is weet ik niet.

Je kan het volgende doen:
a - Zorg er voor dat je virusscanner niet continu de map met de LR4 catalogus en de previews scant.
b - Verhoog de Camera Raw Cache naar minimaal 40 GB.
Je vindt de instelling daarvan onder Voorkeuren op het tabblad Bestandsafhandeling.
c - LR4 blijkt in een aantal gevallen de LR3 previews niet lekker af te handelen.
Verwijder, of verplaats eerst even, de map met .lrdata in de naam die in de map met de catalogus staat.
LR4 maakt deze map bij het starten opnieuw aan maar je dan nog wel zelf de previews opnieuw laten renderen.
d - Laat LR4 de wijzigingen niet automatisch in XMP opslaan.
Je vindt de instelling daarvan onder Catalogusinstellingen op het tabblad Metagegevens

Succes
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JRS schreefCOLONa - Zorg er voor dat je virusscanner niet continu de map met de LR4 catalogus en de previews scant.
Dat kan wel eens de tip van het jaar zijn. :wink:

De standaard virusscan zou alleen moeten plaats vinden op binnengehaalde bestanden via het internet en USB-sticks, niet op bestanden die je zelf aanmaakt of laat aanmaken door een programma dat je zelf opgestart hebt.

Zelf gebruik ik Microsoft Sucurity Essentials, gratis, snel en goed.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wil je echt lekker snel werken, dan heb je ook nog een i7 processor nodig.
Sorry hoor, maar zoals eerder gezegt vliegt mijn Lr4 terwijl ik een catalogus heb met ruim 20.000 foto's er in heb en een 2,8 duo core cpu. Natuurlijk is een i7 beter, maar als je pc op orde is loopt dit als de brandweer.

Zorg dat je previews niet overbodig groot zijn, dat je geen .dng gebruikt die de originele raw insluit, en dat je regelmatig je catalogus optimaliseerd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Goed Bob,

Ik ben benieuwd hoe jij je pc op orde hebt.

Ik werk zelf met een 3,0 duo core cpu en bij het exporteren en renderen van de previews staat mijn cpu bijna voordurend in het rood. Bij het in de ontwikkelmodule kiezen van een andere afbeelding schiet bij mij de cpu ook in het rood.
Voor die processen is de cpu bij mij dus de bottleneck.

Ik heb daar overigens geen moeite mee maar het kan dus sneller.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

JRS schreefCOLON Je kan het volgende doen:
a - Zorg er voor dat je virusscanner niet continu de map met de LR4 catalogus en de previews scant.
b - Verhoog de Camera Raw Cache naar minimaal 40 GB.
Je vindt de instelling daarvan onder Voorkeuren op het tabblad Bestandsafhandeling.
c - LR4 blijkt in een aantal gevallen de LR3 previews niet lekker af te handelen.
Verwijder, of verplaats eerst even, de map met .lrdata in de naam die in de map met de catalogus staat.
LR4 maakt deze map bij het starten opnieuw aan maar je dan nog wel zelf de previews opnieuw laten renderen.
d - Laat LR4 de wijzigingen niet automatisch in XMP opslaan.
Je vindt de instelling daarvan onder Catalogusinstellingen op het tabblad Metagegevens

Succes
a,b,c uitgevoerd, d staat blijkbaar bij de standaard instellingen niet geselecteerd.

LR start nu veel sneller op. Ook het inladen van foto's gaat al een stuk sneller. Aan de computer zelf heb ik als van zelf sprekend nog niets kunnen doen. Maar als een duo core 2,8 snel werkt dat moet een quad core 2,4 het ook rapper doen. Ik kan eens gaan kijken wat nieuw geheugen kost en een nieuw videocard.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Rob,

Ah, je hebt een quad core, dat had ik even gemist.

LR4 schijnt daar beter mee om te kunnen gaan dan LR3.6.
Wanneer je geheugen bijprikt moet je met LR4 een acceptabele snelheid kunnen halen.

Het automatisch opslaan in XMP staat standaard inderdaad niet aan.


Het is wellicht interessant om het lightroom forum van adobe eens te bezoeken.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik draai LR4 op een i5, win7 x64, 8Gb RAM en mijn grafische kaart heeft 1GB geheugen. LR4 loopt ook hier als de brandweer. Maar ook hier gaat de cpu met het renderen wel eens het rood in.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Ik heb het ook weer een beetje sneller kunnen krijgen na de LR aanpassingen. In de Bios het ik de core spanning van 1,8 naar 1,95 volt gezet. De klok snelheid van het geheugen heb van 666 naar 800 gezet. Ik moet nog even uitzoeken hoeveel geheugen er max op het moederbord gezet kan worden. Ik heb maar twee slots daar zit nu dus totaal 3Gb in. Ik denk dat ik de videocard ook maar ga updaten naar een met iets meer geheugen, dat is ook handig voor andere doeleinden.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ook lijkt me de 64 bits uitvoering van Win 7 samen met 3Gig geheugen niet ideaal. Microsoft adviseert de 64 bits variant bij 4 Gig of meer.
Zelf draai ik LR 4.0 op Win 7 32 bits met 3 Gig intern en Dual Core 2,4 Mhz; dat gaat prima. Zojuist heb ik een aantal tips van JRS, zoals Catalog directory uitgesloten van scannen en de Camera Raw cache verhoogd. Ben benieuwd of dat inderdaad snelheidswinst gaat opleveren.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
fotopeter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2004 08:11
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Maar ook bij mij is LR4 traag, als ik snel even een selectie wil maken welke foto's deleted kunnen worden lijkt het wel of gaande weg het doorlopen van
de foto's het renderen van het beeld steeds langszamer gaat.

Ik heb een pc met i7 870@2.93Ghz met 12 gb geheugen en draai op Windows 7 64 bits.
Videokaart is een Nvida Quadro FX580

Ik zou niet weten wat voor pc ik dan zou moeten aanschaffen om LR 4 sneller te laten lopen.

Overigens zijn mij Raw bestanden iets van 22Mb groot, heb het ook geprobeerd met bestandenvan 8Mb en dan is het merkbaar sneller.

Peter
Canon user
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Met zo een computer mag Lr inderdaad niet traag zijn, met mijn computer 3,0 duocore 8gb ram loopt Lr als de brandweer op het importeren na.

Zo ie zo waar je een kleine verbetering kan maken is je manier van deleten. De manier hoe jij deleten beschrijft lijkt het er op dat je Lr niet volledig benut en misschien kun je door je workflow te veranderen al wat snelheid winnen. Wat ik geleerd heb van Scott Kelby is het volgende: Na import van de foto´s doe je eerst een grove selectie van de foto´s die je wil deleten, in Library mode zet je je scherm op loupe en met je rechter hand op de pijltjes toetsen scroll je een voor een door je foto´s. Met je linker hand merk je iedere foto met een vlag, met de "X" zet je een zwarte vlag, met de "P" kies je de witte vlag, wil je een vlag weg halen druk je op "U" van unflag. Zet nu je scherm op "grid view".
Wat je hiermee doet is je slechte foto´s markeren voor verwijderen, je echt goede foto´s worden zo ie zo bewaard en diegene die je niet vlagt ben je nog onbesloten over.
Als je je album doorlopen hebt ga je rechts-onder naar "filter" en kies je in het pull down menu voor "flags". By default filterd hij de witte vlaggen, klik op de witte vlag om die te de-selecten en klik op de zwarte vlag om die te selecteren. Nu laat hij enkel de foto´s zien die jij gemarkeerd hebt voor verwijdering. doe de toets-combi "ctrl-a" om alle foto´s te deleten en druk op delete.

Nu ga je naar develope mode, je scherm gaat automatisch op loupe view. Rechts onder klik je weer op de zwarte vlag zodat Lr al je overgehouden foto´s laat zien en klik daarna op de grijze en witte vlag. Nu ga je weer 1 voor 1 door al je foto´s en ga je de foto´s bewerken. Tijdens dit process kijk je beter naar de foto´s en kun je een betere markering kiezen voor je foto´s. Blijkt een foto toch niet goed genoeg markeer je hem als nog met een x, hij verdwijnt nu uit je thumbnails want je filtert op foto´s met witte en grijze vlag. Ben je klaar met een foto kun je hem een witte vlag geven, of een stermarkering (toets 0 tot en met 5) of een kleurmarkering (toest 6 tot en met 9).

Ben je klaar met al je foto´s te bewerken ga je naar Library mode, kiest voor grid view, filtert enkel de zwarte vlaggen en delete weer de foto´s die gemarkeerd zijn om te verwijderen.

Al met al een korte omschrijving van het werken met Lightroom volgens Scott Kelby. Wil je meer leren dan kan ik ten zeerste aanraden om zijn boek te kopen*

* Disclaimer: nee, ik bezit geen aandelen of boekenwinkel.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In die tip van Bob kan ik alleen maar meegaan... Het LR boek van Scott is een absolute aanrader!
Overigens vindt ik jouw manier van deleten ook nog redelijk omslachtig, Bob... Mijn eerste deel van de workflow is gelijk, met X de foto's markeren die ik wil verwijderen, maar daarna is het een kwestie van Cmd+Backspace (Win: Ctrl+Backspace volgens mij) om alle met X gemarkeerde foto's gelijk weg te gooien (waarbij je ze eerst nog ziet en een melding krijgt hoeveel het er zijn en om bevestiging vraagt). Zo delete ik ook regelmatig tussendoor om snel weer wat meer overzicht te hebben ook, Cmd+Backspace, gevolgd oor een enter om te bevestigen
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hé, kijk, dat was nog niet bekend/mogelijk in Lr1, ik heb het net nog in mijn boek na gekeken. Thanks!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar