Hallo,
Begin april gaat mijn broer trouwen. Uiteraard hebben ze een fotograaf ingehuurd maar 's avonds tijdens het feest is die er niet. Dan wil ik wat foto's gaan maken. Wat voor lens adviseren jullie?
Ter info: ik ben een vakantie/hobby fotograaf en heb momenteel naast de kitlens de 55-250 lens van Canon. Lijkt mij dat ik moet ik gaan voor iets lichtsterkers omdat het feest 's avonds is en binnen.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Advies nodig: lens voor bruiloft
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Als goedkoopste zou ik gewoon je 18-55 nemen, en daarbij een goede flitser, dan veel oefenen zodat je ermee overweg kunt, dan kom je al een heel eind.
Grt Frank
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
- ebeckers
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 752
- GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
- WoonplaatsCOLON Zoetermeer
- CONTACTCOLON
Met je 450D en een prime/lichtsterke lens kom je niet ver.
De meeste feestzalen zijn vrij donker en dan zit je al snel aan iso waardes die je met een 450D niet gaat halen.
Daarnaast klinkt f/2.8 wel leuk.. Maar de beperkte scherptediepte is wel iets waar je mee moet leren fotograferen.
Ik zou als ik jou was gewoon je 18-55 gebruiken en een flitser kopen/huren.
Wel flink oefenen van te voren want goed & mooi flitsen is een vak apart
Erwin
De meeste feestzalen zijn vrij donker en dan zit je al snel aan iso waardes die je met een 450D niet gaat halen.
Daarnaast klinkt f/2.8 wel leuk.. Maar de beperkte scherptediepte is wel iets waar je mee moet leren fotograferen.
Ik zou als ik jou was gewoon je 18-55 gebruiken en een flitser kopen/huren.
Wel flink oefenen van te voren want goed & mooi flitsen is een vak apart
Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
- sbadoux
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 56
- GeregistreerdCOLON 21 Sep 2010 11:49
- WoonplaatsCOLON De Meern
Een goede flitser heb ik. Maar met name dat lichtsterke van de kitlens maak ik me zorgen over. Vandaar dat ik de vraag stel. de 50mm 1.8 zou een optie kunnen zijn, is denk ook een goede aanvulling op mn huidige lenzen. En een kleine investering in mn foto apparatuur kan geen kwaad.
EOS 450D + kitlens & Canon 55-250
1.8 is wel erg weinig scherpte-diepte. Daar moet je echt goed mee leren omgaan. En je hoeft met die flitser ook niet de hele zaal uit te lichten.
Als je een sluitertijd neemt van zo tussen de 0.2 en 0.4 sec. dan pik je nog wat omgevingslicht mee. De beweging van je onderwerp bevries je met je flitser.
Als je een sluitertijd neemt van zo tussen de 0.2 en 0.4 sec. dan pik je nog wat omgevingslicht mee. De beweging van je onderwerp bevries je met je flitser.
- Billie-90
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3805
- GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
- WoonplaatsCOLON Maastricht
50mm echt een toppertje ik heb 'm standaard op m'n camera zitten..
en deze kun je ook goed gebruiken op de bruiloft met flitser.. je kunt deze nog altijd op f4 gebruiken ofzo.. je hoeft niet persee 1.8 te doen..
wat ik wel zou zeggen.. ga veel oefenen zodat je ong. de afstanden kunt inschatten.. je kunt namelijk niet inzoomen en uitzoomen met 'n prime he.. (effe wennen dus!! maar absoluut zijn geld waard..) daarbij ga je ook creatiever nadenken en beter nadenken over hoe je de foto gaat nemen.. bevalt het je niet op die dag kun je nog altijd terug gaan naar je kitlens .. toch?
en deze kun je ook goed gebruiken op de bruiloft met flitser.. je kunt deze nog altijd op f4 gebruiken ofzo.. je hoeft niet persee 1.8 te doen..
wat ik wel zou zeggen.. ga veel oefenen zodat je ong. de afstanden kunt inschatten.. je kunt namelijk niet inzoomen en uitzoomen met 'n prime he.. (effe wennen dus!! maar absoluut zijn geld waard..) daarbij ga je ook creatiever nadenken en beter nadenken over hoe je de foto gaat nemen.. bevalt het je niet op die dag kun je nog altijd terug gaan naar je kitlens .. toch?
De 50mm 1.8 is echt een toppertje. Ik heb hier al eens een optreden van een band vastgelegd.
1 keer gedaan en dat ging echt goed, ook zonder flitser kreeg ik een erg leuk resultaat.
1 keer gedaan en dat ging echt goed, ook zonder flitser kreeg ik een erg leuk resultaat.
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Ik zou gaan voor zo veel mogelijk scherpte en met jouw goed flitser (merk/type?) zou je met een vast diafragma van 8.0 heel aardige resultaten hebben met je kitlens.
Een 50 mm is natuurlijk een aanwinst en uitermate geschikt voor portretten met onscherpe achtergrond, maar als opa wel scherp is, maar oma niet ................... dan krijg je spijt!
Succes!
PS . Ben wel nieuwsgierig naar je flitser.
Een 50 mm is natuurlijk een aanwinst en uitermate geschikt voor portretten met onscherpe achtergrond, maar als opa wel scherp is, maar oma niet ................... dan krijg je spijt!
Succes!
PS . Ben wel nieuwsgierig naar je flitser.
-
- Shooter+
- BerichtenCOLON 46
- GeregistreerdCOLON 27 Dec 2011 23:48
- WoonplaatsCOLON Ommen aan de vecht overijssel
- CONTACTCOLON
Probeer een keer van te voren te kijken hoe is het plafond qua kleur ect, en een lens huren is ook een optie.
Tumax OD-T4 Diffusor zit er bij mij standaard op, zorg voor volle battrijen en eventueel extra set dit geldt ook voor je camera, beter mee verlegen dan om verlegen. klein statief met Micnova MQ-WC3 Wireless Remote Canon .
Kun je een foto maken zodat je er zelf ook een keer bij opstaat. Was mijn laatste aanschaf ideaal. En verder veel op dit forum vragen en lezen. gr herman
Tumax OD-T4 Diffusor zit er bij mij standaard op, zorg voor volle battrijen en eventueel extra set dit geldt ook voor je camera, beter mee verlegen dan om verlegen. klein statief met Micnova MQ-WC3 Wireless Remote Canon .
Kun je een foto maken zodat je er zelf ook een keer bij opstaat. Was mijn laatste aanschaf ideaal. En verder veel op dit forum vragen en lezen. gr herman
't giet oe goed bij al waj doet .
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Je kan ook met het geld dat je uit zou besteden aan apparatuur ook een fotograaf huren voor de avond
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
-
- Donateur
- BerichtenCOLON 318
- GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
- WoonplaatsCOLON Zuid Limburg
Ik vind dit de zinnigste tip die er tussen zit.eos4all schreefCOLON1.8 is wel erg weinig scherpte-diepte. Daar moet je echt goed mee leren omgaan. En je hoeft met die flitser ook niet de hele zaal uit te lichten.
Als je een sluitertijd neemt van zo tussen de 0.2 en 0.4 sec. dan pik je nog wat omgevingslicht mee. De beweging van je onderwerp bevries je met je flitser.
Wel flink oefenen van te voren.
- sbadoux
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 56
- GeregistreerdCOLON 21 Sep 2010 11:49
- WoonplaatsCOLON De Meern
dank voor alle tips ik denk dat ik die investering in de 50mm lens gewoon doe. Zo te lezen is dat een goede aanvulling op de lenzen die ik al heb en dan de komende weken nog even lekker ga oefenen.
Ik ga ook niet de hele avond foto's maken... het is tenslotte de bruiloft van mn broer en daar wil ik ook wel van genieten
Ik ga ook niet de hele avond foto's maken... het is tenslotte de bruiloft van mn broer en daar wil ik ook wel van genieten
EOS 450D + kitlens & Canon 55-250
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
voor een feest vind ik een lichtsterke lens alleen maar egschikt om wat beter te kunnen scherpstellen, voor de rest heeft het totaal geen zin, je moet toch om nog enigzins scherptediepte te krijgen toch minstens vanaf 4.0 fotograferen, anders is de neus van Ome pPiet scherp en de ogen van tante Truus onscherp, tante bep en ome Hrry staan er vervolgens onherkenbaar op.
Dus lichtsterkte heeft alleen zin, ale je front van voor kunt fotograferen (wat vaak niet is bij feestjes), je lichtstrekte nodig hebt bij weinig licht ivm scherpstellen en bij voldoende licht en ISO monsters zoals een 5D, maar dan ook weer frontaal van voor.
Dus ik zou denk ik meer hebben aan een (bv) 17-40L of een 24-105L , ook al beginnen die bij 4.0.
Diafragma kun je best aanpassen door lekker hoog in je ISO te gaan zitten met gebruik van een goede flitser.
Ik fotografeer doorgaans meestal op 5.6, ISO 600 of soms 800, stanfd M camera (sluitertijd afhankelijk van de sitautie, van 1/40ste tot 1/125 ste).
Meestal gaan de foto''s die je gemaakt hebt toch niet groter afgedrukt worden dan 13-18 of op een beeldscherm TV of dergelijke.
Dus lichtsterkte heeft alleen zin, ale je front van voor kunt fotograferen (wat vaak niet is bij feestjes), je lichtstrekte nodig hebt bij weinig licht ivm scherpstellen en bij voldoende licht en ISO monsters zoals een 5D, maar dan ook weer frontaal van voor.
Dus ik zou denk ik meer hebben aan een (bv) 17-40L of een 24-105L , ook al beginnen die bij 4.0.
Diafragma kun je best aanpassen door lekker hoog in je ISO te gaan zitten met gebruik van een goede flitser.
Ik fotografeer doorgaans meestal op 5.6, ISO 600 of soms 800, stanfd M camera (sluitertijd afhankelijk van de sitautie, van 1/40ste tot 1/125 ste).
Meestal gaan de foto''s die je gemaakt hebt toch niet groter afgedrukt worden dan 13-18 of op een beeldscherm TV of dergelijke.
Fotograferen is kijken niet klikken.
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Closeshooter,
Grotendeels mee eens.
Vaak, stel je bij dergelijke dingen al een diafragma in van inderdaad minimaal f4 t/m circa f5.6 zo ongeveer, om zoals jij het zegt, ook ome Piet en Tante Truus allebei scherp erop te krijgen. Overigens, kan een diafragma van f2.8 wel prima, maar dan moet je weten wat je doet: waar stel je scherp, uit welke positie enz.
Inderdaad, zul je dan bij flitsen met een reportageflitser (liefst indirect!) ook op een hogere ISO-waarde uitkomen. Jij noemt 640 a 800 ISO, maar mijn ervaring is, is dat je bij echt donkere zalen al gauw op ISO 1600 t/m (2000, 2500) ISO 3200 zit.
Vaak gaat dit altijd in combinatie (flits bevriest hierbij toch) met een langere sluitertijd: 1/4, 1/8, 1/15 of 1/30. Gemiddeld zul je zo ongeveer bij de 1/8ste a 1/15de als sluitertijd uitkomen. Je pakt dan nog genoeg sfeer mee. Vandaar, het flitsen met hoge ISO-waarden en langere sluitertijden.
Wat afdrukken betreft: ook al zijn die groter dan 13x19cm, dan maakt dat nog niet uit, want ook in grote afdrukken is ruis nauwelijks te bespeuren.
Als ik TS een advies instelling mocht geven, ook al ken ik de zaal niet, dan is dat het volgende:
- Camera op de M-stand.
- ISO-waarde 1600.
- Diafragma f5.6
- Sluitertijd 1/15de (flits bevriest toch).
- Flitser op ETTL-II, liefst indirect flitsen via plafond of muur, flitsbelichtingscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop. Uitproberen! Flits en omgevingslicht moet in balans zijn.
- Personen van dichtbij fotograferen met redelijk groothoek. Durf er bovenop te kruipen!
* Mocht het plafond te hoog zijn, dan zou je nog via een muur kunnen flitsen of iets dergelijks. Het liefst zijn die plafonden mooi wit, grijs of (zwart weerkaats minder licht terug!) zwart van kleur. Mocht je toch gekleurde plafonden of muren hebben, flits dan toch maar via het plafond (RAW!) of muur, de kleurzweem maken we dan achteraf wel wat minder in bijvoorbeeld LR of PS.
Is het plafond te hoog: zet dan flitskop toch maar (raar hè...!) recht naar boven: Op voorwaarde dat je de personen van dichtbij fotografeert en een grote bouncecard gebruikt. Makkelijk zelf te maken van een stuk stevig wit karton en dan vastzetten met een strak elastiek. Vaak is die bouncecard dan net voldoende, om net genoeg licht naar de personen te sturen.
Benny
Grotendeels mee eens.
Vaak, stel je bij dergelijke dingen al een diafragma in van inderdaad minimaal f4 t/m circa f5.6 zo ongeveer, om zoals jij het zegt, ook ome Piet en Tante Truus allebei scherp erop te krijgen. Overigens, kan een diafragma van f2.8 wel prima, maar dan moet je weten wat je doet: waar stel je scherp, uit welke positie enz.
Inderdaad, zul je dan bij flitsen met een reportageflitser (liefst indirect!) ook op een hogere ISO-waarde uitkomen. Jij noemt 640 a 800 ISO, maar mijn ervaring is, is dat je bij echt donkere zalen al gauw op ISO 1600 t/m (2000, 2500) ISO 3200 zit.
Vaak gaat dit altijd in combinatie (flits bevriest hierbij toch) met een langere sluitertijd: 1/4, 1/8, 1/15 of 1/30. Gemiddeld zul je zo ongeveer bij de 1/8ste a 1/15de als sluitertijd uitkomen. Je pakt dan nog genoeg sfeer mee. Vandaar, het flitsen met hoge ISO-waarden en langere sluitertijden.
Wat afdrukken betreft: ook al zijn die groter dan 13x19cm, dan maakt dat nog niet uit, want ook in grote afdrukken is ruis nauwelijks te bespeuren.
Als ik TS een advies instelling mocht geven, ook al ken ik de zaal niet, dan is dat het volgende:
- Camera op de M-stand.
- ISO-waarde 1600.
- Diafragma f5.6
- Sluitertijd 1/15de (flits bevriest toch).
- Flitser op ETTL-II, liefst indirect flitsen via plafond of muur, flitsbelichtingscompensatie op 0 of -1/3 a -2/3 stop. Uitproberen! Flits en omgevingslicht moet in balans zijn.
- Personen van dichtbij fotograferen met redelijk groothoek. Durf er bovenop te kruipen!
* Mocht het plafond te hoog zijn, dan zou je nog via een muur kunnen flitsen of iets dergelijks. Het liefst zijn die plafonden mooi wit, grijs of (zwart weerkaats minder licht terug!) zwart van kleur. Mocht je toch gekleurde plafonden of muren hebben, flits dan toch maar via het plafond (RAW!) of muur, de kleurzweem maken we dan achteraf wel wat minder in bijvoorbeeld LR of PS.
Is het plafond te hoog: zet dan flitskop toch maar (raar hè...!) recht naar boven: Op voorwaarde dat je de personen van dichtbij fotografeert en een grote bouncecard gebruikt. Makkelijk zelf te maken van een stuk stevig wit karton en dan vastzetten met een strak elastiek. Vaak is die bouncecard dan net voldoende, om net genoeg licht naar de personen te sturen.
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hangt er ook een beetje vanaf wat voor 'look' je wil; ik heb nu een flits, en zou 'm nu wel meenemen en incidenteel gebruiken bij feesten voor een bepaald soort shot, maar ik blijf persoonlijk een grote fan van beschikbaar licht fotografie. Ookal is er weinig licht. Zwartwit als de ISO waardes verder omhoogkruipen.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
met een 5D kun je dat straffeloos doen natuurlijk, maar met een 450 zou ik dit niet al te snel doen, meestal is het licht bij feesten en partijen toch aan de ietwat lage kant en kun je haast niet om een flitser heen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Ik zou bij de 450d wel oppassen met een iso 1600. Huur eventueel een lens en een body voor deze dag. Je zou dan op je 450d een 50mm 1.8 voor de close up foto's van mensen op het feest en dan andere gebruiken om tafereeltjes en groepjes te fotograferen. Maar uiteindelijk is het de kunde van de fotograaf die het eindresultaat bepaalt en voor een deel de apparatuur.