21 Feb. 2012 ~ nachtlijk avontuur op Amelander strand

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Het is lang geleden dat ik op eosdigitaal iets plaatste (ik ben inmiddels ingehaald in de top-posting en ben van mijn 2e plaats ineens naar een 4e plaats gegaan :shock:, ik zie ook ontzettend veel nieuwe namen... leuk!!!). Tijdgebrek is een flauwe opmerking maar helaas wel de reden. Ik schrijf echter op mijn site wekelijks (althans dat is de bedoeling :oops: ) een column en dacht dat het misschien wel leuk zou zij om die hier ook te plaatsen. Dat betekent niet alleen foto's maar ook het verhaal erbij en fotografische technieken. Ik hoop dat het in de smaak valt... dan zal ik kijken of ik mijn nieuwe columns hier ook zal plaatsen. Of het mij lukt om ook geregeld op anderen te reageren kan ik helaas niet beloven, ik heb mijn RSI prima onder controle maar moet helaas nog steeds ontzettend veel achter de laptop zitten en wil die tijd dan ook zo efficiënt mogelijk besteden zonder nodeloos te hoeven klikken... maar ik zal mijn best doen!

... de foto's zijn zo klein omdat ze ook zo groot op mijn site staan, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden...

21 Feb. 2012 ~ nachtlijk avontuur op Amelander strand
Op dit moment verblijf ik heerlijk een weekje op Ameland, zoals eigenlijk ieder jaar rond deze tijd. Ik vind dit een heerlijke tijd op de wadden, de elementen laten zich gelden door storm en kou, het is dé tijd van de prachtige indrukwekkende waddenluchten èn de tijd van de lange sfeervolle zonsop- en ondergangen. Ik heb al een paar jaar een plek in gedachten voor beelden tijdens en net na zonsondergang maar daarvoor moeten alle elementen kloppen: de plek van de zonsondergang, de lucht èn het tij... het moet hoogwater zijn. En dat was dit jaar voor het eerst het geval ten tijd van mijn aanwezigheid hier. Afgelopen zondag was het moment, vlak voor 18:00 ging de zon onder en ik was al rond 17:15 ter plaatse. Helaas ging de zon onder achter een wolkenband maar daarboven was het helder zodat de kleuren, waar het mij eigenlijk om te doen was, prachtig waren. De bewuste houten palen van de laatste golfbreker werden heerlijk overspoeld door het opkomende water zodat ik naar hartelust kon spelen met de lengte van belichtingen...

Afbeelding
techniek: foto gemaakt met 5DII en 16-35 lens op 27mm met 3 stops ND-gradiënt filter, ISO50, f/22
en 30" belichting vanaf statief


Afbeelding
techniek: foto gemaakt met 5DII en 16-35 lens op 19mm met 3 stops ND-gradiënt filter, ISO800, f/5.6
en 0,4" belichting vanaf statief. De kortere belichting zorgt ervoor dat je
mooi de waterstromen terug en de opkomende golf kunt zien.


Toen draaide ik mij naar het zuiden voor een indrukwekkende heldere sterrenhemel met orion fier in het midden staand. De reflectie van de sterren en het schijnsel van de vuurtoren in het natte zand zorgt voor een mooie voorgrond.

Afbeelding
techniek: foto gemaakt met 5DII en 16-35 lens op 20mm, ISO1600 voor een hoge gevoeligheid
voor ook de kleine sterren, f/3.2 en 30" belichting vanaf statief. Door de foto relatief licht te houden
t.o.v. de werkelijkheid komen de vele sterren mooi uit.


Tot zover alle perfecte voorbereidingen, geluksmomenten en geweldige ervaringen...

Ten eerste kwam ik al rond 18:00 erachter dat mijn stevige kaplaars-met-dikke-zool-en-stalen-neus op de een of andere duistere wijze een enorme snee heeft opgelopen in zowel zool als zijkant - zonder mijn medeweten of toestemming - waardoor het ijskoude zeewater 2 uur lang mijn laars binnenstroomde en mijn rechtervoet omvormde tot een ijskoude en gruwelijk pijnlijke klomp ijs aan mijn been waarmee ik strompelend door de duinen naar mijn fiets toe moest sukkelen. Maar dat was nog niet eens het ergste...

De wind trok aan van windkracht 4 richting 6 á 7 vanuit het zuiden á zuidwesten, laat ik nou precies aan de westkant van het eiland staan en de wind continu recht in mijn snoet hebben moeten krijgen. Natuurlijk had ik een dubbelwandige broek en extra warme onderlaag... thuis nog in de weekendtas. Niet alleen mijn voet begon pijnlijk te kloppen, inmiddels kreeg ik ook kramp in de kaken van het klappertanden... Maar als dat nou het ergst was...

Nee het ergste voltrok zich een paar seconden na deze foto...

Afbeelding

Zoals je ziet is de kraakheldere lucht van de voorlaatste foto ineens veranderd in een bewolkte hemel die zich razendsnel uitbreidde. Sterker nog, omdat ik in het donker fotografeerde had ik niet eens door wat er gaande was. Pas toen ik deze foto zag deed ik mijn hoofdlamp aan om stomverbaasd naar mijn inmiddels witte armen en witte camera te kijken, om nog maar te zwijgen van de ineens opgekomen sneeuwjacht rond mijn hoofd. In werkelijk fracties van seconden waren alle sterren verdwenen en sneeuwde het bij windkracht 6 als een razende om mij heen. Ik kon het duin niet meer van het strand onderscheiden en zelfs het licht van de vuurtoren, nog geen km bij mij vandaan, was onzichtbaar. Ik hoorde slechts de zee en de razende wind en zag in het licht van mijn hoofdlamp slechts 50cm voor mij uit. Met moed der wanhoop heb ik camera en spul in mijn rugzak ingepakt en ben ik op zoek gegaan naar mijn fiets welke in de duinen lag. Mijn hoofdlamp hielp niet omdat ik de grond nog niet eens goed kon zien, zonder lamp hielp ook niet omdat de lucht, duin, strand en zee allen even diep donker zwart waren. Mijn redmiddel was ... mijn GPS. op mijn GPS heb ik naar mijn fiets gelopen, volledig ingezoomd letterlijk mijn stappen terugvolgend zonder ook maar te kijken waar ik liep of ik op een pad liep en of er kuilen waren. Wat ik dan ook met een enorme smak vol op mijn snufferd heb moeten bekopen, mijn 15kg wegende rugzak als extra dreun op mijn rug. Met mijn handen, gezicht en lijf vol zand en sneeuw heb ik mijn fiets gevonden en geprobeerd terug te fietsen. Zicht op het fietspad was slechts een meter tot 2 meter waardoor ik meer naast het fietspad belandde dan erop en menig boom en tak van dichterbij heb meegemaakt dan prettig was en twee keer met de fiets ben gevallen! Na ca. een half uur kwam ik het duin uit, op weg naar Hollum. (Bedenk dat ik dit de heenweg in minder dan 5 minuten heb gedaan). Eenmaal op de openbare weg kon ik van lantaarn naar lantaarn fietsen en had ik gelukkig de storm in de rug.

Thuis aangekomen liep het ijskoude zeewater nog steeds uit mijn laars, was mijn voet gruwelijk pijnlijk en kon ik er niet op lopen, zat mijn fototas onder de sneeuw en mijn kleren onder het zand, heb ik mijn GPS af moeten spoelen van het zand en ben ik op zoek gegaan naar een stevige Beerenburg.

Een uur later keek ik weer naar buiten, de hele wereld wit.. maar de lucht? Weer kraakhelder vol sterren...

Deze avond kan wat mij betreft de analen in als één van de betere avonturen!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

aanvulling van 22-02 met nieuwe nachtfoto's
Toen ik gisteravond bovenstaand bericht aan het schrijven was, was ik in feite net terug van wederom een avond aan het strand, op exact dezelfde plek onder nóg mooiere (lees helderdere) omstandigheden. Met de wetenswaardigheid van bovenstaand verhaal èn kennisgenomen te hebben van de bijbehorende beelden heb ik gekeken naar verbeteringen en aanvullingen.

Deze keer was ik er later, de zonsondergang zelf vond ik niet bijster interessant, het ging mij met name op de late kleuren. Het moment van vloed was inmiddels alweer bijna een uur later zodat ik rond dezelfde tijd een stuk dichter bij zee kon komen. Hieronder snel (ik zit nu alweer een hele avond achter de laptop tijdens mijn 'vakantie') de resultaten... deze keer zonder technische gegevens... ik heb geen zin meer in typen :-)

Afbeelding

Afbeelding

jupiter, venus en.... Andre Kuipers die langsvliegt
Afbeelding

Sterrensporen met op de achtergrond de langsvarende veerboot die terugkomt uit Harlingen
Afbeelding

leuk detail: persbureau Ameland heeft diverse beelden gebruikt en verhalen geplaatst: "Hachelijk avontuur fotograaf op Ameland", "Sterrensporen boven Ameland" en "André Kuipers weer boven Ameland"
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Erg mooi gedaan.

Wat mij betreft mag je hier ook je verhalen neerzetten, vind dat altijd veel leuker dan enkel een serie foto's waarvan je soms onderschat wat een fotograaf ervoor heeft moeten doorstaan om de foto toch te maken...
Daarnaast zijn je verhalen een plezier om te lezen.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Dit is fantastich om te lezen! Zowel het achtergrondverhaal, als de technische gegevens, met name het laatste. Je platen zijn werkelijk prachtig, beetje jaloers op je spullen wordt ik ook wel hierdoor (zeg ik heel eerlijk).
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Apist0 schreefCOLONDit is fantastich om te lezen! Zowel het achtergrondverhaal, als de technische gegevens, met name het laatste. Je platen zijn werkelijk prachtig
dank je wel :D
Apist0 schreefCOLONbeetje jaloers op je spullen wordt ik ook wel hierdoor (zeg ik heel eerlijk).
Niet doen! Goede spullen zorgen niet voor goede foto's... het is de fotograaf die de foto's maakt!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk dat je het hier plaatst. Heb in het verleden wel vaker je website bekeken maar werd nu weer even herinnerd dat hier veel leuke info te vinden is. Vooral de achtergrondinfo is erg leerzaam (en leuk om te lezen). Ik zie zo vaak foto's (ook in bladen) en vraag mij dan af hoe deze tot stand zijn gekomen.

leuke workshops zijn er weer, ga zeker kijken of ik hier tijd voor vrij kan maken. Als ik je foto's zo zie heb ik nog veel te leren :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jantine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 17:17
WoonplaatsCOLON schoonrewoerd

Prachtigg!!! erg leuk je verhaal erbij, vaker plaatsen!!:)
***nothing to say***
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik neem wel eens een kijkje op je column, maar toch leuk om ook hier weer eens wat foto's van je te zien Johan. :P

Een fraaie serie met mooie technieken en leuk die uitleg en het verhaal.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Schitterende foto's Johan.
Persoonlijk mogen ze best groter van mij.
Onderwerp leent zich er goed voor, maar je had al geschreven waarom ze zo klein zijn.
Exif erbij is leerzaam.
Verhaal erbij is leuk.
Je laat ons goed weten hoe je hebt afgezien.
Misschien volgende keer nog beter voorbereiden :wink: :wink:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat een verhaal, Johan!! Het heeft je in elk geval mooie foto's opgeleverd, maar ik kan me voorstellen dat het ineens in die sneeuwstorm wat minder prettig was (om het maar zacht uit te drukken..)
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Mooie foto's met een leuk verhaal erbij! Geeft de foto's toch wel een speciaal tintje als je weet wat er allemaal voor gedaan is.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooie foto's met een heel leuk verhaal erbij, erg leuk om te lezen hoe alles tot stand gekomen is!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Jos Images schreefCOLONMisschien volgende keer nog beter voorbereiden :wink: :wink:
hahaha... die reactie kreeg ik ook van de eilanders zelf. En gelijk hebben ze (en jij) natuurlijk. v.w.b. mijn laars, dat was domme pech, kleding, had ik mij op verkeken (maar kan ik best tegen)... v.w.b. de sneeuw, tja, het blijven de wadden. Ik had natuurlijk wel gekeken naar de radar beelden en die gaven aan dat het in de nacht zeker kon gaan spoken, ik had er geen rekening mee gehouden dat het al zou gebeuren op het tijdstip dat ik op het strand was. Sterker nog, de lucht gaf er ook totaal geen aanleiding toe (en dat is natuurlijk mijn gemaakte fout). Wat wel zo is, is dat ik in het veld veel de radar beelden in de gaten houdt, alleen bij nachtfotografie hou ik daar niet van omdat ik, na een minuut kijken op zo'n licht scherm, weer 10minuten nodig heb om mijn nachtzicht terug te krijgen. Vandaar dat ik het laatste anderhalf uur niet had gekeken... anders had ik het aan zien komen.

@all: dank voor de reacties! Leuk te lezen dat een achtergrond verhaal gewaardeerd wordt. Ik zal kijken of ik in het vervolg mijn column hier vaker kan plaatsen...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jeroendb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 12:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Mooi verslag en pics uiteraard!
Groet, Jeroen
---------------------
Canon 600D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM+zonnekap, Speedlight 430 EX II, (Be)draad(loos) afstandbediening, Pola filter, beginners statief...
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Geweldig verhaal om te lezen en leuk dat je vanalles uitlegt!
Ik zeg: Vaker doen! :wink:
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

goed verhaal, alleen jammer dat de erbij geplaatste opnamen zo klein zijn.
gaat toch hier om de opnamen...?
grt,bouk.
benv

schoffie schreefCOLON
Apist0 schreefCOLONDit is fantastich om te lezen! Zowel het achtergrondverhaal, als de technische gegevens, met name het laatste. Je platen zijn werkelijk prachtig
dank je wel :D
Apist0 schreefCOLONbeetje jaloers op je spullen wordt ik ook wel hierdoor (zeg ik heel eerlijk).
Niet doen! Goede spullen zorgen niet voor goede foto's... het is de fotograaf die de foto's maakt!
De foto's zouden wat groter mogen denk ik. Het verhaal erbij is goed. Puntje van kritiek is dat het wel veel van dezelfde foto's zijn en bij de laatste vind ik de lichten in de achtergrond storend.
Wat betreft goeie spullen: een hele goeie aannemer werkt ook niet met gereedschap van de Gamma en bij de Formule 1 wint degene met het beste materiaal, Barcelona heeft de beste spelers en zo kan ik nog wel even doorgaan. Goed materiaal is altijd beter.
Gebruikers-avatar
kinkej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 15:51
WoonplaatsCOLON Alphen a/d rijn

Wat een mooie platen zeg vooral de technische gegevens vind ik interessant blijf vooral posten. :D
  • Canon 60D
    Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM
    Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
http://www.flickr.com/people/66117434@N03/
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Jemig machtige foto's én spannend verhaal ook. Ben blij dat je toch op tijd en redelijk heelhuids bent aangekomen. Goh ik kan niet kiezen vind ze écht supertof maar de foto mét anderé kuipers én Venus én Jupiter is wel heeel speciaal bedankt voor posten!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor alle reacties!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leuk om te lezen hoe die fotos (die overigens schitterend zijn) tot stand zijn gekomen!

Ik zit me nog steeds af te vragen wat er was gebeurd als je die GPS niet bij je had gehad...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar