Av/Tv/M: waarom wel/niet, wanneer wel/niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Edwin en Jeroen,

Er zit natuurlijk niet voor niets een "Av/Tv veiligheidsshift" op je camera. Dus ook al trek je (pannen) mee bij sport, bijvoorbeeld motorrace, je belichting blijft dan gelijk. Je hoeft dan geeneens het sterretje in te drukken... 8)

Tuurlijk kun je altijd even de totale scène uitmeten, niets mis mee; alleen maar aan te raden.

Aanvulling:

Wanneer ik bijvoorbeeld een landschap fotografeer, dan zal dat meestal op de Av-stand zijn in combinatie met de belichtingscorrectie. Echter, kan het voorkomen dat er heel veel contrast verschil is tussen de schaduwen, middentonen en hooglichten. Eigenlijk zou een HDR dan flink aan te raden zijn. Maar stel dat je daar geen zin in hebt, of waarom dan ook, dan doe ik het als volgt: Ik draai mijn camera tijdelijk op de Av-stand. Ik kies een diafragma waarde die ik wens te gebruiken, bijvoorbeeld f11. Nu zet ik de camera op spotmeting. Ik meet bijvoorbeeld eerst de schaduw, die is 1/25. Daarna meet ik de middentonen, die zijn 1/60. Daarna meet ik de hooglichten, die zijn 1/250. Nu tel ik 25, 60 en 250 bij elkaar op = 335. Nu deel ik 335 door 3 = 111,66. Nu bestaat 1/111,66 niet als sluitertijd, dus kiezen we een waarde die het dichts bij licht. In dit geval 1/100 of 1/125. Aangezien ik de meeste situaties liever iets overbelicht, kies ik nu voor 1/100. Nu draai ik de camera in de M-stand, haal de camera van spotmeting af, stel gewoon meervlaksmeting in, en stel nu de waardes in de M-stand in die ik had uitgerekend. Het diafragma was al duidelijk: f11. Nu voer je de sluitertijd in die je uitgerekend had, dat was 1/100. Tuurlijk wel constant bij dezelfde ISO-waarde meten, maar dat was denk ik wel duidelijk.

Als het goed is, moet er nu een vrij goed belichte plaat uit komen. Echter, kan het (dynamisch bereik) contrast verschil zo dermate groot zijn, dat je niet onder een HDR uitkomt.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONEr zit natuurlijk niet voor niets een "Av/Tv veiligheidsshift" op je camera. Dus ook al trek je (pannen) mee bij sport, bijvoorbeeld motorrace, je belichting blijft dan gelijk. Je hoeft dan geeneens het sterretje in te drukken... 8)
Bij mij is het zo (maar dat is via 'n C.Fn in te stellen) dat de lichtmeting wordt vastgezet op het moment als ik scherpstel/de sluiterknop half indruk. Bij concerten zet ik de lichtmeting constant, omdat het licht daar ook continu verandert.
Canon Benny schreefCOLONNu draai ik de camera in de M-stand, haal de camera van spotmeting af, stel gewoon meervlaksmeting in,
Waarom in vredesnaam? Wat is het nu van het instellen van een lichtmeet-modus in de M-stand, waarbij de lichtmeting toch niet van invloed is? (Hooguit als je 'm "naar het midden" werkt.)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos,
Waarom in vredesnaam? Wat is het nu van het instellen van een lichtmeet-modus in de M-stand, waarbij de lichtmeting toch niet van invloed is? (Hooguit als je 'm "naar het midden" werkt.)
Is gewoon een gewoonte! :)

Dit, omdat ik hem in de M-stand altijd op meervlaksmeting heb. Daarom, zet ik hem weer van spotmeting af. :wink:

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Rare gewoonte dan :P ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos,

Nee, hoor! :D :P

Als ik van de M-stand weer terug schakel naar de Av-stand of Tv-stand, dan heb ik hem niet perongeluk op spotmeting staan. Ik stel na het fotograferen altijd alles weer neutraal in. Heb ik bijvoorbeeld met ISO 1600 geschoten, dan zet ik hem na de tijd weer terug naar ISO 100. Heb ik tijdens het fotograferen de belichtingscompensatie gebruikt, dan zet ik deze na gebruik weer neutraal enz. enz. Je snapt denk ik wel wat ik bedoel... :wink:

Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. 8)

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Touché, daar zit wel wat in ja. Zal wel komen omdat ik de lichtmeetmodus zelden verander... ISO zet ik ook altijd terug (of: dat neem ik me voor (A)).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar