Av/Tv/M: waarom wel/niet, wanneer wel/niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ja, dat kan een voordeel zijn van M, maar in Av kun je gebruik maken van de belichtingsvergrendeling (dat sterretje), die voorkomt dat je lichtmeting opnieuw aan de gang gaat. Dus het nadeel van Av is daarmee niet fataal, lijkt me. Nog meer ?!?

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar voorkeur en afkeer, omdat het mij laat zien hoe anderen werken, en dat kan leerzaam zijn. Dus ik wil er geen welles-nietes van maken, maar meer een inzichtelijke argumentatie over mogelijkheden :). En wie kan er meer vertellen over soorten lichtmeting in combinatie met Av, M en/of Tv ?!?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

JeroneNL schreefCOLONDaar ik eigenlijk altijd spotmeting of spotmeting met een klein deel daaromheen gebruik (zal vast ook wel een naam hebben), is het fijn om in de M stand te werken. Als je in AV of TV fotografeert en scherp stelt, dan doet je camera ook opnieuw een lichtmeting en wel op het punt waar je dan op scherp stelt.
Ik snap even niet wat het soort van meten met de AV/TV of M stand te maken heeft maar goed....

Spotmeting is ook prima in Av of Tv te gebruiken hoor. Daarvoor heb je dat knopje met het sterretje erbij. Als je scherpstelt op een punt en je drukt ook even dat knopje in, dan houd ie een aantal seconden de belichting vast van dat moment (Je ziet het sterretje dan ook in je zoeker). Daarna compositie bepalen en afdrukken maar.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

JeroneNL,

Belichtingsvergrendeling is niet voor niets uitgevonden bij de Av-stand of Tv-stand. 8) Of ik moet je verkeerd begrijpen...

Stel, je wilt een goede detailering in de schaduw partijen. Je hebt de Av-stand gekozen met een diafragma van f5.6. Je meet nu op een schaduw partij, en vergrendeld deze belichting met het sterretje/fell knopje, maak nu een hercompensering, stel scherp en maak de foto. Hierbij staat je waarde ook vast...

Maar dat de fotovakschool "altijd" de M-stand aanraad, daar kan ik het nog lang niet mee eens worden. Alleen de complete automatische standen zou ik afblijven, omdat je dan nergens controle over hebt.

En wat de ISO-waarde betreft: Die zou ik wel altijd persoonlijk instellen, en niet aan de automatische ISO overlaten, maar dit is ook persoonlijk.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik gebruik nu ook meestal de M-stand.
Niet omdat dit beter zou zijn, maar om mijzelf te dwingen de belichtingsniveau-indicator beter in de gaten te houden. Het overkwam mij te vaak dat ik de belichtingscompensatie vergat aan te passen/terug te zetten.
Misschien schakel ik later wel weer terug naar Av.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Builder schreefCOLON.... om mijzelf te dwingen de belichtingsniveau-indicator beter in de gaten te houden..
Maar wat meet een (ingebouwde) lichtmeter?
Een witte muur wordt als een grijze behandeld en een grijze als een witte :wink:

Bij gebrek aan een live-histogram zal je het toch met een RGB-histogram op het schermpje moeten doen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Builder,

Leer gewoon aan, dat je na de tijd alles weer "neutraal" zet en je ten allertijden je belichting in de gaten houdt.

Gumpje,
En wie kan er meer vertellen over soorten lichtmeting in combinatie met Av, M en/of Tv ?!?
- In de Av-stand gebruik ik meestal meervlaks of deelmeting. De reden dat ik het meeste de meervlaksmeting gebruik, is dat bij een heldere achtergrond deze niet zo gauw overbelicht raakt; de meting wordt immers over 35 vlakken berekend, waarna er een gemiddelde uitkomt. Deelmeting gebruik ik, wannaar ik een bepaald object specifieker wil uitmeten, maar niet zo precies als bij spotmeting. Ook moet voor mij bij deelmeting of spotmeting, de achtergrond niet of nauwelijks overbelicht kunnen raken. Dit, is het nadeel bij deelmeting en spotmeting, en logisch is dat bij spot meting extremer dan bij deelmeting, qua overbelichting in de achtergrond, omdat spotmeting een nog veel kleiner oppervlakte berekend dan deelmeting. Deelmeting en spotmeting gebruik ik dus alleen, wanneer ik een onderwerp specifiek moet/wil uitmeten, maar waarbij de achtergrond niet of nauwelijks overbelicht kan raken. Bij tegenlicht zijn deel of spotmeting ook ideaal, wil je je onderwerp goed belichten; wel het nadeel dat de achtergrond overbelicht kan raken.

- In de M-stand heb ik hem altijd op meervlaksmeting staan. Deelmeting en spotmeting hebben hier weinig nut, omdat je in de M-stand je interne belichtingsmeter toch niet naar het midden draait; zou je net zo goed de Av-stand of Tv-stand kunnen pakken. In de M-stand regel je je belichting afzonderlijk door het diafragma en sluitertijd (en ISO) afzonderlijk van elkaar in te stellen. Op deze manier bepaal je dus je belichting op je onderwerp en de achtergrond. Zou je in de M-stand wel je interne belichtingsmeter naar het midden draaien, dan hebben de meetmethodes wel invloed, maar normaal draai je de belichtingsmeter niet naar het midden in de M-stand; zou je net zo goed Av of Tv kunnen pakken.

- Tv-stand idem dito Av-stand.

De meting "nadruk op het midden" gebruik ik nooit. Ik zie hier geen meerwaarde in, en heb er alleen maar slechte ervaringen mee.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Jeroen: Ik snap je punt wel 'n beetje, al zijn er inderdaad knoppen uitgevonden voor dit soort problemen ;).
Deelmeting en spotmeting hebben hier weinig nut
Volgens mij heeft lichtmeting in de M-stand sowieso weinig nut...
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos,

Klopt, voor een groot gedeelte! :wink:

Alleen wanneer je in de M-stand je belichtingsmeter wel in het midden draait, dan heeft de gekozen meetmethode wel invloed, maar anders niet.

Algemeen,

Ik verbaas mij er steeds meer over, dat mensen heilig in de M-stand geloven. Niet lelijk bedoelt, maar men zou toch beter moeten weten. De M-stand gebruik je voor een specifiek doel, net zoals je de Av-stand en de Tv-stand voor een specifiek doel gebruikt. Het draait er gewoon om, dat je kennis van belichten hebt.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon Benny schreefCOLONHet draait er gewoon om, dat je kennis van belichten hebt.
Dat klinkt logisch.
Maar wat houdt het in?

Volgens mij is het gewoon proberen, proberen en nog eens proberen.
En door ervaring ga je het later doen op de automatische piloot.

Wil je het (volgens mij) goed doen, dan moet je rechtsbelichten (histogram) zonder clippen.
Later de belichting aanpassen bij de nabewerking.
Dan heb je goed belicht met de minste ruis.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

boels069,

Goed belichten is een ruim begrip... :wink:

Natuurlijk is het in begin steeds proberen, op je muil gaan weer opnieuw proberen enz. enz. Maar dat hoort bij een leer traject. Door de loop van de jaren kan je je belichting vrij goed inschatten...

Inderdaad, belicht ik ook het liefst rechts. Vooral bij hoge ISO-waarden. Inderdaad, moet het net niet clippen aan de rechterkant, maar dat kun je op je RGB-histogram bestuderen. :)

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Canon Benny schreefCOLONBelichtingsvergrendeling is niet voor niets uitgevonden bij de Av-stand of Tv-stand.
Daarmee is het probleem inderdaad opgelost en komen we er dus weer op dat het puur is hoe je zelf het prettigst werkt en dat er dus geen goed of fout is.

Ik vind het persoonlijk vervelend om nog een knop in te moeten drukken als ik mijn belichting heb ingesteld. Een ander vindt het misschien wel fijn.....

Groeten,
Jeroen
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

bramos_ditaljanos schreefCOLON@ Jeroen: Ik snap je punt wel 'n beetje, al zijn er inderdaad knoppen uitgevonden voor dit soort problemen ;).
Deelmeting en spotmeting hebben hier weinig nut
Volgens mij heeft lichtmeting in de M-stand sowieso weinig nut...
Lichtmeting heeft ALTIJD nut, en zeker bij M.

Tenzij je belicht volgens de oude regel: als de zon lacht, diafragma 8
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

karin115 schreefCOLONIk fotografeer nagenoeg alles op de AV stand. TV stand gebruik ik voor sportopnames.
M stand gebruik ik alleen als ik echt alle tijd heb en eens uitgebreid wil experimenteren.
Ik vind het wel zonde dat ik me niet vanaf het begin heb gedwongen de M stand te gebruiken want volgens mij is er geen betere manier om te leren fotograferen en inzicht te krijgen in de mogelijkheden. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat ze op de fotovakschool willen dat je alleen de M stand gebruikt.
Ik zit er dan ook over te denken om een 1 op 1 cursus/workshop te gaan volgen v.w.b. fotografie in stand M. Het verhoogt mijn inzicht denk ik enorm.
Het is niet een standje waar je iets van leert, het is het toepassen van kennis en ervaring.
In welke stand je iets fotografeert doet eigenlijk niet terzake.
Je wil iets bereiken, dan wel voorkomen en kiest van daar uit de instellingen...
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kees10 schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLON@ Jeroen: Ik snap je punt wel 'n beetje, al zijn er inderdaad knoppen uitgevonden voor dit soort problemen ;).
Deelmeting en spotmeting hebben hier weinig nut
Volgens mij heeft lichtmeting in de M-stand sowieso weinig nut...
Lichtmeting heeft ALTIJD nut, en zeker bij M.

Tenzij je belicht volgens de oude regel: als de zon lacht, diafragma 8
Je moet uiteraard wel licht 'meten' (zelf, door ervaring, met een lichtmeter, wat dan ook), maar als je naar de M-stand schakelt en vervolgens zelf net zolang gaat pielen totdat je de belichtingsmeter in het midden hebt staan ben je (volgens mij) vreselijk zinloos en tijdsverspillend bezig.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb de camera in de tas altijd op de P stand staan. Dit om de camera meteen klaar te hebben al er iets onverwachts gebeurt. Als ik meer tijd heb om de camera in te stellen, kies ik voor landschappen en portretten voor Av en voor actie voor Tv.
Flitsen doe ik als de flits de hoofd lichtbron is in M
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

heel informatief topic heren en dames,

ik ben vandaag eens gaan proberen op tv en av in plaats van m, m is wel leuk als je precies weet waar je op moet letten en het hele proces snapt dat zich afspeelt voordat je de knop indrukt, door op av te schieten kon ik mooi de scherpte diepte in de gaten houden ik het echt geprobeerd op 4,5 en toen op 11 en dan zie je echt wal je cam doet en wat het inhoud om met het diafragma te spelen.

de reden dat ik eigenlijk standaard op M plaatjes schiet ? al sla je me dood, ik houd van enorm veel knopjes (kunnen er niet genoeg zijn) maar omdat het zogenaamd "stoer is"om op M te schieten om te laten zien dat je weet hoe het werkt ? na vandaag weet ik wel beter en zal ik veel meer op AV en TV schieten wel in de gaten houdend wat het ding bedenkt, ik wil wel zelf de controle houden, daarnaast is het een heel erg leerzaam topic als je zoals ik net komt kijken en a.s pas je eerste beginners cursus gaat meemaken.

groet en bedankt
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

bramos_ditaljanos schreefCOLON
Kees10 schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLON@ Jeroen: Ik snap je punt wel 'n beetje, al zijn er inderdaad knoppen uitgevonden voor dit soort problemen ;).
Volgens mij heeft lichtmeting in de M-stand sowieso weinig nut...
Lichtmeting heeft ALTIJD nut, en zeker bij M.

Tenzij je belicht volgens de oude regel: als de zon lacht, diafragma 8
Je moet uiteraard wel licht 'meten' (zelf, door ervaring, met een lichtmeter, wat dan ook), maar als je naar de M-stand schakelt en vervolgens zelf net zolang gaat pielen totdat je de belichtingsmeter in het midden hebt staan ben je (volgens mij) vreselijk zinloos en tijdsverspillend bezig.
Dat is het ook, maar toch doet menigeen dat,
Ik vind overigens ook dat M pas nut heeft als de camerabelichting je in de steek laat bij b.v. flitsen, vuurwerk e.d.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Die zullen er vast zijn. Maar waarom dan in hemelsnaam? Om stoer te zijn? Om die lekkere dikke vette M in de EXIF te krijgen? Volgens mij moet je die er met 'n beetje editor ook naderhand wel in kunnen krijgen...
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
EdwinHengelman
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2009 18:35
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

ik fotografeer nogal wat rally's. Ik zorg dat ik op tijd op een bepaalde plek op de klassementsproef ben. In de Tv stand meet ik middels spotmeting de belichting op het wegdek, wat vaak een (gemiddeld) grijs is. De waardes neem ik over in de M stand. Tijdens de passage's van de voorloop auto's pas ik eventueel nog het een en ander aan. Daarna blijft, mits er geen grote veranderingen in bijv. het wolkendek optreden, de camera voor alle auto's, licht of donker, hetzelfde.
Hiermee wordt voorkomen dat bijv. het gras op de achtergrond op alle foto's verschillend groen is, de lucht op alle foto's steeds lichter of donkerder blauw is enz..
Op elke wagen, ongeacht de kleur, schijnt namelijk nog steeds hetzelfde zonnetje of rijdt hij door dezelfde regen als de andere wagens.
Op een lichte of donkere wagen reageert de camera steeds met een ander diafragma als ik de waarde voor Tv zelf bepaal. Dit alleen doordat de camera reageert op de helderheid van de passerende wagen.
EOS-1D Mk-IIN / EF 24-70L F2.8 / EF 70-200L F2.8 / EXT 2x / 580EX
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Dat is dus ook precies wat ik bedoel. Het is in dergelijke situatie's erg vervelend als je telkens je sterknop in moet drukken om de belichting vast te zetten. Je kunt natuurlijk je belichting eerst in de TV stand bepalen en later overschakelen naar M, maar je kunt dit natuurlijk net zo goed direct in M doen. Je sluitertijd is van belang, dus die stel je als eerste in, daarna je diafragma en ISO. Mijns inziens is dit het enige voordeel van de M stand, maar voor mij wel een belangrijke.

Er ligt hier op dit moment een mooi pak sneeuw. Daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Wil je de sneeuw in elke foto even wit hebben, dan zul je ook je belichting vast moeten zetten. Het is mijns inziens dan toch fijn als je niet elke keer dat sterretje moet indrukken.

Groeten,
Jeroen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar