Bescherm je foto's tegen diefstal.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Marfique schreefCOLONEhm tja..... mijn foto van de heggenmus (http://www.ansrijke.nl/fotografie/vogels/vogels.html" onclick="window.open(this.href);return false;); gevonden via dat linkje van Afotos:

link 1

link 2

Uiteraard beiden zonder bronvermelding oid....
En nu?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Haha ik ga ze iig een rekening sturen; beiden staan er al n jaar op...of t veel zin zal hebben weet ik niet.

Ik vind t in ieder geval niet netjes, ze hebben nooit gevraagd of ze de foto mochten gebruiken!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Op Phototalk kwam ik nog dit artikel tegen. Het meeste is al genoemd in dit topic, maar wellicht toch leuk om te lezen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Volgens mij was dat artikel de aanleiding voor dit topic...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Haha... lekker scherp! :oops:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Marfique schreefCOLONEhm tja..... mijn foto van de heggenmus (http://www.ansrijke.nl/fotografie/vogels/vogels.html" onclick="window.open(this.href);return false;); gevonden via dat linkje van Afotos:

link 1

link 2

Uiteraard beiden zonder bronvermelding oid....
Op je site heb ik niet terug kunnen vinden dat jij het copyright van de foto's hebt.
Ook bevat de foto van de heggenmus geen metadata.
Hoe kan de gebruiker dan weten dat het geen publiek domein plaatje is?

Wanneer je niet wil dat anderen je foto's gebruiken, is een copyright melding op je website en in de je foto's toch het minste wat je zou moeten doen.

Hans
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ja hoor Hans...je hebt de rest van t topic niet gelezen dus.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als je in Google zoekt op 'mus' staat mijn foto (mus2.jpg) redelijk hoog in de zoekresultaten; dat is de foto die op mijn site in de lightbox verschijnt, en die heeft wel degelijk alle exifinfo erin zitten, inclusief mijn naam!!!

Bovendien staat op mijn site wel degelijk een disclaimer en een vermelding met copyright!
Ik heb ze alleen niet op elke foto geplaatst!
En dat hoeft dus ook niet dus!
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

:( Niet te geloven dat ze niet eens toestemming vragen, inderdaad een vette rekening sturen.

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Excuus, ik heb de kleine lettertjes onderaan de pagina's over het hoofd gezien.
Hoe blind kan je zijn, ik heb er nog naar gezocht.
Ook Opanda werkte niet mee; foto bevat geen metadata.
Na reboot laat Opanda wel de exifinfo met je naam zien.
Er valt je niets te verwijten.

Met excuus,
Hans
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Foutje blijf je houden Hans; blijft t feit dat je nooit zomaar n foto mag gebruiken als je niet zeker weet dat ie rechtenvrij is!

@Ed; de ene (link2) is een blogger van 19 jaar die al geruime tijd niet meer actief is op die blog, dus tja; maar de andere (link1) is een bestuurder....en dan is het echt not done dus :)
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Daarom juist :mrgreen:

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONFoutje blijf je houden Hans; blijft t feit dat je nooit zomaar n foto mag gebruiken als je niet zeker weet dat ie rechtenvrij is!
Is dat een regel of een maatregel die je kunt nemen om geen risico te lopen?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Foutje blijf je houden Hans; blijft t feit dat je nooit zomaar n foto mag gebruiken als je niet zeker weet dat ie rechtenvrij is!
Dit klopt! :wink:

Als het commerciële instellingen zijn, dan gaat er direct een factuur (eigenlijk ingebrekestelling) naar toe, zonder enig nadenken en met mijn tarieven volgens de algemene voorwaarden van de FotografenFederatie.

Bij particulieren ben ik iets milder geworden: Binnen 24 uur de kans om te verwijderen, zo niet, dan alsnog betalen.

Commerciële instellingen, weten vaak drommels goed waar ze mee bezig zijn. Ze gokken het vaak gewoon. Ik ga er niet oplopen, om te kijken wie mijn foto's illegaal gebruikt, maar één keer per maand zoek ik er wel op, en vind ik wat, dan zijn ze de sigaar.

Ik zal maar iets bij naam en toe naam noemen: De KNMV... Deze club, betaalt hun "fotografen" onder en schuwen ook niet om foto's illegaal te gebruiken. Ik heb met hun in conflict gelegen, maar door ziekte (zaadbalkanker) en omstandigheden, heb ik de rechtsgang (helaas!) af moeten blazen. Mijn gezondheid vond ik toch een stukje belangrijker! 8) :wink: Ik noem niet gauw iets bij naam en toenaam, maar de KNMV heeft het verdient! En hoe ze je te woord staan, verre van acceptabel en normaal. Onwatten zijn het; bobo's... :wink: :!:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar