[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

Welk model dan ook, als klant mag je daarvoor fors in de buidel tasten. Vaak mislukt het dan ook nog.
Kijk maar eens naar de vele IT-projecten van de overheid die na investeringen van vele miljoenen uiteindelijk toch worden stopgezet om een nog grotere strop te voorkomen. Als ik al het geld had gekregen dat in mislukte software-ontwikkeling is gestoken, zou ik de rijkste man ter wereld zijn.
Dat ben ik nu ook, maar op een andere manier die mij trouwens beter bevalt. :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn ervaring (heb vroeger afgezien van dat soort opdrachten): bij een systeemanalyse kom je er al snel achter dat er geen systeem achter zit :wink:
Oftewel broddelwerk in wet- en regelgeving en ondoorzichtige organisatie met als gevolg meer uitzonderingen dan regels.
Dat programmeert niet lekker, zeker als de uitzonderingen tussentijds sneller veranderen dan koersen van de AEX.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Laat ik nou diezelfde ervaringen hebben. Doelstellingen formuleren en werkprocessen beschrijven.
Werkprocessen beschrijven? We doen het meestal zo, maar vaak ook weer iets anders.
Twee maanden geleden was er een wijziging. Wij hebben dat wel doorgevoerd, maar die aan de andere kant werken nog op de oude manier.
etc. etc. etc. :shock: :roll:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^
Stuitend herkenbaar :wink:
Ben nog steeds blij dat ik mij er niet aan gewaagd heb.
In financiëel opzicht misschien wel dom; als er toch met geld gesmeten wordt kan je het maar beter opvangen. :mrgreen:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het pakket van eisen sluitend vastleggen is het enige dat werkt. Dus opschrijven dat er geen stuk staal van een trein mag afvallen tijdens en of door een sneeuwbuitje :). In elk geval draaien de meeste projecten de soep in als je de requirements niet duidelijk en helder hebt geformuleerd, vooral maar zeker niet alleen bij software.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

mmk schreefCOLONHet pakket van eisen sluitend vastleggen is het enige dat werkt. In elk geval draaien de meeste projecten de soep in als je de requirements niet duidelijk en helder hebt geformuleerd.
De klant weet vantevoren zelden exact wat hij precies wil hebben. Dat is juist een van de problemen die men probeert op te lossen met de eerder door jou genoemde 'agile' aanpak. "Embrace Change" - Kent Beck
H143
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2012 18:15

Sinds kort maak ik gebruik van lightroom 5 en vond het een super eenvulling dat er nu een retoucheer en kloon borsteltje in zit.
Maar bij mij is deze bijna onbruikbaar lightroom wordt er ontzettend traag van waardoor ik toch maar weer naar photoshop toestap als ik deze functie wil gebruiken.
Hebben meer mensen hier problemen mee?
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Even je catalogus optimaliseren en je cache geheugen vergroten hielp bij mij enorm! Cache geheugen vergroot je onder voorkeuren in LR.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

H143 schreefCOLONSinds kort maak ik gebruik van lightroom 5 en vond het een super eenvulling dat er nu een retoucheer en kloon borsteltje in zit.
Maar bij mij is deze bijna onbruikbaar lightroom wordt er ontzettend traag van waardoor ik toch maar weer naar photoshop toestap als ik deze functie wil gebruiken.
Hebben meer mensen hier problemen mee?
Voldoet jouw computer aan de systeemeisen? Let op: dat zijn de minimale systeemeisen.

http://www.adobe.com/nl/products/photos ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo ja, zorg er dan ook voor dat je zo min mogelijk applicaties op de achtergrond hebt draaien.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Hoe lang zou het duren voordat de hot issues gefixt gaan zijn? Loop tegen probleem aan dat de noise reduction en de sharpening niet werkt als ik exporteer naar webformaat.. #bummer
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Tsjonge zeg, het duurt toch wel erg lang nu voordat Adobe met een noodzakelijke update komt, of ben ik ongeduldig?
Anoniem 4

Er is een beta (release candidate) 5.2 beschikbaar die je naast versie 5.0 kunt installeren.
Adobe heeft versie 5.1 overgeslagen.
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom5-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Dankjewel!
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hallo,

ik heb iets vreemds.. en gezien ik niet zo'n computer techneut ben heb ik (een van jullie of meerdere) hulp nodig! :o
als ik een foto bewerk in Lightroom dan bewerk ik hem zoals ik (denk dat ik) wil..
maar met dat ik hem doe exporteren veranderd de kleur instelling?!
het is me al eerder opgevallen en nu dacht ik dat het toch wel extreem was..
ik heb dus de foto via voorvertoning geopend en naast de LR foto gezet en was er OVERDUIDELIJK verschil..
hoe kan dit komen?


hier heb ik even een soort van screenshot genomen..

Afbeelding
Schermafbeelding 2013-09-07 om 19.08.32 by Mini-UE || Mini-Photography, on Flickr

hopend dat jullie mij kunnen helpen! :/

gr. Michel

p.s. nu weet ik eerlijk gezegd ook niet wat ik mooier vind.. of dat (extreem) warmere of de wat minder volle kleuren.. haha :lol:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Welke kleurruimtes gebruik je? sRGB? AdobeRGB?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

bij het exporteren sRGB :)
weet niet of dat goed is? heb er nooit echt naar gekeken?
wat zijn de verschillen?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Niemand?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Billie-90 schreefCOLONNiemand?
Exporteer als adobe en vervolgens als srgb. Zoek de verschillen. De srgb is - in ieder geval bij mij - voller van kleur.

Heb je alle voorinstellingen op nul staan?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

voorinstellingen op nul?
ik doe altijd exporteren via "Exporteer" ik kijk alle instellingen na en doe het dan pas exporteren..
eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt? ik die het niet via "exporteer met vooringstelling" ofzo.. :o

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ik heb in het verleden ook verschillen gezien tussen LR en de geëxporteerde plaat. Het ligt eigenlijk in alle gevallen aan het kleurmanagement van je computer (afwijkende kleurprofielen). Over dit topic zijn topics volgeschreven zowel hier als op andere fora. Het is even pieren maar het is goed te krijgen.

Groet,
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar