gebruik van de iPad

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

jazz4ff schreefCOLON
sprokeq schreefCOLONLink ingedrukt houden, dan verschijnen er opties.
Ah, veel te simpel :D
Ja, maar je moet het maar net weten :wink:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONGewoon simpel printen naar willekeurig wat voor netwerkprinter is er niet bij. Ik heb tenminste nog niets kunnen vinden. Ik houd me aanbevolen.
Mocht je toevallig een Samsung printer hebben, dan heb je misschien iets aan deze app: Samsung Mobile Print (via ipadclub).
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Bepaald de ipad zijn positie via de 3G signaal/masten of zit er een gps ontvanger in?
O ja kreeg zaterdag mijn iPad niet meer aan, ging naar mediamarkt service balie en hup kwam het weer tot leven.
Ze drukte gelijktijdig de power knop en set knop in om het te resetten.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De 3G versies van de iPad hebben GPS aan boord. Voor de snelle lokatiebepaling wordt gebruik gemaakt van wifi en 3G masten ("assisted gps"), vervolgens wordt GPS gebruikt voor de fijnere bepaling.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik werk nu met het Eye-fi kaartje op de reis in Santorini en hij doet het perfect! :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 4

Terug van een paar dagen weggeweest. Tijd voor een reactie op de reacties op mijn posts en ook een vervolg op mijn bevindingen.
Vooraf nog even ter herinnering. Als vreemde in de Apple-wereld heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een Ipad. Hier geef ik mijn persoonlijke ervaringen daarmee weer. Ik heb absoluut niet de bedoeling een Apple-Microsoft flame te ontketenen.
Ik weet dat velen net als ik dubben over de aanschaf van een iPad. Voor die EosD-bezoekers vermeld ik hier waar ik mee ben geconfronteerd.

Het mooie van de iPad is dat je snel even kan internetten, naar je mail kijken, twitteren, facebooken, etc. zonder dat je desktopcomputer aan staat of op moet starten. Daar ligt de kracht van de iPad als aanvulling op die apparatuur. Precies zoals Pieterr aangeeft. Daarnaast kun je er mooi je laatste foto’s mee laten zien en er een spelletje mee spelen.
Toch zien (of willen) velen het (zien) als een volwaardige computer, een vervanging of alternatief voor een kleine notebook of netbook, maar dat is de iPad beslist niet. Alleen lijkt het erop dat de iPad gemeenschap er een allesoverheersende supercomputer van wil maken met nu al 80.000 apps. Het eind daarvan lijkt nog niet in zicht. Met jailbreaks en een doos vol apps gaat dat ook niet lukken.
De enige die er garen bij spint is Apple, de aandeelhouders dan. Voor al die apps vangt Apple een fortuin. Net als voor het enorme aantal accessoires. Heb nog nooit zo’n lege doos gezien bij iets van die prijs. Zelfs de handleiding moet je apart kopen voor € 14,95 (ja, kun je ook gratis downloaden als PDF en printen) en voor een simpele bescherming van dat prachtige scherm betaal je apart ook nog eens € 39,00 voor een stuk geribbeld plastic met een paar magneetjes.
En wij fotografen maar klagen over de prijs van Adobe. Als je bijvoorbeeld de functionaliteit van Lightroom via iPad-apps moet verzamelen, ben je zeker het dubbele kwijt en heb je 50 iconen op je beeldscherm staan van 25 verschillende leveranciers met ieder hun eigen interface en stijl.

Nu toch eerst maar even de reacties. Over het printen gaf Pieterr aan dat er voor mij verschillende opties bestaan om direct van de iPad te printen. Het bezwaar daarvan is dat je er altijd een (vaak betaalde – WE-print) app voor nodig hebt en ook nog een computer die dan weer aan moet blijven staan. En nee, ik heb geen Samsung printer.
Ik wil graag direct kunnen printen naar een netwerkprinter. Met al mijn desktopcomputers, notebooks, netbooks en tablets lukt dat gewoon. Waarom kan dat niet met een iPad. Je kunt er op tekstverwerken, tabelleren, emailen, notifyen etc. Dan moet je toch ook het resultaat simpel kunnen printen. Helaas niet in iPad2, misschien wel in versie 3.

Dan de WiFi. Digilike gaf aan dat dat met de upgrade naar iOS 4.3.2 een stuk beter en stabieler is geworden. Betreft dat misschien de eerste versie van de iPad? Mijn iPad2 was al uitgeleverd met 4.3.2 of is automatisch geupdate. Hier in huis zijn wij gezegend met een iPad versie 1 en versie 2.
Ik kan dus uit ervaring constateren dat de WiFi van versie 1 beter is dan die van versie 2.
Zeker de laatste is aanzienlijk minder dan de Wifi van mijn notebook en netbook. Erg jammer, want dat kan gewoon beter. Misschien komt er nog een update voor versie 2.

Apple (EosD-gebruiker) adviseert mij de iPad te verkopen en een Android tablet te kopen. Is een goede optie: als de iPad3 uitkomt, mag je me Pb-en met een goed prijsvoorstel. :lol:
Verder stelt hij dat je vele beperkingen van het iPad OS kunt opheffen met de aanschaf van diverse apps. Ja dat zal best, maar dat mag toch niet de bedoeling zijn. Van een magnetron en een haarföhn verwacht je toch ook dat die doet waarvoor je hem gekocht hebt.
Dan het “jailbreaken”. Voor de niet ingewijden, dat is het hacken van het OS. Als je daaraan begint en je kunt het niet herstellen, dan verlies je je garantie.
Ik schrijf dit niet voor de experts, want die weten best raad met de tekortkomingen van een OS. Nee, ik schrijf dit voor de gemiddelde gebruiker die een apparaat/computer wil dat/die zonder ingewikkelde poespas doet wat ie moet doen. Die gaat echt niet jailbreaken, als ie al weet wat het inhoudt en/of waar het te vinden is.

@Jeveos wil ik duidelijk stellen dat ik het hier uitsluitend heb over de iPad en niet over iMac of Macbook. Ook op de iPad vormde het instellen van WiFi geen probleem. Mijn bezwaar betreft alleen het bereik.
Voor thuis heb ik dat overigens opgelost met een tweede accespoint in mijn overigens bekabelde netwerk, zodat ik nu ook op het terras buiten een behoorlijk verbinding heb zonder dat de connectie iedere keer wegvalt.
En ja, met de iPad (zonder apps) is het inderdaad een stuk lastiger om apparaten in je netwerk te benaderen. Er zit immers standaard geen "verkenner" in. Zowel Apple als Microsoft computers/notebooks/netbooks hebben daar volstrekt geen moeite mee.
Om dat met de iPad te kunnen, heb je apps nodig.

Tot zover de reacties, nu verder met de ervaringen, om te beginnen met een negatieve.
De camera’s van de iPad2. Gewoon dramatisch.
Hier op het forum zijn we allemaal fotograaf en proberen we foto’s te maken die van goede kwaliteit zijn. Met die van de iPad2 is dat absoluut onmogelijk. Qua kwaliteit gaan we met die camera’s terug naar het begin van het digitale tijdperk, een resolutie van niks en lensjes van recycled plastic.
Dat het anders kan bewijst de camera van de iPhone en de camera in vrijwel elke mobiele telefoon die op dit moment op de markt is.
Nu heb ik me laten vertellen dat de Ipad vooral een gadget is die bij vrouwen in de smaak valt. Die kunnen zonder zorg gebruik maken van de videochat (FaceTime) als ze ’s-morgens net uit bed stappen. Op het scherm ben je nog net herkenbaar voor intimi, maar ieder detail ontbreekt gelukkig.
Voor de camera’s hoef je echt niet te upgraden van iPad 1 naar 2.

Heb ik dan niets positiefs te melden. Zeker, de iPad is een schitterend apparaat voor presentatie en informatie, ook voor fotografen.
Prachtig zoals je foto’s kunt laten zien op de iPad, ook als slideshow.
Ideaal is ie ook voor internetten en mailen. Direct na aanzetten beschikbaar en niet traag opstarten zoals de meeste computers. Heerlijk en snel navigeren met simpele vingerbewegingen. Je raakt er zo aan gewend dat je de neiging hebt om ook op je gewone computer met de vingers te vegen.
Op ieder moment snel even je mail kunnen raadplegen, geweldig.
Alleen al hiervoor is de iPad zijn geld waard, als je je de beperkingen maar goed realiseert.
Met diverse apps kun je de iPad nog aantrekkelijker maken. Het is wel even zoeken, maar er zitten beeldschone juweeltjes tussen, ook bij de gratis apps.
Met de betaalde apps is het oppassen geblazen. Ook daar zit best wel moois tussen, maar ook veel rommel. Lees altijd de beoordelingen van gebruikers in de Appstore, maar zoek ook naar ervaringen elders op internet.

Tot slot nog deze reactie
Pieterr schreefCOLONInteressant artikel. Lees vooral ook de reacties:
http://www.ipadclub.nl/19167/andere-tab ... -evenaren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Digilike schreefCOLONDie Pieterr leest dezelfde berichten als ik :D
Ja, ja dat schrijft de WC-eend Club :D

Ik lees ook andere informatie die wat meer objectief en meer onderbouwd is :roll:
http://www.isuppli.com/Display-Material ... ecast.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Illuminatus: Wederom een informatieve posting. Blijf ons vooral op de hoogte houden van je bevindingen.
Illuminatus schreefCOLONIk lees ook andere informatie die wat meer objectief en meer onderbouwd is :roll:
http://www.isuppli.com/Display-Material ... ecast.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Die lees ik ook. :wink:

Dat de tabletmarkt niet Apple-only zal blijven lijkt me duidelijk. In de smartphonemarkt is het op een vergelijkbare wijze verlopen met de iPhone. Sterke concurrentie voor de iPad is ook prima. Dat houdt Apple scherp en kan dit soort producten alleen maar beter én goedkoper maken.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Mijn ervaring met wifi is dat die van de iPad 2 beter is dan die van de iPad 1 en ja, ik beschikte over beide versies. Doe met de iPad wat je wilt. Ik ben er tevreden over. Je tweede quote van mij over dat pieterr en ik dezelfde artikelen lezen ervaar ik toch als wat uitdagend. Alsof als je zo'n site leest, je een Apple nerd bent oid en alsof degenen die dat doen geen andere bronnen raadplegen. Alsof je gelijk de iPad de hemel in prijst als je een er een artikel over leest. Wat is het doel van die quote en termen als WC eend club? Doe me een lol, houd het bij jezelf en betrek posts die een heel ander doel hebben niet om je tegen af te zetten.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 4

Wat de WiFi betreft: misschien is jouw ervaring anders, maar ik heb beide naast elkaar en zie en ervaar verschil in bereik en daarmee connectiestabiliteit. Omdat ik ze beide heb en tegelijkertijd test, zijn er identieke omstandigheden. Voor mij is dat simpel een objectieve constatering. Niet meer en niet minder.
Ik vraag je toch mijn posts nog eens goed te lezen. Meermalen heb ik daarin gesteld dat ik op geen enkele wijze de bedoeling heb om een wig te drijven tussen Apple en Microsoft gebruikers.
Ik geef alleen mijn persoonlijke ervaringen weer met een voor mij tot voor kort nieuw fenomeen in de hoop dat andere bezoekers hier die eenzelfde aanschaf overwegen er iets aan hebben.
Ik bestempel niemand hier als nerd van welke richting dan ook en ik heb ook geen enkele behoefte om me ergens of tegen wie dan ook af te zetten.
Als je zelf andere ervaringen met de iPad hebt dan ik, op welk punt dan ook, plaats ze dan hier. Als dat op een informatieve manier gebeurt, kan dat bijdragen tot een weloverwogen meningsvorming.

Wat het genoemde artikel betreft reageerde Pieterr direct op iets in een voorgaande post van mij
Pieterr schreefCOLON
Illuminatus schreefCOLONVoor de Mac-omgeving een waardevolle uitbreiding, maar voor de rest van het computer-universum zou ik adviseren even af te wachten wat er voor tablets op het Windows en Android front aan komen stormen.
Interessant artikel. Lees vooral ook de reacties:
http://www.ipadclub.nl/19167/andere-tab ... -evenaren/" onclick="window.open(this.href);return false;
In het slot van dat artikel stond bovendien

CodeCOLON Alles selecteren

Hoe denk jij erover? Zou een andere fabrikant ooit zoveel succes kunnen hebben als Apple met de iPad?
Dit artikel was een mening over de iPad in het voordeel van de iPad, geplaatst op de website van de iPadClub, waarvan je enige bevooroordeling mag verwachten. Vandaar mijn kwinkslag met WC-eend al naar een oude advertentiecampagne van dat merk. Ja, als dat je niets zegt, kan ik me voorstellen dat je vraagtekens hebt bij die opmerking. Wie de betreffende TV-reclame kent, begrijpt dat mijn verwijzing onschuldig en allesbehalve kwetsend (afzettend tegen) is.
Ik heb slechts een link geplaatst naar een artikel, waar een andere, op basis van marktonderzoek verkregen zienswijze wordt gegeven op de verwachte ontwikkeling van de tablet-markt.
Bovendien heb ik Pieterr toch ook niet verweten dat hij zich met zijn post/link heeft "afgezet" tegen mijn opmerking over iPad vs Windows/Android tablets. In tegendeel, ik waardeer zelfs zijn bijdrage.
Het draagt namelijk op een nette, correcte manier bij aan de informatievoorziening op het gebied van tablets en dat is precies waar dit topic voor bedoeld is.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dit topic gaat over gebruik van de iPad voor fotografie en dat is precies waar ik hier over post.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 4

Even een update m.b.t. de WiFi performance problemen die ik heb geconstateerd.
Ben toch maar op internet gaan zoeken naar ervaringen van anderen en wat blijkt: ik ben niet de enige. Kijk alleen maar eens naar deze topics in de Apple Support Communities
https://discussions.apple.com/thread/27 ... 0&tstart=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://discussions.apple.com/thread/28 ... 0&tstart=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik zo door de pagina’s heen blader, lees ik veel dat de performance is verminderd na de upgrade naar 4.3.2
Niet leuk natuurlijk, maar het zou er op kunnen wijzen dat die performance ook softwarematig verbeterd kan worden. Hopelijk wil Apple het probleem onderkennen en er snel een oplossing voor brengen.
Er zijn in de posts ook wel wat workarounds aangedragen, maar die werken alleen op het eigen netwerk. Je moet het dan meer statisch inrichten en soms zelfs de beveiliging verminderen.
Of ook wel een andere router aanschaffen. Kortom, geen echte oplossing voor een vervelend probleem.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Illuminatus: Welke router heb jij? Is dat een router met support voor 802.11n?
Anoniem 4

Ik heb er nu twee actief: een LinkSys E4200 en een Fritz!box 7340 beide aangesloten op het bekabelde netwerk (cat6). Daarnaast heb ik nog een Speedtouch ST780, waarvan het Wlan niet actief is. Deze laatste verzorgt alleen het verkeer van het interne netwerk naar internet. De reden is een ingewikkeld technisch verhaal dat hier niet relevant is.
Afhankelijk van mijn positie in huis log ik in op één van de twee Wlan-routers, maar meestal is dat de LinkSys omdat ik in die omgeving het meest met de iPad werk.
Beide routers kunnen werken met 802.11 a/b/g/n, 2.4 en 5 Ghz.
De testen heb ik gedaan met alleen één router actief. Verder heb ik de routers ieder als accesspoint ingericht en niet in repeat-mode. Dit omdat ik dan behoorlijk snelheidsverlies zou krijgen.
Het enige nadeel is dat ik nu soms moet overschakelen naar de andere router. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Dat alles geldt uiteraard alleen voor thuis. Voor Hot-spots buiten en/of in hotels en complexen heb ik daar niets aan. Daarvoor moet de oplossing toch echt van Apple komen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Bij mijn ouders heb ik enige tijd geleden een Linksys E3000 router geinstalleerd. Het bereik van die router in hun huis is uitstekend. Er was initieel wel een probleem met verbinding maken op het netwerk met de diverse mobiele apparaten (iPhone, HTC) die op dat moment in huis waren. Na het proberen van de nodige zaken bleek uiteindelijk te helpen om de gebruikte kanalen vast te zetten, zowel voor de 2.4GHz als de 5GHz band, ipv de standaard instelling van automatische kanaalselectie te gebruiken. (Beide banden kunnen gelijktijdig gebruikt worden in de E3000, evenals in de E4200.) Misschien dat die aanpak ook voor jouw probleem enige soelaas biedt?
Anoniem 4

In de LynkSys gebruik ik beide banden gelijktijdig, maar met automatische kanaalselectie. Bij de Fritz!box is het of of en daar gebruik ik 2.4 omdat enkele andere van mijn WiFi-apparaten niet met 5 kunnen werken.
Ook de Fritz!box met automatische kanaalselectie.
Vaste kanalen in een redelijk vrije ruimte kunnen iets verbetering geven, maar dat is altijd een momentopname. Als de accesspoints van de buren wel op autoselectie staan, verandert het beeld regelmatig.
Ik gebruik Xirrus WiFi-inspector ( http://www.xirrus.com/library/wifitools.php" onclick="window.open(this.href);return false; ) om de kanaalsterkten in de omgeving te beoordelen.
Zoals gezegd heb ik het probleem hier thuis opgelost met het gebruik van 2 Wlan-routers. Heb nu overal goede signaalsterkte en geen verlies van connecties meer.
Elders heb je natuurlijk geen invloed op de instellingen van de Wlan-routers, daar komt het dus neer op de ontvangstkwaliteiten van de iPad-WiFi.
Daarom blijf ik nog steeds uitzien naar de verbetering van Apple.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik had met de Experiabox een slecht bereik met iOS 4.3.1 maar met 4.3.2 is dat juist uitstekend. Gek!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

voor de ipad, book about camera's

http://www.bokeh.arqball.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Eye-Fi connects to iPhone/iPad, gets more useful.
I tested this feature out last weekend at one of my daughter’s softball games. I turned on my Canon T2i DSLR camera, launched the Eye-Fi app, and then stuck my iPhone in my pocket and started to take pictures with my camera. When I was done, a full-resolution copy of all those photos from my T2i were on my iPhone, ready to be e-mailed, posted to Facebook and Flickr, and even run through Instagram.
Directe link naar de app in de App Store: Eye-fi.

Waar te koop: Eye-Fi PRO X2.


Review: Eye-Fi Pro X2 met SD to CF Converter door Thomas Dral van photofacts.
Er wordt een werkende oplossing voor CF kaarten aangedragen in een van de reacties:
http://www.foto-dp.nl/blog/?p=114" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.foto-dp.nl/blog/?p=165" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nrc.nl presenteert foto-app voor de iPad.
In 2007 had een fotoredacteur bij de Amerikaanse krant The Boston Globe een simpel idee: een krachtige selectie nieuwsfoto’s op een blog publiceren. Niet bescheiden, maar groot. 990 pixels, om precies te zijn. Binnen no-time stond zijn blog, The Big Picture, in de top tien van meest bekeken blogs ter wereld.

In 2010 lanceerde de Britse krant The Guardian een iPad-variant van het Grote Foto-idee: The Guardian Eyewitness. “A great way to take advantage of the iPad´s beautiful display. The images are stunning”, schreef het toonaangevende technologieblad Wired.

En nu combineert Nrc.nl deze twee prachtige ideeën met de iPad-app In Beeld. Omdat het werk van Nederlandse nieuwsfotografen ook zo’n prachtige omgeving verdient. Daarnaast publiceert de fotoredactie ook werk van buitenlandse fotografen, zodat we het belangrijkste nieuws ook kunnen samenvatten in beelden. De app is gratis.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar