wid # 0008

Het populaire raadsel van EOSdigitaal: raad waar een foto gemaakt is, of wat er op staat.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

De WID van de verwarring.
Om niet nogmaals van luiheid te worden bestempeld, stel ik maar een vraag want dat is toegestaan.
Zoals eerder gezegd, haak ik af bij hoger/lager, oost/west, hooi/strooi (voor de minder begaafden met kompasstreken).
Staat de plaats bekend om luciferfabrikage?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Vanuit Velhartice zo'n 16 km, geschatte kompaskoers 200 graden (er zit helaas geen grid bij google maps).

Dit plaatsje had meer met zilver dan met lucifers, voor zover de info ter plaatse aangaf. En er was een hotel. Iedere zilverwerker moest kunnen beschikken over een huis en voldoende grond om in de levensbehoeften te kunnen voorzien. Het was denk ik best een welvarend plaatsje.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

Toch ga ik nu voor Kutna Hora.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Vanuit Kutna Hora, de stad met de schedeltoren, is het hemelsbreed 167 km op een koers van ongeveer 250 graden. Je moet nu dus ruwweg de plaats kunnen bepalen via Google Earth. Daar haal ik vaak heel veel ideeën vandaan voor vakanties.

De enige schedels op de gevraagde locatie liggen op het kerkhof. En dat dorpje was echt heel veel kleiner dan Kutna Hora.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Dit topic wordt steeds verwarrender.
De echte zilverstad in dit gebied is toch zonder twijfel Kutna Hora zoals Gabriël terecht ook dacht en aangaf.
Met ongeveer kompasstreken/graden en ongeveer kilometers worden we van hot naar her gestuurd. Met zilver weer een ander kant op.
In het gehucht dat ik na de lucifers op het oog heb, vind ik slechts als grondstof staal en glas, dus dat zal het ook niet zijn.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik heb nu twee richtingen en afstanden gegeven plus aanwijzingen hoe ik op die plaats terecht kwam ;-) Zelfs met plaatjes kijken moet je er nu kunnen komen.

Aanwijzing: Sumava
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

In dat park ben ik al een tijdje. Het grenst aan het Bayerischer Wald, bekend om zijn populatie van o.a. wolven, beren, linxen. Ben daar in een ver verleden geweest. Ook bij de grens met het genoemde park, maar daar stonden toen idioten die schoten op alles wat bewoog.
Vóór het communisme was Tjsechië een schitterend land met mooie natuur vooral langs die prachtige Moldau. Die roden hebben veel verziekt, maar hebben het Národní park Šumava beschermd omdat er decennia lang geen hond mocht komen.
Nu zit ik virtueel gehurkt en kijk mijmerend het dal in met de heerlijke klanken van Má Vlast van Smetana onder directie van Rafael Kubelik.
https://www.youtube.com/watch?v=HVJePP3MRCY
Zo dat was het stukje cultuur voor deze dag.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Met dat schieten op alles dat beweegt denk je in de goede richting. Stel je voor dat iemand naar het westen zou ontsnappen! Om dat te voorkomen werden hele drastische maatregelen genomen, o.a het verwijderen van hele dorpen ( immers schuilmogelijkheden ) en bewoners die je wellicht zouden kunnen helpen.

Hoe effectief dat gebeurde blijkt uit onderzoek van enkele jaren geleden. Edelherten steken de grens nog steeds niet over, zelfs nu geen enkel hert oud genoeg kan zijn om het dodelijke geelektrificeerde prikkeldraad te hebben meegemaakt.

YouTube geeft mij de boodschap dat het bestand van de link niet beschikbaar is. Ik zal het nog een keer proberen als ik de computer aan heb staan. Het Android op mijn tablet werk niet altijd lekker.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Nog een tip dan maar. Het dorp is "officieel" herbouwd buiten het verboden gebied, maar IPV de oorspronkelijke bewoners werd dit nieuwe dorp voornamelijk door grenswachters bewoond.
En bij zo'n nederzetting zet je dan gewoon "nieuw" voor de oorspronkelijke naam.

We kwamen er nu veel mountainbikers tegen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

In mijn archief met foto’s uit een ver verleden vond ik nog deze toen ik met special forces vanuit het westen de grens ben overgestoken. Dat moet daar in de buurt zijn geweest, toch?

Afbeelding

We hebben daar geen zilver aangetroffen, maar wel gietspiegels van hoogwaardig glas. Niet zo verwonderlijk want Bohemen staat bekend om zijn prachtige (Moser)kristal.
Nu is het nog even zoeken naar het “verloren glazen dorp” in Šumava vanaf de heuvel waar ik gehurkt het dal in keek.
Terzijde, ik heb er zo langzamerhand een taal bijgeleerd, wisten jullie dat Oud en Nieuw in het Tsjechisch “Staré a Nové” is.
Het kost tijd, maar je leert wel wat op EOS-Digitaal. :lol:
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Wat deed jij aan de andere kant van het ijzeren gordijn? Ik kan de bordjes niet lezen, helaas, dus ik weet niet waar jij was. Anti ruis was er in die tijd zo te zien ook niet, wel mooie grove korrels :mrgreen:

Niet zo moeilijk doen als destijds, ik liep er gewoon over een fris asfaltweggetje naar toe. Zal toen wel anders zijn geweest :P De hoofdweg langs het nieuwe dorp is soms nog wel van ouderwetse oostblokkwaliteit. Dan weet je waarom Skoda als optie een "slechte wegenpakket" levert.

Nové moet wel worden vervoegd, let op dus.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Inderdaad, die 190 is bepaald geen fraai stukje moderne wegenbouw, maar die is aangelegd voor de Trabant en niet voor de “luxe” Skoda. :mrgreen: Dus geen Supernova. 8)
Op de locatie van de foto ligt aan de overzijde van de weg, achter mij nu een grote parkeerplaats. Zoals de Duitser op de Autobahn: immer gerade aus :!:
Zijn er geen andere spelers meer?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Inderdaad, zie ik nu het doorzettingsvermogen van iemand uit het leger? 8)

Je foto riep wel iets bij mij op en nu herinner ik mij deze splitsing volgens mij. Vanaf de parkeerplaats (85 kronen, maar je laat met een gerust hart je spullen onder toezicht) liepen wij bijna naar rechts terwijl we eerst even links en dan rechts door het nieuwe dorp moesten lopen. Dacht ik mij te herinneren. Daarna naar boven sjokken. Toen we ons afvroegen of we het (in de regen) hadden gemist hoorden we ineens de bel van de kapel en zat er nog maar een struik tussen ons en de kapel in.

Maar die bomen zijn nu wel een stuk groter. :P

Tromgeroffel, .... Zou het vanavond lukken?

Update: O ja, wij namen het rechter pad vanaf de parkeerplaats, als we het Linkerpark hadden genomen was het inderdaad meteen immer Gerade aus geweest.
Laatst gewijzigd door 2 op XXXL, in totaal 14 keer gewijzigd.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Heb je de naam van het gehucht? Want volgens mij zit je gewoon goed en kun je door naar de volgende WID.

(En kan ik een foto plaatsen met wat uitleg :wink: )
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Toen je het over Freddy had, koppelde ik dat direct aan Freddie Mercury en mijn favoriet Bohemian Rhapsody en wist ik dat ik zou moeten zoeken in zuid-west Tjsechië, maar het zou kunnen zijn dat je alleen naar Tjsechië als geheel verwees.
De foto gaf de indruk van een monument, dan kom je vaak op WOII. Daarom heb ik me eerst gericht op Terezin en Lidice, waar de twee meest gruwelijke gebeurtenissen in Tsjechië hebben plaatsgevonden.
Daarna begon voor mij de verwarring met “plek/gebeurtenis niet specifiek op joden gericht was, maar ik zou toch eens een synagoge gaan bezoeken.”
Daar kon ik geen chocola van maken. De moeilijkheid met Tsjechië is dat ze geen moeite doen om websites met (toeristische) informatie ook in het Engels aan te bieden.
Tsjechisch is als Slavische taal voor ons nauwelijks leesbaar en lijkt zelfs niet op Duits.
Dat maakte zoeken op internet extra moeilijk.
Vervolgens moest ik zuid-oost van Praag gaan zoeken en toen was ik helemaal de weg kwijt.
Met Velhartice van Gabriël kwam ik weer terug in het gebied waar ik me aanvankelijk op richtte.
Met mijn vraag over de luciferfabrikage had ik Sušice in gedachten.
Met de verwijzing naar zilver werd iedereen weer een andere verkeerde kant opgestuurd, namelijk Kutna Hora, dé zilverstad van Tsjechië.
Toen ben ik me weer gaan concentreren op mijn oorspronkelijke zoekgebied.
Daar vond ik veel aanwezigheid van glasbewerking. Om glas te maken heb je zand en bomen nodig en dat is er genoeg in de Bohemer wouden.
Daar maakten de bewerkers een hut en als die omgeving uitgeput was, trokken ze naar een volgende plek voor een hut.
Door die geschiedenis kwam ik terecht bij Georg Christoph Abele die eind 18e begin 19e eeuw vanuit Beieren een glasimperium opbouwde, vooral spiegels.
Eén van zijn Hütten (kleine fabrieken) stond in Hurkenthal Böhmen, in het Tsjechisch Hůrka.
Daarvan heb je oud en nieuw, Stará Hůrka en Nová Hůrka.
De eerste is het verloren glazen dorp. Er resten nog de grondvesten van een kerk, nadat het dorp met de grond gelijk gemaakt is door de communisten. Alleen de kapel bleef in tact als waarnemingspost voor de artillerie.
Van de overblijfselen werd een monument gemaakt ter nagedachtenis van deze duistere periode waar velen hun vlucht naar het westen met de dood hebben moeten bekopen.
Je vindt de juiste plek op Google Earth met de volgende coördinaten 49° 7'38.88" 13°19'52.27"
Hier een website over deze plaats, helaas alleen in het Tsjechisch
https://www.turistika.cz/mista/zanikla- ... ave/detail

Nu maar hopen dat ik het bij het rechte eind heb. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Mooie zoektocht, waarbij ik ook nog meer te weten ben gekomen over dit verdwenen dorp.

Het is gewoon helemaal goed!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leerzame WID zo!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Oei, was ik al bang voor. Dat het gewoon helemaal goed was :shock: en dat voor een ongewone, abnormale Nederlander (volgens Rutte dan).
Ik ga maar eens op zoek. Zal geen haast maken, want er zijn toch vrijwel geen deelnemers meer aan dit spelletje.

En ja Marco, ik probeer er altijd wel wat educatiefs in te brengen, anders is het erg steriel.
Misschien moet ik een WAT bedenken. Wellicht dat er dan wat meer deelnemers zijn.
Van deze WID lag de moeilijkheidsgraad iets te hoog.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Verbaast mij nog steeds dat niemand de twee koersen met afstanden heeft gebruikt en daarna foto's is gaan kijken bij Google Earth. :mrgreen:

Maar met zo weinig vragers en vragen werd het wel lastiger dan ik in het begin dacht. Vroeger kreeg je gewoon een spervuur aan vragen. :(

Die website kende ik niet. Grappig dat daar het glas wordt benadrukt terwijl informatie ter plaatse de glashut alleen als begin van het dorp benoemt. Er is meer focus op de zilverwerkers en het hotel.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Ik ben niet zo van oost-west, hoger-lager, 50 km ten zuiden van de lijn, etc.
Nadat gebleken was dat je problemen had met windstreken, heb ik je kompaskoersen ook maar genegeerd om niet weer een verkeerde kant uit te worden gestuurd.
Lezen van kompas en sterren/zon schieten met sextant zijn me met de paplepel ingegoten.
Dat luistert allemaal heel nauw en dat moet je zorgvuldig doen, wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan. In handen van leken kun je daarop wachten.
Ik ga liever af op aanwijzingen in de foto en/of aanwijzingen van de plaatser die meer kunnen zeggen over functie, regio, tijdvak, (kunst)stroming, etc. van het afgebeelde object.
Vervolgens ga je daarmee op internet gericht zoeken naar vervolgaanwijzingen.
Als de WID een kerk in Frankrijk betreft, kan je dagen, weken zo niet maanden bezig zijn met plaatjes kijken. Alleen als je tijd hebt en geluk, kun je zo iets vinden.
Ik ben er in deze WID op mijn manier gekomen. Alle eerdere deelnemers hebben afgehaakt, ondanks de aanwijzingen die ik zelf nog heb gegeven.
Ik zal de volgende WID iets makkelijker maken. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar