Gezocht: zoom- of macrolens met mooie bokeh. Welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Met je hand onder de lens is die niet per sé stabiel, vooral niet als je last hebt van tremor, zoals ik.
En een rugzak kan dan vast wel het gewicht verdelen, ik heb er nog steeds een spuughekel aan. Ik heb er 2 verschillende geprobeerd, heb nu nog een kata en die ga ik verkopen.

Iedereen maakt zijn eigen overwegingen en afwegingen, en voor iedereen zijn andere dingen belangrijk. Wat jij kan vasthouden aan gewicht, zelfs met 1 hand, is niet relevant als het om mij gaat. Toch?!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik geef alleen maar aan dat gewicht geen rol hoeft te spelen, maar in jou geval dus wel. Dat kan ik van te voren niet weten natuurlijk als je die informatie niet geeft waarop we gerichter antwoord kunnen geven.
Een objectief met IS zou dan zeker een goede keus kunnen zijn, evenals een licht objectief.

En ja, als jij een hekel hebt aan rugzakken, kan ik daar weinig aan veranderen. Wat is het probleem waaraan jij dan zo'n hekel hebt aan rugzakken?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Uit mijn openingspost in dit topic:
Jasmino schreefCOLON En oh ja, bij zoom is een stabilisator wel ernstig gewenst. Door medicijngebruik heb ik niet altijd een heel vaste hand, ik heb veel last van tremor. Soms is die zelfs te erg om überhaupt te fotograferen, maar als ik in lichte vorm last het van tremor is een IS wel handig. Die zou ik bij zoom dus zeker niet willen missen.
En mijn hekel aan rugzakken hoef je ook niet te veranderen hoor. :P Het is gewoon een gegeven voor mij. Ik vind het niet fijn dat mijn hele hebben en houden op de rug hangt, dat ik steeds de rugzak moet afdoen om iets te kunnen pakken. En dan doe ik niet eens op de foto-apparatuur, want de kata kan ik ook zo inrichten dat ik hem niet hoef af te doen. Maar als ik iets nodig heb uit het bovenste compartiment, moet ik hem afdoen. Ik vind een schoudertas gewoon fijner.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Jasmino schreefCOLON Mijn conclusie is dus dat ik ga voor een macrolens van rond 100mm. In mijn keuze voor de macrolens ben ik voorlopig uitgekomen op de Sigma 105mm, met als goede tweede optie de Tamron 90mm. Wat vinden jullie van mijn overwegingen en mijn keuzes?
Je bent duidelijk niet over één nacht ijs gegaan! :D

Het lijkt me een prima keuze, gezien de afwegingen die je hebt gemaakt.
Ik heb destijds ook voor een 100mm macro-objectief gekozen, en die gaat niet meer weg.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik ben pas ingestapt toen het onderdeel macro aan de orde kwam en heb je 1e lap tekst niet goed gelezen. Sorry.

Kleine resume:
Je zoekt dus een macrolens voor bloemen, vlinders,mooie insecten en evt libelle/waterjuffers.

Je keus voor de Sigma 105 lijkt me prima.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zie nu dat de canon op de macrolens een cash back actie heeft, je krijgt dus €100 retour. De goedkoopste prijs via tweakers is €810 inc. verzending, na cashback zou de lens me dus €710 kosten. Helaas duurt de actie maar tot 31 juli, dus dan moet ik snel beslissen.....
Is dat de moeite waard?

De sigma kost €465, dus voor de canon zou ik dan nog steeds €245 meer betalen. Krijg ik daarvoor betere kwaliteit terug? Of kan ik dan toch beter de sigma kiezen? De andere winst is dat de canon 100gram lichter is, de sigma heeft 5mm meer. Maar dat is niet significant. Beiden zijn gestabiliseerd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De kwaliteit van de Sigma ken ik zo niet, maar de Canon is zeer scherp, daaraan zul je zeker geen miskoop doen.
Er zijn hier een aantal mensen die deze lens gebruiken.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jasmino schreefCOLONBeiden zijn gestabiliseerd.
De IS van de EF 100 f/2,8 L IS USM is bijzonder en bijzonder goed:
http://www.canon.com/camera-museum/tech ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: heb EF 10 veranderd in EF 100 :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 22 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Jan bedoelt de 100mm. Die heeft hij. Ik heb h'm ook. :D
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Pffff......... De prijs van de Sigma is bij amazon.de €429, dat betekent dat de canon met cashback nog steeds €280 duurder is. Dat prijsverschil vind ik eigenlijk te groot. Dat geld kan ik beter sparen en wegleggen voor de vervanging van mijn tamron zoomlens door een canon. Denk ik. Ik slaap er nog een paar nachtjes over.

Ik ga eind volgende week een lang weekend weg met een vriendin om te fotograferen, en we gaan dan ook de wereldtuinen Mondo Verde bezoeken. Tegen die tijd wil ik eigenlijk de macro lens in mijn bezit hebben, zodat ik kan experimenteren daar.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dank Pieterr!
(Ik heb het verbeterd)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb de lens besteld, het is de Sigma geworden na een paar nachtjes slapen. En ik denk dat ik de tussenringen ook ga aanschaffen, simpelweg omdat ik het zo leuk vind om te experimenteren en de extreme vergroting zo mooi vind. Ze zijn niet zo duur, dus daar ga ik me geen bult aan vallen denk ik.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar