Rastervorming PS2 na draaien foto

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

Nee, heeft niets met de PC te maken, maar met de afbeeldingsmodus in Photoshop, onder Image staat Modus en daaronder kun je kiezen uit 8, 16 of 32 bits. Daar kunnen ook nog wel eens vreemde kleurverschillen door ontstaan. Met 32-bits heb je de hoogste kwaliteit. Veel HDR wordt in 32 bits gedaan. De meeste bewerkingen gaan uit van 16 bits, hoewel sommige filters daar nog wel problemen mee hebben, zeker in de oudere versies. 8 bits is eigenlijk standaard voor Jpeg en sRGB.
Door te kiezen voor 32 bits kun je misschien zien of het iets met kleurdiepte te maken heeft.
Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Illuminatus schreefCOLONNee, heeft niets met de PC te maken, maar met de afbeeldingsmodus in Photoshop, onder Image staat Modus en daaronder kun je kiezen uit 8, 16 of 32 bits. Daar kunnen ook nog wel eens vreemde kleurverschillen door ontstaan. Met 32-bits heb je de hoogste kwaliteit. Veel HDR wordt in 32 bits gedaan. De meeste bewerkingen gaan uit van 16 bits, hoewel sommige filters daar nog wel problemen mee hebben, zeker in de oudere versies. 8 bits is eigenlijk standaard voor Jpeg en sRGB.
Door te kiezen voor 32 bits kun je misschien zien of het iets met kleurdiepte te maken heeft.
Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.
Nou weet ik wat je bedoeld... ik zet tenslotte altijd mijn TIFFS (die 16 bit zijn) om naar 8 bit om ze als JPEG op te kunnen slaan. Dat doe ik inmiddels zó op de automatische piloot, dat niet eens meer wist dat er 8 en 16 bit te lezen staat :oops:
Maar ik heb inmiddels even een TIFF omgezet naar 24 bit en er is bij het draaien helaas geen verschil te zien. Het raster komt op dezelfde manier naar voren.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik heb van Gtranquillity het originele TIFF bestand ontvangen. Het lukt mij echter niet om de beschreven artefacten te reproduceren. Ik heb de operaties (roteren en level-slider naar rechts) uitgeprobeerd in Pixelmator en in Photoshop Elements 8.

Als ik op dezelfde wijze als de vorige keer een lijnprofiel in de TIFF laat plotten, krijg ik nu wel een "volledig witte" lijn te zien.


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Allereerst nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite Pieter!

Het stelt me in ieder geval gerust dat de foto (nu wel) echt "clean" is.
Ik mag na jouw testjes denk ik wel concluderen dat mijn Photoshop versie niet oké is.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Of dat de door jouw gebruikte workflow niet goed werkt in de versie van PS die je gebruikt.

Je zou als experiment de trialversie van PSE9 eens kunnen installeren (die blijft een maand werken) om te testen of het probleem in die versie niet optreedt als je dezelfde acties uitvoert.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

[quote="Pieterr"]Of dat de door jouw gebruikte workflow niet goed werkt in de versie van PS die je gebruikt.[quote]

Hmmm... dat lijkt me eerlijk gezegd van niet... in feite is er namelijk geen workflow.
Ik bedoel... als ik de originele foto in PS draai (wat gewoon een standaard functie van het programma is) dan komt het raster tevoorschijn. Of het raster zou standaard tevoorschijn moeten komen in CS2, maar dat lijkt me niet logisch eigenlijk.

Mijn versie heeft sowieso een bug. Als ik twee foto's open en er eentje verschuif, dan verdwijnt alles van het scherm, inclusief de menubalk, tools, etc. Het enige wat er dan van Photoshop nog zichtbaar is, is de grijze achtergrond. Door meerdere keren in deze grijze achtergrond te klikken, komt alles weer tevoorschijn, inclusief het popup venster om een foto te openen (wat ik helemaal niet wil en waar ik ook niet om gevraagd heb) Dus vandaar dat ik denk dat mijn versie gewoon niet oké is.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Had je al eens geprobeerd om jouw PS programma opnieuw te installeren? (Wel even opletten met licentie-nummers e.d.)
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb ook een PS2 versie maar die heeft geen briljante raw conversie.
Best veel artefacten bij een omzetting.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
Anoniem 4

Gtranquillity, misschien toch een goed moment om te upgraden. Ben je van een hoop ellende af en je krijgt er veel mooie features bij die je het bewerken van je Stockfoto's een stuk makkelijker en sneller maken. :D
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Pieterr: ik heb twee keer opnieuw geinstalleerd, waarbij de eerste keer die laatst genoemde bug verdwenen was (maar de raster vorming niet) Alleen moest toen mijn PC geformatteerd worden en toen was die bug helaas weer terug van weg geweest.

@Mehari: ik gebruik PS2 helemaal niet voor RAW, om de door jou genoemde redenen. Van artifacten bij het omzetten heb ik echter nooit last gehad.

@illuminatur: ik heb eens PS4 gehad, maar ik kon er niet aan wennen. Ik werk altijd met verschillende foto's open en deze wil ik zwevend hebben. In PS4 kon ik ze wel zwevend krijgen, maar even later zat alles weer vast en kon ik weer van voor af aan beginnen. Bovendien was het de nederlandse versie en op een of andere manier moest ik telkens naar alles zoeken. Toen ben ik maar weer terug naar CS2 gegaan (ja ik weet het... moet gewoon volhouden, want natuurlijk is die upgrade uiteindelijk beter ;))
Anoniem 4

Zowel in CS4 als in CS5 kan ik gewoon werken met zwevende vensters. Als jij echter zegt dat ze - waarschijnlijk bij schuiven - vast komen te zitten, vermoed ik toch meer een PC en in het bijzonder een grafische kaart probleem. Zou ook nog je vreemde verschuiving kunnen verklaren. Geheugen en grafische kaart kunnen de grote hoeveelheid informatie niet goed verwerken.
Hoe oud is je PC en weet je een beetje wat erin zit aan onderdelen?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Illuminatus schreefCOLONZowel in CS4 als in CS5 kan ik gewoon werken met zwevende vensters. Als jij echter zegt dat ze - waarschijnlijk bij schuiven - vast komen te zitten, vermoed ik toch meer een PC en in het bijzonder een grafische kaart probleem.
Nee, het gebeurd niet bij schuiven, maar de instellingen worden niet opgeslagen. Ik kan gewoon werken met zwevende vensters, maar als ik het programma afsluit, dan is alles weer vast. Ik sluit het programma tussendoor regelmatig af, omdat anders alles zo traag wordt, doordat het geheugen vol zit.
Zou ook nog je vreemde verschuiving kunnen verklaren. Geheugen en grafische kaart kunnen de grote hoeveelheid informatie niet goed verwerken.
Het verschuiven is het beste op het CF kaartje te zien, dus dit probleem zit hem in de camera. Ik heb inmiddels ook ruim 750 foto's gemaakt met de leencamera (een 30D) en er is niet één foto verschoven.
Hoe oud is je PC en weet je een beetje wat erin zit aan onderdelen?
De PC is ruim een jaar oud, maar de foto's die ik op de vorige PC bewerkt heb, hebben het raster ook. Althans...de foto's die gedraaid geworden zijn. Ik heb CS2 sinds 2004 ofzo, maar toen keek ik nooit met de level slider naar rechts geschoven. Dat ben ik pas sinds dat stock gebeuren gaan doen.
Alles is vorig jaar op PC gebied vernieuwd (dus geen oude onderdelen overgezet naar de nieuwe PC)
Wat erin zit weet ik zo niet, maar je kunt hier eventueel de specificaties zien: ACER VERITON M460 http://www.topproduct.nl/hardware/deskt ... iton-m460/
Anoniem 4

Gtranquillity schreefCOLONNee, het gebeurd niet bij schuiven, maar de instellingen worden niet opgeslagen. Ik kan gewoon werken met zwevende vensters, maar als ik het programma afsluit, dan is alles weer vast. Ik sluit het programma tussendoor regelmatig af, omdat anders alles zo traag wordt, doordat het geheugen vol zit.
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Je wilt standaard werken met zwevende documentvensters. Daarvoor is een optie in CS4 en CS5 bij de preferences > interface

Heb dat even voor je opgezocht.

Solution: Disable image tabs and window docking.
To prevent images from opening in tabs in the future:

1. Choose Photoshop > Preferences > Interface (Mac OS) or Edit > Preferences > Interface (Windows).

2. Deselect Open Documents as Tabs.

3. Deselect Enable Floating Document Window Docking.

4. Click OK.

Hiermee kan jouw probleem blijvend worden opgelost. Bij mij in CS5 werkt dat prima.

Het verschuifprobleem heb je zelf al kunnen terugbrengen naar de camera, dus daar is de PC niet debet aan.

Overigens moet voor deze PC het werken met PS CS4 of CS5 geen probleem zijn. Het is weliswaar geen toppunt van snelheid, maar normaal werken is goed mogelijk. Als je echter veel documenten tegelijk inlaadt en bewerkt, zal het allemaal wat trager gaan. Misschien kunnen de instellingen van PS bij prestaties nog iets worden opgeschroefd, maar dat kan beter na een eventuele upgrade van het programma.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Illuminatus schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLONNee, het gebeurd niet bij schuiven, maar de instellingen worden niet opgeslagen. Ik kan gewoon werken met zwevende vensters, maar als ik het programma afsluit, dan is alles weer vast. Ik sluit het programma tussendoor regelmatig af, omdat anders alles zo traag wordt, doordat het geheugen vol zit.
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Je wilt standaard werken met zwevende documentvensters. Daarvoor is een optie in CS4 en CS5 bij de preferences > interface

Heb dat even voor je opgezocht.

Solution: Disable image tabs and window docking.
To prevent images from opening in tabs in the future:

1. Choose Photoshop > Preferences > Interface (Mac OS) or Edit > Preferences > Interface (Windows).

2. Deselect Open Documents as Tabs.

3. Deselect Enable Floating Document Window Docking.

4. Click OK.

Hiermee kan jouw probleem blijvend worden opgelost. Bij mij in CS5 werkt dat prima.
Hartstikke bedankt voor alle moeite! Ik heb destijds een behoorlijke tijd gezocht naar een oplossing, maar waarschijnlijk heb ik niet op de juiste woorden gegoogled. Ik ga CS4 in ieder geval weer installeren! Dank je wel! :)
Overigens moet voor deze PC het werken met PS CS4 of CS5 geen probleem zijn. Het is weliswaar geen toppunt van snelheid, maar normaal werken is goed mogelijk. Als je echter veel documenten tegelijk inlaadt en bewerkt, zal het allemaal wat trager gaan. Misschien kunnen de instellingen van PS bij prestaties nog iets worden opgeschroefd, maar dat kan beter na een eventuele upgrade van het programma.
Ik heb wel een paar dingen aangepast, waaronder de scratch disk. Als eerste heb ik de C drive staan, als tweede een externe HDD van 2 terra. Het schijnt beter te zijn een andere interne drive te gebruiken als eerste scratch disk, maar ik heb alleen maar externe HDD's.
Anoniem 4

PS maakt heel veel gebruik van die scratch disk zeker als je niet al te veel geheugen hebt. Externe schijven zijn meestal met USB aangesloten en dat is erg traag.
Misschien is het beter toch een extra interne schijf aan te schaffen. Dat kost tegenwoordig ook niet echt een vermogen en je werk gaat er wel een stuk sneller door.
Je bewerkt dan op die interne en het resultaat kun je dan later verplaatsen naar een externe schijf.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik heb een tijdje terug eens een interne schijf aangeschaft (nadat mijn 11 jaar oude drive overleden was) maar deze nieuwe HDD kon niet geinstalleerd worden. De schijf werd niet herkend. Toen de man die hem installeerde (hij doet dit werk beroepsmatig, heeft eigen bedrijf) hem mee naar huis nam, herkende zijn PC de schijf wel. Hij heeft hem vervolgens geformatteerd en weer mee naar hier genomen. Zelfde verhaal. Nou weet ik niet meer of het IDE of ATA was, maar in ieder geval... na de derde poging overleed de HDD. Was toch 120 euro :( Vervolgens heb ik dan maar die externe HDD van twee terra aangeschaft. Maar mijn C drive is maar 250 GB en is opgedeeld (twee gelijke partities) en het lukt ook niet om die partitie weg te krijgen. Hij heeft 2 programma's geprobeerd, maar de PC is stront eigenwijs en doet gewoon wat ie wil ;)
Anoniem 4

Nu kun je met een schijf niet veel verkeerd doen. Ja, wel laten vallen, maar dan weet je waar het door komt als ie het niet meer doet. Waarschijnlijk was de schijf gewoon defect en op schijven zit een garantie van minimaal 3 jaar, soms wel 5. In dit geval had die schijf gewoon omgeruild moeten worden. Of ik moet toch vraagtekens gaan zetten bij de deskundigheid van de betreffende persoon.
Twee partities samenvoegen is ook al niet zo'n groot probleem, maar daarmee heb je je probleem niet opgelost.
Er is geen PC eigenwijs genoeg om mij zijn wil op te leggen. Ik zet ze blind in elkaar met twee handen op de rug en dan nog werken ze, zoals het hoort.
Als je een beetje in de buurt van Barendrecht woont, wil ik je best helpen.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Dat van die garantie zei ik ook al tegen hem. Tenslotte zit op zo'n beetje alles minimaal een jaar garantie... Glaswerk is volgens mij één van de weinige uitzonderingen ;)

Ik heb net even gekeken waar Barendrecht precies ligt, maar het is niet bepaald om de hoek helaas. Ik kom zelf uit Eindhoven en heb geen auto (of iemand die me zou kunnen rijden) Maar toch heel erg bedankt voor het lieve aanbod!!!
Anoniem 4

Inderdaad, Eindhoven is niet naast de deur. Maar Pieter woont ook in Eindhoven en hij heeft ook veel kennis van PC's. Misschien kan hij een helpende hand bieden?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat kan. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk waarmee precies. :D

Ik ben nog steeds benieuwd of Gtranquillity ook last heeft van dit probleem als ze bijvoorbeeld (de trial versie van) PSE9 gebruikt. Als dat niet zo is, weten we vrijwel zeker dat er ergens een probleem in de gebruikte PS-versie zit. Zo'n experiment is snel gedaan.

http://www.adobe.com/go/tryphotoshop_elements" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar