Rastervorming PS2 na draaien foto

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik maak als stockfoto's vooral 'isolated on white' foto's, waarbij de foto ooit recht gezet moet worden.
De achtergrond moet volledig wit zijn (dus #ffffff) en dit kun je het gemakkelijkste controleren door de levels slider helemaal naar rechts te schuiven. Alles wat dan niet volledig wit is, wordt zichtbaar.

Na het draaien echter, krijg ik altijd een soort raster te zien. Ik dacht eerst dat er misschien nog kleurinformatie in het wit zat, maar als ik eerst de achtergrond helemaal wit schilder en de foto dán pas draai, komt het raster ook tevoorschijn. Hier is een voorbeeld:

15275

Weet iemand of dit een bug is of anders waar het vandaan komt?

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoeveel draai je? Pixels zijn vierkant. Een rechte horizontale lijn zal bij 45 graden verdraaien een soort trapje worden. Bij andere verdraaiingen dan 90 graden loopt alles geblokt als de reoslutie niet zo hoog is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie Jeroen!

Ik probeer alles altijd in de camera al goed te krijgen, maar vaak kun je op de PC toch zien dat iets (bijv. een glas) toch een beetje scheef staat. Ik draai dus meestal maar een klein beetje. Het bizarre is echter dat het raster enkel en alleen op witte (of hele lichte) delen verschijnt. Op alle andere kleuren is er niets te zien! Ik snap sowieso ook niet waar de kleur vandaan komt, als alles volledig wit is.
Anoniem 4

Bij dit soort vragen heb ik de neiging om meteen te vragen ergens een onbewerkt origineel te plaatsen.
Nu weten we wel erg weinig van de omstandigheden als camera, objectief, raw converter, welke aanpassingen, waarin verder bewerkt (PS, LR, PSe, etc.).
Heb je al eens geprobeerd in PS (bijv.) een compleet nieuw canvas van exact dezelfde afmetingen te maken en die te vullen met egaal #ffffff en dan eenzelfde verdraaiing toe te passen.
Zie je dan ook een raster?
Op de nu geplaatste foto zie ik paarse randen, is dat bewust of ook een resultaat van bewerking/verdraaiing ?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONBij dit soort vragen heb ik de neiging om meteen te vragen ergens een onbewerkt origineel te plaatsen.
+1.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

De bovenstaande is een voorbeeld foto waarbij de level slider volledig naar rechts staat. Op de gewone foto is er niets van kleur te zien, dus het heeft geen nut zoiets te plaatsen.

Door de level slider volledig naar rechts te schuiven, krijgt alles wat niet 100% wit is (dus #ffffff) de kleur groen, paars of roze (op de normale foto oogt het zoals gezegd gewoon wit, er is niets van kleur te zien)

Als ik een gewoon vlak vul met wit (dus een PSD document, geen foto) dan gebeurd het inderdaad ook.

De foto hierboven is onbewerkt. Alleen van RAW omgezet naar TIFF en op geen van beiden is er iets van een raster te zien, totdat ik de foto draai. Welke camera en objectief lijkt me om bovengenoemde redenen niet van belang, maar het is een Canon 40D met Tamron 90 mm en Tamron 28-75 mm.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gtranquillity schreefCOLON Op de gewone foto is er niets van kleur te zien, dus het heeft geen nut zoiets te plaatsen.
Ik heb geen PS2 maar wel de nodige andere fotobewerkingsprogramma's. Als het origineel ergens beschikbaar zou zijn, en het recept dat je gevolgd hebt, dan had ik willen proberen om jouw acties na te bootsen om te kijken of ik hetzelfde resultaat te zien krijg als jij. Ik ben namelijk wel benieuwd of dit veroorzaakt wordt door een of andere afrondingsfout in het schalingsalgortime van PS2. Maar ik begrijp ook dat jij je originelen liever voor jezelf houdt.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt dat je het wilt proberen!

Ik heb geen website en wil inderdaad geen (stock) foto's naar het forum uploaden, dus ik heb even een halve foto geupload :)
(even op de afbeelding klikken en je krijgt het volledige formaat)

15277

Als je in Photoshop het zwarte schuifje (onder het histogram) van de levels slider (image-adjustments-levels) naar rechts schuift, zul je zien dat de hele achtergrond puur wit is.
Als je de foto vervolgs draait (edit-transform-rotate) dan zie je op de gewone foto niets, maar als je de bovenstaande handeling met de level slider dan weer uitvoert, dan zul je zien dat er een raster te zien is. Als je de foto dan nog eens een beetje draait, dan wordt het raster duidelijker.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ja, maar je gaat toch geen JPG's draaien??? Dat doe je bij de conversie van de RAW al.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Nee, ik draai geen JPG maar de TIFF (dat is zonder kwaliteitsverlies)
Alleen is een TIFF bestand te groot om naar het forum te uploaden.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als ik in Pixelmator de levels-schuif gebruik, krijg ik de nodige "regelmatige rotzooi" te zien in de witte achtergrond. (Ik heb nog niet geroteerd.) Dat kan misschien ten gevolge van JPEG zijn.

Afbeelding
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En als ik aan de rechterkant van de foto in ImageJ een verticale (gele) lijn trek, en het profiel plot, krijg ik allesbehalve een "compleet witte" lijn te zien. Kortom, in deze versie zit al "regelmatige rommel" in het witte gedeelte.


Afbeelding
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt Pieterr!

Dat is wel heel bizar. Ik heb net nog even naar de JPEG gekeken en in Photoshop is de achtergrond 100% wit. Hij is wit geschilderd (dus met een grote kwast en #ffffff) dus hij zou gewoon wit moeten zijn. Als ik willekeurig in de achtergrond klik met het pipetje, dan blijft hij ook #ffffff aangeven (als ik op het raster klik geeft hij ook #ffffff aan, maar dan verschuiven de waarden boven toch iets en dat klopt ook) Zou het iets met het uploaden te maken kunnen hebben?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik vermoed eigenlijk eerder dat we hier nu naar JPEG quantisatie-errors aan het kijken zijn.

Kun je de RAW (of TIFF) eens opsturen via http://www.wetransfer.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Als je dat wilt doen, stuur dan even een PB, dan geef ik je mijn emailadres.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Dank je wel voor de moeite Pieter! Kan ik heel erg waarderen!
Ik ken wetransfer niet, maar ik ga het proberen!
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Hij is bezig met verzenden. Nog 28 minuten te gaan :shock: :lol:
Anoniem 4

Probeer eens het volgende. Ga in Photoshop op de menubalk naar Weergave en daar vervolgens naar Tonen. Waarschijnlijk staat daar bij Pixelraster een vinkje. Haal dat eens weg en kijk dan nog eens naar het effect van je bewerking.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie Illuminatus
Ik heb net gekeken... ik heb de engelstalige versie en als ik op view-show klik, dan staan alle opties uitgevinkt.
Anoniem 4

Omdat het zo'n regelmatig patroon was, kreeg ik een idee dat het hier misschien iets mee van doen had.
Ik realiseer me nu dat je een versie van Photoshop hebt waar dit (pixel grid) misschien nog niet aanwezig was.
Ach meedenken kan geen kwaad. Baat het niet, het schaadt ook niet.
Misschien komt Pieter verder met je originele bestand.
Als je de modus instelt op 32 bits, verandert dat misschien nog wat?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Illuminatus schreefCOLONOmdat het zo'n regelmatig patroon was, kreeg ik een idee dat het hier misschien iets mee van doen had.
Toen ik je reactie las was ik er eerlijk gezegd van overtuigd dat het aangevinkt zou staan. Het klonk inderdaad heel aannemelijk!
Ik realiseer me nu dat je een versie van Photoshop hebt waar dit (pixel grid) misschien nog niet aanwezig was.
Ik zag inderdaad niets van 'pixel grid' staan. Alleen grid, maar dat was het niet, dat had ik al gecontroleerd.
Ach meedenken kan geen kwaad. Baat het niet, het schaadt ook niet.
Absoluut! En ik ben ook erg blij en dankbaar dat jullie mee willen denken! :)
Misschien komt Pieter verder met je originele bestand.
Hij schreef weg te moeten en er morgen op terug te komen, dus ik wacht het rustig af!
Als je de modus instelt op 32 bits, verandert dat misschien nog wat?
Hmmmm.... hier ben ik je even kwijt (weet wel hoe ik een PC en het programma gebruik, maar al het andere is niet mijn sport ;) Ik weet toevallig dat CS2 32-bit is, maar misschien bedoel je de PC zelf? En zoja... waar zou ik dat kunnen zien? Ik meen me te herinneren dat hij 64 bit is (of hoe je dat zegt :oops: ) maar helemaal zeker ben ik niet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar