grijsfilters

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
henk van dorp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 15:08
CONTACTCOLON

hallo allemaal.

Ik ben me aan het oriënteren op grijsfilters.
Als ik die mooie foto's zie van waterpartijen en luchten met lange sluitertijden, komt de wens op om ook zoiets te doen.
Ook van watervallen en snelstromende riviertjes met stenen erin zijn prachtige beelden met lange sluitertijden gemaakt ( vaak met grijsfilters)
Ik heb wel gelezen dat ook voor landschapsfotografie , meest 's morgens en 's avonds veelal grijsfilters worden gebruikt.
Nu zijn er veel verschillende soorten van grijsfilters en dat maakt de keuze niet makkelijker.
Graag zou ik van degene die met grijsfilters werken ervaringen horen, voor welk doel ze welk soort filter gebruiken.
Er zal vast geen allround filter zijn die overal voor toepasbaar is.
Ook van het (on)gemak van scherpstellen en daarna pas je filter er opschroeven zou ik graag vernemen hoe men daar praktisch mee omgaat.
Ik neem aan dat je dan alleen handmatig gaat scherpstellen want de ontspanknop vast blijven houden en tevens een filter er op schroeven lijkt me geen handige manoeuvre.
Ben benieuwd wat voor adviezen en tips ik ga krijgen.

groet Henk van Dorp
welkom op mijn website : http://www.villagefotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik neem aan dat je onderstaand topic al heb gevonden?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =6&t=73319" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zelf heb een: B+W grijs ND 106 77 E
Dit houd in dat ik - 6 stop bereik heb.
Een donkerder ND filter is haast niet te doen want dan wordt het te donker voor de Auto Focus en moet je handmatig scherp stellen in het donker en dat valt niet mee :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Ik gebruik een grijsverloop filter van Tiffen
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
dennisdijk87
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 15:25

Zelf heb ik een B+W 110, ik moet zeggen dat deze wel heel donker is. Midden op de dag zie je zelfs bijna niets door je lens. Scherpsellen doe ik voor ik mij filter er op schroef. Mijn eerste poging met deze lens is hier te zien: http://www.flickr.com/photos/dennisdijk87/5457993363/
Ik ben daar nog niet helemaal tevreden over, maar zal wel wat meer gaan oefenen.
Achteraf had ik liever een 6 stops filter had gehad ivm het scherpstellen.
7D | EF-S 10-22 | EF 24-105 L | EF 50 F1.4 | EF-S 60 MACRO | | EF 100 F2.8 L MACRO IS | EF 70-200 F4 L IS | 430 EX II | YN 460
http://www.flickr.com/photos/dennisdijk87/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Heeft iemand ervaring met een variabel ND-filter, zoals DIT ?

Vandaag bij Cityfoto Den Bosch geweest. Niets op voorraad; 8 weken levertijd voor een B+W ND106. (99 euri!)

Vandaar dat ik bovenstaand filter wel een mooie oplossing vond. Maar als het niks is......

Please let me know.
Gebruikers-avatar
henk van dorp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 15:08
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONIk neem aan dat je onderstaand topic al heb gevonden?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =6&t=73319" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja zeker heb ik deze gelezen, maar was er nog niet uit vandaar dat ik op deze manier nog wat praktische info probeer los te krijgen.
welkom op mijn website : http://www.villagefotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
henk van dorp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 15:08
CONTACTCOLON

dennisdijk87 schreefCOLONZelf heb ik een B+W 110, ik moet zeggen dat deze wel heel donker is. Midden op de dag zie je zelfs bijna niets door je lens. Scherpsellen doe ik voor ik mij filter er op schroef. Mijn eerste poging met deze lens is hier te zien: http://www.flickr.com/photos/dennisdijk87/5457993363/
Ik ben daar nog niet helemaal tevreden over, maar zal wel wat meer gaan oefenen.
Achteraf had ik liever een 6 stops filter had gehad ivm het scherpstellen.
bedankt Dennis, je foto op de link ook bekeken, : ik mis wat sfeer in de foto, het is wat grauw, maar van een 1e poging prima1
Ik begrijp dat het echt oefenen wordt als ik er 1 koop.
groet Henk
welkom op mijn website : http://www.villagefotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb een variabel filter, maar ik gebruik het alleen als ik film met mijn camera. Daar is ie oorspronkelijk ook voor bedoeld, omdat je bij het filmen weinig variatie hebt in je sluitertijd. Je zal dus op een andere manier het licht moeten beïnvloeden. Dan is zo'n variabel filter makkelijk. Zo'n filter wilde in het verleden de scherpte nog wel eens geweld aan doen, maar dat schijnt tegenwoordig opgelost te zijn.
Als ik fotografeer gebruik ik voorzetfilters van Lee. Ik kies voor het voorzetsysteem omdat ik dan wat meer mogelijkheden heb. Vorige week heb ik een beekje gefotografeerd met de zon op de sneeuw. Ik combineer dan een verloopfilter met een grijsfilter. Ik heb een 3-stops grijsfilter en vanaf vanavond (ligt op het postkantoor te wachten) ook een Big Stopper zoals Lee het noemt: een 10 stops filter. Voor iemand die graag landschappen fotografeert geven grijsfilters extra mogelijkheden.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
henk van dorp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 15:08
CONTACTCOLON

eugene schreefCOLON Ik heb een 3-stops grijsfilter en vanaf vanavond (ligt op het postkantoor te wachten) ook een Big Stopper zoals Lee het noemt: een 10 stops filter. Voor iemand die graag landschappen fotografeert geven grijsfilters extra mogelijkheden.

bedankt voor de info, ben benieuwd naar je resultaten met je nieuwe aankopen, groet Henk
welkom op mijn website : http://www.villagefotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ook ik heb grijsfilters van Lee, en wel de glas-versie. Uitstekende ervaringen, totaal geen kleurzweem of scherpte-verlies.
Anoniem 3

Kreeg vandaag mijn variabel ND-filter binnen.
50 euri bij fotoshop Aalten.
Moet nog even wachten op beter licht en meer tijd. Maar dan zullen de boeggolven van de schepen in de Maas mijn eerste slachtoffer zijn...
Hoe test je trouwens zo'n filter?
Toen ik bij Cityfoto binnen stond, vertelde men mij dat grijsfilters ook vaak gebruikt worden om een bijvoorbeeld een plein te fotograferen, maar dan zonder de mensen die er rondliepen.
Dat was nieuw voor me, maar ik ga het zeker eens proberen.
Waarschijnlijk wel zeker in Frankrijk... :lol: :oops:
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLON Hoe test je trouwens zo'n filter?
Gebruik verschillende standen van je filter en houd je camera-instellingen eerst gelijk. Dan zie je wat je bereikt met de verschillende standen. Kies als onderwerp bijvoorbeeld die boeggolven of een lucht met "jagende" wolken. Zeker bij de donkere standen zul je handmatig moeten scherpstellen. Wees voorzichtig met het daarna weer terug opschroeven van het filter anders verloopt je scherpte.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb al regelmatig filters op en af geschroefd van mijn objectieven, maar dat de scherpte verloopt heb ik eigenlijk nooit last van. Wellicht dat dat komt omdat ik geen roterende frontelementen heb, maar ik kan uit jou bericht ook niet halen of jij die wel hebt?
Anoniem 3

Ik heb het idee, dat dit verlopende grijsfilter uit twee pola-filters bestaat.
Zou dat kunnen?
Ik hoef overigens het filter er niet terug op te schroeven, want het verloopt van praktisch 0 (nul) tot stervensdonker. Én mijn frontlens draait niet.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De meeste variabele grijsfilters werken inderdaad door 2 filters over elkaar te draaien, te weten een lineair polarisatiefilter en een circulair polarisatiefilter.

Verder is het duidelijker om over variabele grijsfilters te praten, bij verlopende grijsfiltes kan ook aan grisverloopfilters gedacht worden.
Anoniem 3

Ja, bedoelde ik natuurlijk: variabel grijsfilter.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

@ Gabriël, hoe bevalt dat variabele grijsfilter filter dat je toen hebt aangeschaft, heb je het al uitgetest?
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar